عصر بازار

دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان فاصله گرفت

اعداد حساس در بازار ارز

عصر اعتبار- روز گذشته، دلار از آستانه مرز ۳ هزار و ۵۰۰تومان پایین آمد و در محدوده ۳ هزار و ۴۸۰ و ۳ هزار و ۴۹۰ تومان نوسان کرد.

اعداد حساس در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  نتایج نوسانات دلار در دو محدوده منتهی به مرز 3 هزار و 500 تومان، رسیدن این ارز به قیمت 3 هزار و 490 تومان بود که 7تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه، سردرگمی نسبی معامله‌گران بازار در رابطه با روند قیمتی دلار موجب شد که آنها برای تعیین جهت قیمتی بازار به اعداد خاصی توجه پیدا کنند. چهارشنبه دو عدد 3 هزار و 493 تومان و 3 هزار و 483 تومان نقطه‌های قیمتی‌ای بودند که تحلیلگران تکنیکال تاکید خاصی روی آنها داشتند. دو رقمی که هرگز شکسته نشدند تا بازار روز کم‌نوسانی را تجربه کند. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 24 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه بیشتر ناشی از افت اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3بعدازظهر بود.

     

    دلار در دو محدوده
    در پنجمین روز هفته‌، دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 490 تومان آغاز کرد، سپس به محدوده 3 هزار و 480 تومان وارد شد و نهایتا به محدوده بالاتر بازگشت تا شاخص ارزی بین این دو محدوده نوسان کند.چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 498 تومان آغاز کرد که تقریبا تغییری نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه نداشت. به گفته فعالان، بعدازظهر سه‌شنبه و پس از پایان کار رسمی بازار، قیمت دلار در بازار غیررسمی از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور کرد. با این حال، شب در معاملات پشت خطی میزان فروش ارز بالا رفت تا قیمت ابتدای روز چهارشنبه زیر 3 هزار و 500 تومان باز شود. فعالان فروش‌های آخر وقت سه‌شنبه را به انتظارات بازیگران فردایی نسبت دادند. به گفته آنها،3 هزار و 500 تومان مرز حساسی بود و بازارساز برای پایین آمدن دلار از این مرز در ابتدا میزان عرضه خود را بالا برد؛ بنابراین این انتظار وجود داشت که روز چهارشنبه نیز میزان عرضه ارز بالا رود، به همین دلیل در آخر وقت سه‌شنبه میزان فروش ارز بالا رفت.

    نگاه تکنیکالی در بازار
    روز چهارشنبه، تحلیلگران تکنیکال در بازار دست بالا را داشتند و دیدگاه آنها درباره روند قیمتی دلار مورد پذیرش بخشی از معامله‌گران بازار بود. در این میان، برخی از تکنیکال‌های بازار اعتقاد داشتندکه روند بازار به پایین یا بالا رفتن دلار از دو عدد بستگی داشت. رقم‌های 3 هزار و 493 تومان و 3 هزار و 483 تومان دو عدد مورد تاکید این تحلیلگران بودند. در پنجمین روز هفته، این دسته اعتقاد داشتند که اگر شاخص ارزی نیم ساعت بالای عدد 3 هزار و 493 تومان بایستد، به سوی مرز 3 هزار و 500 تومان حرکت خواهد کرد و حتی احتمال دارد به قیمت 3 هزار و 508 تومان نیز برسد. در مقابل پایین آمدن دلار از نقطه 3 هزار و 483 تومان موجب خواهد شد این ارز کاهش بیشتری را تجربه کند، البته شرط آنها این بود که دلار به مدت نیم ساعت زیر نقطه 3 هزار و 483 تومان نوسان کند.  با وجود این تحلیل‌ها، قیمت دلار روز سه‌شنبه نوسانات یاد شده را نشان نداد و در دامنه محدودی نوسان کرد تا تحلیلگران تکنیکال سود و ضرر خاصی را تجربه نکنند. چهارشنبه، بیشتر معاملات توسط کسانی انجام شد که معمولا به‌صورت غریزی معامله می‌کنند و تکنیکال‌های بازار در انتظار نقاط حساس بودند.

    پایین آمدن از سقف 14 ماهه
    سکه که روز سه‌شنبه به بالاترین قیمت از اواخر بهمن 93 رسیده بود، روز چهارشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا از سقف 14 ماهه پایین آید. چهارشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان آغاز کرد. با این حال، با پایین آمدن قیمت دلار و افت بهای اونس، سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با قیمت یک میلیون و 24 هزار تومان به کار خود پایان داد که 3 هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی