عصر بازار

بسیج سازندگی ۳۰ میلیون تومان وام می‌دهد

سود ۳۰ درصدی پرورش اردک

عصر اعتبار- یک پرورش دهنده موفق اردک در توصیه به علاقمندان به این عرصه، تصریح می کند: حتی با سرمایه ای ۲۰ میلیون تومانی هم می توان کار پرورش اردک را آغاز کرد.

سود ۳۰ درصدی پرورش اردک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، یک پرورش دهنده موفق اردک در توصیه به علاقمندان به این عرصه، تصریح می کند: «حتی با سرمایه ای 20 میلیون تومانی هم می توان کار پرورش اردک را آغاز کرد. اگر اعضای یک خانواده با تامین این مقدار سرمایه کار تولید را آغاز کنند، به شرط اینکه خودشان عرق بریزند و کارگر نگیرند، همه هزینه های زندگی شان تامین و صاحب شغل می شوند.»
    گوشت اردک یکی از مطلوب‌ترین انواع گوشت‌‌ها در میان ماکیان است. این گوشت منبع غنی پروتئین‌‌های با کیفیت بالا، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، آهن، روی، ویتامین ب٦، ویتامین ب١٢، سلنیوم، فولات و منیزیم است.

    چند سالی است که از تولیدکنندگان اردک در کشور به دلیل برخورداری این عرصه از ظرفیت کارآفرینی و نیز اثر مثبت مصرف آن روی سلامت عمومی، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی با پرداخت تسهیلات حمایت به عمل می آید.

    شهرستان ورامین و به ویژه منطقه جواد آباد، یکی از اصلی ترین قطب های تولید اردک است که بخش عمده نیاز کشور به گوشت اردک را تامین می کند. خبرنگار ما در همین زمینه با محسن مهابادی، مدیر یکی از موفق ترین واحد های پرورش اردک در ورامین به گفت و گو نشسته است. آقای مهابادی برای 10 نفر اشتغالزایی کرده و هر 50 روز، 120 هزار قطعه اردک 1 روزه، 15 روزه و گوشتی تولید می کند.

    محسن مهابادی درباره علت تبدیل شدن منطقه جوادآباد ورامین به یکی از قطب های اصلی پرورش اردک در کشور می گوید: «تا حدود 25 سال قبل، اکثر واحدهای پرورش طیور در این منطقه به تولید مرغ بومی مشغول بودند. اما به مرور با مشخص شدن سازگاری بالای اردک با آب و هوای ورامین و نیز هزینه پایین پرورش آن، گرایش تولید کنندگان به سوی پرورش اردک سوق یافت تا اینکه امروز منطقه جواد آباد به یکی از اصلی ترین قطب های پرورش اردک تبدیل شده است».

    او درباره سایر مزیت های پرورش اردک می افزاید: «وزن یک جوجه اردک حدودا 40 گرمی طی 60 روز به حدود 2500 گرم می رسد، یعنی 60 برابر می شود.به عبارت دیگر هر روز به اندازه وزن اولیه اش به وزن او اضافه می شود. هر پرنده 1500 گرمی طی سال حدود 280 تخم تولید می کند که وزن هر یک حدود 60 گرم است، یعنی در طول سال حدود 12 برابر وزنش تخم تولید می کند. به عبارت دیگر هر ماه برابر وزنش تخم تولید می کند و هر تخم نیز یک وعده غذای کامل برای انسان محسوب می شود.»

    این فعال اقتصادی، بازگشت سریع سرمایه را یکی دیگر از مزیت های پرورش اردک عنوان می کند و می افزاید: «در پرورش جوجه اردک های گوشتی طی حدود 2 ماه سرمایه بر می گردد که نسبت به سایر سرمایه گذاری ها سریع تر است. راندمان لاشه اردک نسبت به وزن زنده آن حدود 75 درصد است که نسبت به سایر طیور پرورشی بالاتر است.»

    محسن مهابادی مقاومت در برابر بیماری ها و بی نیازی اردک از تزریق هرگونه واکسن را که موجب کاهش تلفات و افزایش کیفیت گوشت اردک می شود، از جمله عواملی بر می شمرد که موجب افزایش رغبت پرورش دهندگان طیور به عرصه پرورش اردک شده است.

    او درباره خواص گوشت اردک، خاطرنشان می کند: «در طب سنتی، اعتقاد بر این است که گوشت اردک،‌ گرم‌ترین گوشت در میان گوشت طیور اهلی است و ارزش غذایی آن بالاست. البته گوشت اردک، اندکی دیرهضم است. بال اردک برای افراد لاغر خاصیت چاق‌کنندگی دارد. مصرف این نوع گوشت، تقویت کلیه‌ها و افزایش قوای جنسی را به دنبال دارد. اگر سیستم گوارشی بدن‌ قدرت هضم بالا و خوبی داشته باشد، ‌این گوشت جزو بهترین‌ خوراکی ها برای تقویت قوای جنسی است.»

    این تولید کننده موفق می افزاید: «جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند و باعث کاهش تنگی‌نفس و تپش‌قلب می‌شود. خوردن پیه اردک برای تقویت کلیه‌ها،‌ درمان سرفه، خشکی سینه،‌ سوزش معده و خشونت صدا بسیار مفید است. مصرف تخم‌ این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. خوب است که تخم اردک را با پیه خود آن سرخ و مصرف شود چون فایده بیشتری خواهد داشت. سرکه،‌ زنجبیل، سکنجبین، کرفس،‌ گشنیز،‌ دارچین و آویشن جزو مصلح‌های گوشت اردک محسوب می‌شوند. پر کردن شکم اردک با ادویه‌ها و سبزی‌هایی که نام بردیم و پختن آن با روغن زیتون، بسیار خوب است و عوارض ناشی از مصرف آن را به حداقل ممکن می‌رساند.»

    محسن مهابادی مهمترین چالش پرورش اردک در ایران را تصور غلط مردم درباره غذای آن می داند. او می گوید: «بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند اردک از لجن تغذیه می کند و به همین خاطر از مصرف آن خودداری می کنند. این در حالی است که غذای اردک در واحدهای تولیدی همان غذای مرغ است و تصور مردم کاملا اشتباه است. اتفاقا اردک به دلیل پیوند زیستگاهش با آّب و رشد کردن در فضای باز و غیر سرپوشیده، گوشت لذیذتر و با کیفیت تری نسبت به مرغ دارد. این تصور غلط مردم، میزان مصرف اردک در کشور را محدود کرده است و رسانه ها باید آن را اصلاح کنند.»

    او درباره بازار فروش اردک در کشور، اظهار می کند: «اردک در حال حاضر بازار مناسبی دارد. مردم ساکن در استان های شمالی اصلی ترین مشتریان اردک در کشور هستند و گوشت اردک را به خاطر گرم بودن آن می پسندند. به تازگی بحث صادرات اردک به عراق و روسیه نیز پیش آمده که در صورت تحقق فرصت بسیار مناسبی است. در حال حاضر هر اردکِ دو کیلویی به قیمت حدود 11 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که حدود 30 درصد آن سود خالص است.»

    محسن مهابادی با دریافت وام 30 میلیون تومانی از بسیج سازندگی توانسته به تقویت زیر ساخت های واحد تولیدی اش بپردازد. او واحد تولید اردکش را به همراه پدر و دو برادرش به صورت خانوادگی اداره می کند. آقای مهابادی درباره اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید، خاطرنشان می کند: «حمایت از تولید باید در عمل صورت بگیرد. تا امروز به همایش های زیادی درباره اقتصاد مقاومتی دعوت شده ایم اما نمی دانم فایده شان چیست؟ حمایت از تولید در اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها معنی پیدا می کند.»

    این پرورش دهنده موفق اردک در توصیه به علاقمندان به این عرصه، تصریح می کند: «حتی با سرمایه ای 20 میلیون تومانی هم می توان کار پرورش اردک را آغاز کرد. اگر اعضای یک خانواده با تامین این مقدار سرمایه کار تولید را آغاز کنند، به شرط اینکه خودشان عرق بریزند و کارگر نگیرند، همه هزینه های زندگی شان تامین می شود و صاحب شغل می شوند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی