عصر بازار

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

به دنبال شوک درمانی نیستیم

تنگنای مالی امکان نزدیک کردن یکباره نرخ سود به تورم را نمی‌دهد

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید براینکه ما به دنبال شوک درمانی نیستیم بلکه به دنبال ایجاد ثبات بازارها از جمله بازار دارایی‌ها هستیم، گفت: با توجه به تنگنای مالی امکان نزدیک کردن یکباره نرخ سود به تورم در مدت کوتاه وجود ندارد. بنابراین باید به تدریج به این سمت حرکت کنیم.

به دنبال شوک درمانی نیستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، آیا در سال جدید نرخ سود بانکی بازهم کاهش می‌یابد؟ نرخ سود طی امسال با توجه به تورم چقدر کاهش می‌یابد؟ بانک مرکزی در زمینه کاهش غیردستوری نرخ سود چه برنامه‌ای دارد؟  اینها سوالاتی که معاون اقتصادی بانک مرکزی امروز در جمع خبرنگاران به آن پاسخ داده است. پیمان قربانی گفته است شورای پول و اعتبار به عنوان مرجع تصمیم گیری درخصوص سیاست‌های پولی و اعتباری نسبت به نرخ سود تصمیم گیری خواهد کرد. با توجه به تنگنای مالی امکان نزدیک کردن یکباره نرخ سود به تورم در مدت کوتاه وجود ندارد. بنابراین باید به تدریج به این سمت حرکت کنیم.

    پیمان قربانی درباره اینکه با توجه به کاهش مجدد نرخ تورم آیا بانک مرکزی برنامه‌ای برای بازنگری دوباره در نرخ سود دارد یا اینکه منتظر پیشنهاد نرخ جدید از سوی بانک‌هاست، اظهارداشت: بحث کاهش نرخ سود را دفعه قبل بانک‌ها تصمیم‌گیری نکردند.

    وی افزود: آنچه که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار همواره دنبال آن است این است که نرخ سود بانکی با سایر متغیرهای کلان از جمله نرخ تورم تناسب داشته باشد.


     معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به تنگنای اعتباری در دو - سه سال گذشته دیدیم که نرخ سود چسبندگی داشت و با وجود کاهش تورم همچنان در نرخ‌های بالایی قرار داشت. به همین دلیل بانک مرکزی با تامل و احتیاط بیشتری اقدام کرد.

    وی با بیان اینکه بانک مرکزی نرخ سود را معلول می‌داند و نه عامل، گفت: سال گذشته با درخواست کاهش نرخ سود برای ایجاد رونق اقتصادی مواجه بودیم و در همین راستا بانک مرکزی به روش غیردستوری و با ورود به بازار بین بانکی توانست نرخ سود در این بازار را از 29 درصد در اوایل سال گذشته به 17 درصد در هفته گذشته کاهش دهد.

    قربانی ادامه داد: در سال جاری متناسب با کاهش نرخ تورم، این مسیر دنبال خواهد شد اما باید توجه داشته باشیم کاهش پایدار نرخ سود نیازمند رفع تنگنای مالی و اصلاح نظام بانکی است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: شورای پول و اعتبار به عنوان مرجع تصمیم گیری درخصوص سیاست‌های پولی و اعتباری نسبت به نرخ سود تصمیم گیری خواهد کرد. ما به دنبال شوک درمانی نیستیم بلکه به دنبال ایجاد ثبات بازارها از جمله بازار دارایی‌ها هستیم.

    وی اضافه کرد: اینکه بانک‌ها هم در قالب سقف‌های تعیین شده تفاهم کنند، مساله‌ خاصی نیست و تا زمانی که تصمیمات بانک‌ها در راستای جهت‌گیری درست باشد از آن حمایت می‌کنیم.

    قربانی در پاسخ به این سوال که با توجه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و پرداخت سودهای بالاتر از این طریق به سپرده‌گذاران، اعمال نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار در شبکه بانکی چگونه بوده است، گفت: این مساله به حوزه نظارت برمی‌گردد اما تا جایی که بنده اطلاع دارم میزان رعایت نرخ‌های سود نسبت به گذشته بهتر بوده است.

    وی تصریح کرد: در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم، طبق بررسی‌های بانک مرکزی برخی صندوق‌ها بیش از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار سود سپرده پرداخت می‌کردند که با هشدار بانک مرکزی، نرخ سود این صندوق‌ها اصلاح شده است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیرعامل بانک ملی کاهش نرخ سود سپرده به 16 درصد در اوایل امسال امکان‌پذیر دانست، آیا به‌زودی در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد، اظهارداشت: همانطور که گفتم کاهش نرخ سود در زمان مقتضی و با رعایت همه جوانب توسط شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد.

    وی نرخ سود مطلوب از بُعد اقتصاد کلان را یک تا 2 درصد بالاتر از تورم عنوان کرد و گفت: با توجه به تنگنای مالی امکان نزدیک کردن یکباره نرخ سود به تورم در مدت کوتاه وجود ندارد. بنابراین باید به تدریج به این سمت حرکت کنیم.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی