عصر بازار

کاهش اثر بازارهای جهانی بر قیمت طلا

اونس دوباره فنی شد

عصر اعتبار- روز چهارشنبه اتفاق‌های جالبی در بازارهای جهانی افتاد. از طرفی، تجدید نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد چین، باعث افت شدید بازارهای سهام چین شد.

اونس دوباره فنی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، سرمایه خارج شده از بورس به سوی بازار طلا نیامد؛ چراکه رشد قیمت‌ها در روز سه‌شنبه فروش روز چهارشنبه را افزایش داده بود. همزمان با این تحولات، بهای نفت خام با امید معامله‌گران به توافق تولیدکنندگان نفت به حفظ سطوح فعلی تولید، با جهش روبه‌رو شد. جهش بهای نفت هم کمک چندانی به فلز زرد نکرد. هر اونس طلا که روز چهارشنبه با 16 دلار جهش به قیمت 1231 دلار رسیده بود، روز گذشته را هم با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت. قیمتی که تا ساعت 6بعدازظهر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد 1221 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


    جهش روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و شناسایی سود معامله‌گران بود. این روند که بر روز چهارشنبه اثر گذاشت خود متاثر از روند افت روزهای قبل بود. روز سه‌شنبه روز تشدید نگرانی‌ها درباره یونان و همچنین انتشار داده‌های بد تازه‌ای از اتحادیه اروپا بود. در این روز افت بهای نفت خام هم دوباره باعث نگرانی‌ها درباره تورم معکوس شد. همزمان با افت بهای نفت خام که شاخص نایمکس را به کف 4 هفته‌ای برد، شاخص دلار در دومین روز کاری هفته تقویت شد. تقویت دلار که نتیجه جهش اصلاحی روندی بود که پول آمریکا را به کف 7 ماهه برده بود، تنها جلوی رشد بیشتر طلا را گرفت. آنچه تقاضای طلا را در این روز تشدید کرد علاوه‌بر نگرانی‌های تورمی، افت شاخص‌های بورس‌های جهان بود. اونس روز چهارشنبه را هم با رشد آغاز کرد اما خیلی زود رو به افت گذاشت. این در حالی بود که بازارهای سهام وضعیت خوبی نداشتند. بازارهای سهام آسیا در معاملات روز چهارشنبه با استمرار نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به توان اقتصاد چین که ریسک‌پذیری آنها را کمتر کرد، در پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفتند. به گزارش «ایسنا»، دارایی‌های پرریسک جهانی اخیرا با این امید که پکن در جلوگیری از کندی بیشتر رشد اقتصادی موفق خواهد شد، از رکورد پایینی که در فوریه شاهد بودند بالاتر رفته بودند، اما سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران نگرانند این احیا در بهترین حالت پر اُفت و خیز باشد و در بدترین وضعیت، عمر کوتاهی داشته باشد. این احتیاط در بازارهای اروپایی سهام هم منعکس شد و شاخص‌های بزرگ عملکردهای متفاوتی را نشان دادند.

    براساس گزارش رویترز، ریسک‌گریزی در بازارهای ارزی هم رو به افزایش است. سرمایه‌گذاران مجددا به خرید ین روی آورده‌اند که ارزی با بازده اندک است و معمولا برای سود بیشتر در ارزهای دیگر فروخته می‌شود با این همه ین یک دارایی امن به‌شمار می‌رود و تقاضا برای آن در زمان بی‌ثباتی اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. ین روز سه‌شنبه پس از اینکه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد کشورها نباید با مداخله در بازارها، ارزشان را تضعیف کنند، به 92/ 109 ین در برابر دلار آمریکا رسیده بود که بالاترین قیمت در 17 ماه گذشته بود.اما چنان که اشاره شد طلا در روز چهارشنبه (دست کم تا زمان نوشته شدن این گزارش) اثر چندانی از وضعیت بازارهای سهام نپذیرفت. افزایش فروش به دلیل ثبت قیمت‌های بالا در روز سه‌شنبه، عامل این افت بود. صبح روز گذشته با وجود این نوسان‌ها، تمام بازارها از جمله بازار طلا در انتظار انتشار صورت جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بودند. این صورت جلسه شب گذشته منتشر شد و امکان پوشش آن در این گزارش ممکن نبود اما جزئیات آن و تاثیر آن بر بازارها را می‌توانید در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» از بازارهای جهانی بخوانید. روز چهارشنبه در حالی که نوسان‌های شاخص دلار محدود بود، جهش بهای نفت هم کمکی به طلا نکرد. با این همه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید اوضاع ممکن است متفاوت باشد. نوسان شاخص دلار پس از انتشار صورت جلسه فدرال رزرو ممکن است بر روند بهای طلا هم تاثیر گذاشته باشد. هرچه باشد، نوسان‌های دلار ایالات‌متحده مانند همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند قیمتی فلز زرد است. تاد بوبا هورویتز، استراتژیست ارشد «گروه بازرگانی آدام‌مش» به پایگاه اینترنتی کیتکو می‌گوید: «نوسان‌های ارزش دلار همچنان بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی کالاهای پایه به‌ویژه طلا و نفت خواهد داشت.» او می‌افزاید: «بهای اونس طلا روز سه‌شنبه در حالی با افزایش چشمگیر 3/ 1 درصدی مواجه شد که ارزش دلار ایالات‌متحده هم روندی صعودی داشت، اما این به آن معنا نیست که رابطه معکوس بین دلار و طلا پایان یافته است. به گمان من این وضعیت در بازار تغییر نکرده و رابطه بین دلار و طلا همچنان به شدت محفوظ است.»

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی