عصر بازار

پایان دوره موقت برداشت ۵۰۰ هزار تومانی از فردا

سقف برداشت از خودپردازها دوباره کم می شود؟

عصر اعتبار- امکان برداشت تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز با یک کارت بانکی که از نیمه اسفندماه سال قبل با مجوز بانک مرکزی فراهم شده بود همچنان پابرجاست و تا تصمیم گیری مجدد درباره آن ادامه دارد.

سقف برداشت از خودپردازها دوباره کم می شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از خبرآنلاین، اواخر اسفندماه سال 94 مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند با توجه به تراکم مراجعه کنندگان به بانک‌ها و به خصوص دستگاه‌های خود پرداز، بانک مرکزی مجوزی در خصوص افزایش سقف برداشت‌ها صادر کرده است.

    داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تأکید کرده بود " این امکان تا 20 فروردین ماه سال 95 فراهم شده است و سقف برداشت روزانه پس از تعطیلات به همان مبلغ 2 میلیون ریال بازمی گردد".

    بنا بر این گفته مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی باید از فردا 21 فروردین ماه، سقف برداشت از خودپردازها به 200 هزار تومان بازگردد اما پیگیری ها نشان می دهد این موضوع برای مسئولان بانک مرکزی از فوریت برخوردار نیست و هنوز تصمیمی برای این کار نگرفته اند.

    ظاهرا قرار است در جلسه ای که فردا در بانک مرکزی تشکیل می شود درباره سقف مجاز برداشت از خودپردازها تصمیم گیری شود ولی بنا بر آنچه از گفته های غیررسمی مسئولان بانک مرکزی بدست می آید بعید بنظر می رسد شاهد کاهش سقف برداشت به 200 هزار تومان سال های اخیر باشیم.

    شهریورماه سال گذشته دبیرکل بانک مرکزی گفته بود" بررسی ها و محاسبات این بانک نشان می دهد نیاز به افزایش مبالغ دریافتی از طریق خودپردازها برای مردم وجود دارد که این رقم تا 400 هزار تومان محاسبه شده اما به دلیل ملاحظاتی این اقدام فعلا صورت نگرفته و افزایش مبلغ در دستگاه های خودپرداز در حال بررسی است".

    به نظر می رسد بانک مرکزی حداقل دو ملاحظه عمده در بالابردن سقف برداشت از خودپردازها دارد؛ نخست تأمین وجه نقد یا همان اسکناس لازم برای پرکردن دستگاه های خودپرداز است و دیگری هم تلاش برای منحرف نکردن مسیر تبادلات پولی کشور از مسیر الکترونیکی.

    از سوی دیگر اما با توجه به مباحثی که در مورد کارمزد خدمات پرداخت الکترونیکی خصوصا دستگاه های کارتخوان مطرح است، امکان وضع کارمزد برای این شیوه از پرداخت وجود دارد و در این صورت بخشی از پرداخت ها به سمت استفاده از اسکناس سوق پیدا می کند که البته لزوما اتفاقی ناگوار نیست چرا که بررسی ها و تجارب جهانی نشان می دهد هزینه تراکنش های الکترونیکی به حدی است که انجام این تراکنش ها با ابزار الکترونیکی صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است نقدی و با استفاده از اسکناس انجام شود.

    به هر حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی چه تصمیمی در مورد سقف برداشت از خودپردازها اتخاذ می کند؟ فعلا که این سقف در حد 500 تومان باقی مانده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو