عصر بازار

مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن:

کاهش نرخ سود تسهیلات ادامه دارد

عصر اعتبار- مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در ازای افزایش سود بانکی به صلاح مردم نیست، گفت: پیش بینی می کنیم از خرداد ماه امسال منتظر کاهش دوباره نرخ سود تسهیلات بانکی باشیم.

کاهش نرخ سود تسهیلات ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمد حسن مرادی  با بیان اینکه هنوز برنامه ای برای افزایش تسهیلات خرید مسکن تا سقف 200 میلیون تومان نداریم، اظهار داشت: از سوی دیگر هنوز وام 160 میلیون تومان که اخیرا مصوب و ابلاغ شده هم اجرایی نشده است .

    وی افزود: وام 160 میلیون تومانی به کسانی تعلق می گیرد که در صندوق پس انداز مسکن یکم حساب افتتاح کردند و از خرداد ماه برای وام 80 میلون تومانی سپرده گذار کردند و علی القاعده  زود تر از خردادماه امسال هم نمی توان این تسهیلات به دست عموم سپرده گذاران متقاضی وام برسد چراکه باید دوره یک ساله سپرده گذری 40 میلیون تومانی تمام شود.

    مرادی در باره احتمال ادامه روند کاهش نرخ سود بانکی و کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، گفت: به هر حال بانک مسکن تابع تصمیمات و سیاست های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود بانکی است. اگر روالی برای کاهش نرخ سود سپرده و تهسلات باشد، بانک مسکن هم از آن تبعیت خواهد کرد.

    مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن  افزود: ظاهرا بنا است که روند کاهش نرخ سود بانکی براساس نرخ تورم ادامه داشته باشد و از خرداد ماه هم باید منتظر کاهش نرخ  سود بانکی براساس تصمیمات بانک مرکزی باشیم و به تبع آن نرخ سود تسهیلات صندوق و اوراق کم می شود.

    وی درباره افزایش دوره بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن گفت: افزایش دوره بازپرداخت اقساط به ازای افزایش سود تسهیلات بانکی به صلاح مردم نیست و برای وام گیرنده ها توجیه اقتصادی ندارد.    

    مرادی ادامه داد:افزایش دوره بازپرداخت اقساط بانکی کمکی به کاهش مبلغ اقساط نمی کند. فرمول محاسبه سود تا یک حدی که مدت بازپرداخت افزایش یابد به کاهش مبلغ کمک می کند اما اگر از نرم و استاندارد آن فاصله بگیرد و مدت زمان افزایش یابد، مبلغ قسط عدد کاهش توجهی کاهش نمی یابد و اتفاقا به نفع پرداخت کننده هم نیست.

    مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن افزود: اگر بازه زمانی پرداخت اقساط 40 ساله هم باشد مبلغ اقساط شاید 50 هزار تومان کم می شود اما از سوی دیگر سود اقساط با افزایش دوره بازپرداخت به طور قابل توجهی افزایش می یابد و به صلاح مردم هم نیست البته مردم قدرت انتخاب دارند و می توانند اقساط را با بازه زمانی کمتر بپردازند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی