عصر بازار

صدر اعظم آلمان خواستار توجه بیشتر به شفافیت مالی شد

عصر اعتبار- پایگاه اینترنتی یورونیوز نوشت: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در پی رسوایی انتشار 'اوراق پاناما'، با تاکید بر شفافیت مالی خواستار توجه مقامات بلندپایه اقتصادی جهان به این مساله شد.

صدر اعظم آلمان خواستار توجه بیشتر به شفافیت مالی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این تارنما افزود: مرکل در دیدار با مقامات بلندپایه اقتصادی جهان از جمله روسای بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان بین المللی کار، سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه این نکته را گفت.
    تاکید بر شفافیت مالی و اصلاحات از جمله موارد مورد توجه دیدار این مقامات اعلام شده است.
    بسیاری از سران و مقام های کنونی یا سابق سیاسی جهان، برخی دلالان بزرگ سلاح و تجار نفتی و حتی چند ورزشکار حرفه ای و بازیگر سینما، در بزرگترین نشت اطلاعات مالی و حساب های پنهان برون مرزی، به پولشویی و فرار مالیاتی متهم شده اند.
    این اسناد که نخستین بار یکشنبه (پریروز) در روزنامه آلمانی «زود دویچه» منتشر و به اسناد یا اوراق پاناما موسوم شد، بنا به تحقیقاتی است که یک گروه روزنامه نگار به نام شبکه بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) انجام داده‌ و طبق آن شرکت «موساک فونسکا» که مقر اصلی آن در پاناما است، با ایجاد شرکت‌های فرضی و جعلی، برای مشتریان خود امکان پولشویی فراهم می‌کرده است.
    نزدیک به 11.5میلیون سند محرمانه در حجم تقریبا 6/2 ترابایت سند (برای مقایسه: ویکی لیکس 7/1 گیگابایت سند بود) مربوط به تاسیس 214 هزار شرکت فرامرزی از سال 1977 تا 2015 در دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما به ثبت رسیده‌ بود، هک شده اند که نزدیک دو میلیون از آن در روزنامه آلمانی منتشر شده و قرار است بقیه بتدریج به انتشار برسند.
    به نوشته تارنمای یورنیوز، 'کریستین لاگارد' رئیس صندوق بین المللی پول در گفت و گو با این رسانه در این باره گفت: کارهای اولیه در این باره به سالهای 2010 و 2011 تحت ریاست فرانسه در گروه 20 برمی گردد. این ماموریت کاملا تحقق نیافته و راهی طولانی باقی است. کارهای زیادی باید انجام شود و بطور مداوم اقدامات به روزرسانی شود، زیرا هیچ محدودیتی برای تخیل برخی آدم ها وجود ندارد.'
    یورونیوز اضافه کرد: با انتشار نام های بسیاری از ثروتمندان و قدرتمندان جهان که در این اوراق اقدامات آنها برای فرار مالیاتی و پولشویی ذکر شده، برخی کشورها در سراسر جهان تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده اند، با این حال شرکت حقوقی پانامایی 'موسکا فونسکا' (عامل این اقدامات) می گوید مرتکب هیچ گونه اقدام غیر قانونی نشده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی