عصر بازار

داعش از کجا تامین مالی می‌شود؟

عصر اعتبار-داعش با تنوع بخشیدن به منابع مختلف بودجه خود را تامین کند و همچنان می‌تواند با وجود مبارزه جهانی خارج از مرز‌های خود گردش مالی و رشد پولی داشته باشد.

داعش از کجا تامین مالی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، هرچند که منابع مالی نفتی داعش تضعیف شده،‌ این دولت اسلامی استراتژی خود را در تنوع بخشیدن به منابع تامین درآمدهایش دنبال می‌کند و با وجود مبارزه گسترده جهانی با تامین مالی تروریسم،‌ توانسته است درآمد خود را در خارج از مرز‌های تحت کنترل افزایش دهد.

    دولت اسلامی موسوم به داعش، ثابت کرده با وجود حملات ائتلاف بین‌المللی هنوز هم در ضربه زدن تواناست. اگر حملات ائتلاف جهانی به منابع نفتی داعش این گروه تروریست را تهدید می‌کند،‌ با این حال این گروه قادر است با تنوع بخشیدن به منابع مختلف بودجه خود را تامین کند و همچنان می‌تواند با وجود مبارزه جهانی خارج از مرز‌های خود گردش مالی و رشد پولی داشته باشد.

    درآمد‌های نفتی کاهش می‌یابد اما نابود نخواهد شد!

    پس از تسخیر موصل، شهر دوم عراق در 6 ژانویه 2014 که دولت اسلامی پس از آن خود را خلیفه نامید، ائتلاف بین‌المللی (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، کانادا، استرالیا، آلمان، ایتالیا) منابع نفتی داعش را مورد هدف قرار دادند. بمباران پالایشگاه‌ها، سوله‌های ذخیره سازی، خطوط لوله و حمل‌و‌نقل کامیون‌های حمل‌و‌نقل داعش بدون شک از نمونه این اقدامات تاثیرگذار هستند.

    در نهایت، ‌در حالی که درآمد حاصل از هیدروکربنات (نفت، گاز و فسفات) تقریبا نیمی از درآمد سالانه ، حدود 2 میلیارد یورو در سال 2015 داعش را به خود اختصاص می‌دهد، طبق آخرین برآورد کارشناسان تروریسم به نظر می‌رسد این میزان به یک سوم کاهش یابد. حتی با اینکه این گروه تروریست چندین حمله به چاه‌های نفت لیبی در ماه‌های اخیر داشته است،‌اما با این وجود هنوز چاه نفتی در این کشور تحت کنترل آنها نیست.

    راهبرد و استراتژی تنوع بخشی است که داعش را تامین می‌کند

    داعش برای جبران این کمبود بودجه به راهکار‌های مختلفی روی آورده است. از جمله قاچاق اعضا، انسان، مواد مخدر، سرقت و قاچاق آثار باستانی و تاریخی و باج‌های مختلف که حدود 20 درصد از درآمد کل داعش را علاوه بر درآمد حاصل از مالیات و اخاذی و کسب‌و‌کار در سرزمین‌های اشغالی که 40 درصد می‌شود،‌تامین می‌کند. به گزارش تلگراف منبع مالی جدید داعش 20 میلیون دلار در ماه از طریق سرمایه‌گذاری در بازار‌های ارزی شرق میانه است.

    این پول از کجا می‌آید؟

    در واقع داعش از زمانی که جنگجویانش در ژوئن 2014 حدود 430 میلیون دلار از بانک‌های عراقی به سرقت برده اند، روی کوهی از پول نشسته است و مقامات عراقی را که در سرزمین آنها مشغول به کار هستند، محکوم به پرداخت مالیاتکرده است. در ماه دسامبر گذشته،‌ مقامات عراقی لیستی از 149 دفتر مبادله ارز در سرزمین‌های تحت کنترل و اشغال داعش منتشر کرد و این مبادلات از طریق واسطه‌های فاسد مالی شکل می‌گیرد.

    سرمایه این سازمان تروریستی 2260 میلیارد دلار برآورد شده و بودجه سال 2015 آن براساس برآورد «ژان شارل بریزارد» کارشناس مالی تروریسم و رئیس مرکز تجزیه و تحلیل تروریسم، 2.5 میلیارد یورو تخمین زده شده است. مخارج داعش عمدتا صرف اقدامات تروریستی و نظامی و پرداخت حقوق 30‌هزارمبارز عضو آن می‌شود. حفظ و امنیت پایگاه‌های مالی و منابع نفتی،‌ اداره مناطق اشغالی و در نهایت ساخت ویدئو‌های تبلیغاتی پر خرج به سبک هالیوود هم بخش دیگری از مخارج این گروه تروریستی است.

    به گفته منبع فیگارو، داعش قدرتمند‌ترین گروهک تروریستی در تاریخ است. این گروه تروریستی در حال حاضر، کنترل سرزمینی به بزرگی بریتانیا و نیمی از فرانسه،‌ از عراق تا سوریه را در دست دارد. سرزمین‌هایی که غنی از منابع طبیعی مانند منابع نفتی، گازی،‌ فسفات ، گندم و جو است. جایی که شهروندان با هر سطح درآمد و هر نوع فعالیت معیشتی (صنعتی، تجاری و فعالیت‌های بانکی) مجبور به پرداخت مالیات هستند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو