عصر بازار

خبرهای خوب برای سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

عصر اعتبار- بیش از دو ماه از شروع رسیدگی به حساب‌های سپرده گذاران تعاونی اعتباری ثامن الحجج گذشت. تازه ترین گزارش های ارائه شده از سوی بانک مرکزی حاکی تعیین تکلیف حدود ۷۵۰ هزار حساب است. در عین حال که در روزهای آینده سقف پرداختی به ۳۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت و وعده خبرهای خوب در مورد ارقام کلان نیز داده شده است.

خبرهای خوب برای سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از 13 بهمن ماه سال گذشته بود که بانک پارسیان به عنوان بانک عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی، اجرای تعهدات تعاونی اعتباری غیرمجاز ثامن الحجج را رسما آغاز کرد. تعیین تکلیف سپرده گذارانی که چندی بود به دلیل تخلفات مالی و ساختاری مدیران این موسسه سرگردان بوده و توان دریافت وجوه خود از دست داده بودند، اما با ورود مراجع ذیربط و طی فرایندی به طور مرحله ای و با اولویت سپرده های خرد در حال انجام است.

    این در حالی است که آخرین گزارش عملکرد واگذاری وجوه سپرده گذاران ثامن الحجج نشان می دهد که در مدت گذشته، حدود 750 هزار حساب با ارزشی 900 میلیارد تومان است.

    اما با توجه به اینکه بخشی از سپرده گذاران، صاحب وجوه کلان و حتی چند صد میلیونی بوده و همواره نگران تادیه مبالغ خود بودند، به نظر می رسد که بانک مرکزی و بانک پارسیان به زودی در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.

    از سوی دیگر با توجه به اینکه مراجع سپرده گذاران با توجه به سقف منابع آنها بود و از مبالغ سه، پنج و 10 میلیون تومان آغاز و در اواخر اسفندماه سال گذشته به 20 میلیون تومان افزایش یافته بود، این سقف از اول اردیبهشت ماه به 35 میلیون تومان نیز خواهد رسید.

    با توجه به اینکه سقف وجوه بر اساس خالص حساب تعیین می شود، آن دسته از سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج که در مقابل سپرده خود تسهیلات نیز دریافت کرده و مانده طلب ناشی از تهاتر تسهیلات و سپرده های آنان حداکثر تا سقف 35 میلیون است می‌توانند بدون توجه به سقف سپرده، پس از اخذ گواهی تسویه از تعاونی برای دریافت وجوه مربوطه به بانک پارسیان مراجعه کنند.

    سقف پرداختی به خارجی ها هم اضافه شده است؛ به طوری که اشخاص حقیقی خارجی ‌مجاز که در این موسسه دارای حساب و سپرده هستند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک ‌لازم پس از بستن حساب در تعاونی و دریافت گواهی تسویه، برای دریافت وجوه حساب های خود تا سقف پنج میلیون تومان به بانک عامل مراجعه کنند.

    این در حالی است که بنابر آخرین اعلام پرویزیان - مدیرعامل بانک پارسیان - درروزهای پایانی سال گذشته اتباع خارجی ‌مجاز دارای پروانه اقامت معتبر که در ثامن الحجج دارای حساب هستند، می توانستند برای دریافت وجوه حساب‌های خود تا سقف سه میلیون تومان مراجعه کنند.

    اما سپرده گذاران خرد باید توجه داشته بانشد که پس از تعیین تکلیف حساب های تا سقف 50 هزار تومان، حساب های تا سقف ‌دو میلیون تومان نیز که صاحبان آن ها تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری برای تسویه حساب به تعاونی مراجعه نکنند، بسته خواهد شد. ولی وجوه مربوطه به این حساب ها در حساب متمرکزی در بانک عامل نگهداری و برای بازپرداخت به مشتریان هنگام مراجعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    همچنین از اول اردیبهشت ماه، دریافت اقساط تسهیلات پرداختی به مشتریان ثامن الحجج نیز در بانک پارسیان شروع می شود. بر این اساس لازم است تسهیلات گیرندگان از تعاونی با دریافت خلاصه پرونده تسهیلاتی خود از تعاونی، برای پرداخت اقساط و منظور کردن مبالغ پرداختی درخلاصه پرونده تسهیلاتی خود، به این بانک عامل مراجعه داشته باشند.

    ساماندهی موسسه اعتباری ثامن الحجج به عنوان یکی از غیرمجازهای بزرگ و تاثیر گذار در بازار پولی در حالی انجام می شود که پیش تر و در سال قبل نیز موسسه میزان بعد از مکلات فراوانی که برای آن پیش آمد، در نهایت منحل و به بانک صادرات واگذار شده بود.

    از سوی دیگر در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی با تشدید فشارها برای قرار گرفتن موسسات در چارچوب نظارتی و مقرراتی بانک مرکزی اخیر موسسه اعتباری کاسپین - آرمان ایرانیان سابق - نیز به جمع مجازها پیوست و شمار موسسات مجاز به پنج مورد افزایش یافت. در حال حاضر موسسات اعتباری عسکریه، کوثر، نور، توسعه و کاسپین با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو