عصر بازار

پیش بینی شاخص های اقتصادی در سال ۹۵

چرا قیمت دلار از ۳۶۰۰ تومان کمتر نخواهد شد؟

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت:« از سه ماهه دوم سال آینده با مهیا شدن شرایط بهتر اقتصادی می توان انتظار رشد در اقتصاد را داشت.»

چرا قیمت دلار از ۳۶۰۰ تومان کمتر نخواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، مسعود دانشمند, رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات درباره رشد اقتصادی کشور در سال 95 گفت:« رشد شاخص اقتصادی در سال 95 به  فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ یعنی زمانی که شرایط اقتصاد در شرایط کم نوسانی حرکت می کند،می توان پیش بینی کرد که به چه سطحی خواهیم رسید.»

    وی افزود :« ما در شرایط عادی نیستیم ؛ یک سری عوامل بیرونی قطعا بر اقتصاد ما تاثیر می گذارد. به طور مثال، اگر برجام درست عمل کند، اگر آمریکا دوباره مشکل جدید برای کشور ما ایجاد نکند، اگر با اروپایی ها بتوانیم درست کار کنیم و اگر دولت درست تصمیم گیزی کند، رشد اقتصادی خوبی در سال 95 شاهد خواهیم بود و به حتی به رشد 5 درصد خواهیم رسید. البته به شرطی که دولت شرایط لازم برای رشد صنایع کوچک و بزرگ را فراهم کند که اشتغال و تولید ایجاد کنند.  »

    دانشمند ادامه داد:« از سه ماهه دوم سال جدید،با محقق شدن شرایط می توانیم حرکتی را در اقتصاد شاهد باشیم. »

    وی با اشاره به برنامه دولت برای خروج از رکود هم گفت:« اگر مشکلمان را بتوانیم با غربی ها حل کنیم و اگر پول های آزاد شده را مانند سابق استفاده نکنیم، اقتصاد روند خوب و منطقی را طی خواهد کرد و سرمایه گذاری در تولید موجب بهتر شدن وضعیت رکود خواهد بود.»

    دانشمند با اشاره به  شاخص تورم و برنامه دولت برای کاهش آن نیز گفت:«به نظر می رسد که نرخ تورم باز هم رو به کاهش خواهد گذاشت.اگر تورم کالاها و خدمات فروردبن ماه را نسبت به فروردین سال گذشته مقایسه کنید،می توان درستی این پیش بینی را دید زیرا اگر شرایط تورمی باشد جنسی خرید و فروش نمی شود و قطعا در شرایط رکود تورم پایین خواهد بود.»

    وی عنوان کرد:« درباره  نرخ ارز هم باید منتظر باشیم تا ببینیم دولت چه تصمیمی می گیرد؛ دولت اگر نرخ ارز مبادله ای را 3 هزار تومان تعیین کند- هرچند که  در بودجه نرخ ارز 2 هزار و 997 تومان پیش بینی شده - افزایش نرخ ارز مبادله ای بر روی نرخ دلار آزاد تاثیر خواهد گذاشت و بی تردید نرخ دلار از 3هزار 600 تومان کمتر نخواهد شد. »

    دانشمند خاطر نشان کرد:« با این اوصاف بورس ارز راه نخواهد افتاد و اگر هم راه بیافتد فقط برای ویترین خوب است .  زیرا بورس در جایی قاب لیت و کارکرد دارد که خریدار و فروشنده مشخص باشند و قیمت بتواند در بورس تعیین شود . ضمن آنکه در تعیین شاخص بورس، هم نظر فروشنده و هم خریدار مطرح است،در حالی که در ارز این اتفاق نخواهد افتاد. »

    وی گفت:« دربازار  ارز باید ببینیم که خریدار نسبت به فروشنده چه نسبتی  دارد، اگر حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه بالاتر باشد طبیعتا قیمت بالا می رود و  قیمت در بازار افزایش می یابد.وقتی هم قیمت کالاها بالا می رود ،اصولا مطرح کردن موضوع بورس ارز که آثار به شدت عمیقی را بر روی قیمت کالا و خدمات می گذارد، کار درستی نیست. »

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو