عصر بازار

ردپای یک زن در بازار طلا و ارز

عصر اعتبار- دلار در هفته اخیر تضعیف شد. شواهد نشان می دهد که بازهم اظهارات یک رییس کل بانک مرکزی بازار ارز را متحول کرده است؛ این‌بار خانم "یلن"، رییس کل فدرال رزرو.

ردپای یک زن در بازار طلا و ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به سوم آوریل- 15 فرودین - ارزش دلار نسبت به هفته ماقبل آن در مقابل ین 1.21، یورو 2.01، فرانک 2.01 و پوند 0.66 تضعیف شده است.

    ریزش قابل توجه ارزش دلار در مقابل سایر اسعار (ارزها) در حالی رخ داده که گزارش ها بر این تاکید دارد که کل تحولات بازار جهانی ارز تحت تاثیر سخنان خانم "یلن" رییس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) قرار گرفته است. یلن بر لزوم محتاط بودن بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره کلیدی تاکید کرده بود.

    وی که اولین زنی است که در تاریخ 100 ساله تاسیس بانک مرکزی آمریکا، سمت ریاست این بانک را در سال 2014 بر عهده گرفته، اخیرا در باشگاه اقتصادی نیویورک اعلام کرده است که فدرال رزرو، سیاست افزایش بهره را با احتیاط دنبال کند.

    این سخنان انتظارات ایجاد شده طی هفته‌های ماقبل در مورد افزایش نرخ بهره سیاستی فدرالی رزرو در آینده نزدیک را از بین برد و به تبع آن بازار ارز تحت تاثیر قرار گرفت.

    از سوی دیگر در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1196 تا 1.1392 دلار و هر پوند در دامنه 1.4228 تا 1.4385 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار در محدوده 111.72 تا 113.45 متغیر بوده است. این در حالی است که انتشار ارقام امیدوار‌کننده مربوط به اشتغال و تولیدات کارخانه‌ای ماه مارس در آمریکا و تقویت ارزش دلار در این دامنه تاثیر‌گذار بود.

    طلا هم تحت تاثیر "یلن"

    در بازار جهانی طلا نوسانات این بازار در هفته منتهی به سوم آوریل روند قطعی نداشت؛ به‌طوری که این فلز زرد رنگ متاثر از ارقام نه چندان قابل ملاحظه در آمریکا و نیز سخنان خانم "یلن" در رابطه با احتیاط در افزایش نرخ بهره باز هم صعودی بود. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد به دنبال افزایش در ارزش بازار سهام و نیز ارقام مثبت اشتغال در آمریکا تا حدودی بازار با روند نزولی مواجه شده است.

    بنابر این گزارش بهای طلا در هفته مورد بررسی نسبت به هفته ماقبل آن 0.15 درص کاهش یافت. این نوسان در بازار نیویورک در محدوده 1220.07 تا 1242.60 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی است.

    ریزش نفت

    همچنین در بازار جهانی نفت بهای نفت خام پایه آمریکا 6.13 درصد کاهش داشته است. شواهد نشان می‌دهد که پیش‌بینی کاهش بهای نفت به 30 دلار در هر بشکه توسط یک بانک از انگلیس و استرالیا و همچنین پیش‌بینی وجود اضافه عرضه جهانی 600 هزار بشکه در روز توسط موسسه جفریز، تصمیم عربستان و کویت به ادامه‌ تولید از میدان مشترک نفتی خفجی به میزان 300 هزار بشکه در روز و از سوی دیگر اعلام تثبیت سطح تولید عربستان تنها در صورت اجرای مشابه توسط ایران و سایر تولید‌کنندگان بزرگ نفت جهان از مهم‌ترین دلایل کاهش بهای نفت در هفته گذشته بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی