عصر بازار

محقق:

بیشترین تبادلات اقتصادی باید بین ایران و افغانستان باشد

عصر اعتبار- معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: برادری و همسایگی ایران و افغانستان ایجاب می کند که در عرصه سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه ها بیشترین تبادلات بین دو کشور وجود داشته باشد.

بیشترین تبادلات اقتصادی باید بین ایران و افغانستان باشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد محقق روز پنجشنبه در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان و استان کرمان افزود: اینکه وضعیت روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان به اندازه ای نیست که رضایت طرفین را حاصل کند باید آن را غفلت قلمداد کرد و شاید شرایط منطقه و تحریم ها ایجاب می کرد که این شرایط مطلوب نباشد.
    وی بر بازاریابی برای برخی کالاهای تولیدی افغانستان در ایران تاکید کرد و گفت: باز شدن بندر چابهار می تواند فرصتی برای افزایش همکاری های اقتصادی بین ایران و افغانستان باشد.
    معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان افزود: بزودی مذاکراتی بین ایران و افغانستان در قالب شش برنامه مهم در عرصه تجارت، صنایع و معادن، راه آهن، مواد مخدر، آب و مهاجرین و در قالب یک برنامه جامع آغاز می شود.
    وی تصریح کرد: افغانستان در حوزه سرمایه گذاری و تجارت زمینه خوبی دارد و با وجود بازار آزاد در این کشور، از همه کشورها سرمایه گذارانی در افغانستان حضور دارند و جای ایران کمی در این حوزه خالی است.
    محقق گفت: افغانستان کشوری است که همه کشورهای دنیا در آن حضور دارند و نقطه مشترکی برای مبارزه با تروریسم است.
    وی تروریسم را دشمن همه بشریت خواند و اظهار کرد: همه کشورها حق دارند در افغانستان برای مبارزه با تروریسم اقدام کنند و در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی نیز گام بردارند.
    وی با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری زیادی در افغانستان وجود دارد گفت: منابع موجود در افغانستان دست نخورده است و بسیاری از کشورها در این حوزه ها سرمایه گذاری کرده اند.
    معاون رئیس دولت اجرایی افغانستان بر ایجاد کمربند اقتصادی با احیای جاده ابریشم تاکید و ابراز امیدواری کرد: کشورش نقطه وصل اقتصادی و ترانزیت کالا باشد.
    وی به مساله مهاجران افغانی اشاره کرد و افزود: این افراد در کشور ایران درس خوانده اند و می توانند در عرصه ها مختلف مفید باشند.
    وی گفت: انتظار داریم فرصت کاری برای مهاجران در ایران فراهم شود.
    محقق بیان کرد: ایران و افغانستان می توانند به عنوان دو شریک اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
    این نشست با حضور محمد محقق معاون رئیس اجرایی دولت و سفیر افغانستان در ایران، جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولان استان در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.
    محقق با هیات همراه شامگاه سه شنبه برای شرکت در برنامه های دومین جشنواره سفره مشترک ایران و افغانستان و دیدار با مسئولان استان وارد کرمان شد.
    وی روز گذشته (چهارشنبه) در نشست های جداگانه با روسا و اساتید دانشگاه های استان کرمان و دانشجویان افغان مقیم این استان دیدار و در همایش سفره مشترک ایران و افغانستان در دانشگاه شهید باهنر کرمان شرکت کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی