عصر بازار

وزیر راه و شهرسازی:

روزانه ۲۱۰ نفر برای خانه‌دار شدن سپرده‌گذاری می‌کنند

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم از سیستم پس‌انداز برای صاحب خانه شدن استقبال کردند گفت: عدم پس‌انداز برای خانه‌دار شدن هر چند شعار جذاب اما عقلانی نیست.

روزانه ۲۱۰ نفر برای خانه‌دار شدن سپرده‌گذاری می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره تحول جمعیتی کشور گفت: تحول بخش عمده‌ای از تحول جمعیتی در جامعه شهری ایران انجام شده و در آینده با تحول جمعیتی روبرو نخواهیم شد.

    وی افزود: در اواخر دهه 40 جمعیت کشور ایران حدود 30 میلیون نفر بود که امروز جمعیت کشور به حدود 80 میلیون نفر رسیده است و 70 درصد این جمعیت در شهرها و کمتر از 30 درصد آن در روستاها تمرکز دارد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد جمعیت شهری تقریبا کند شده است گفت: در آینده در شهرها رشد قابل توجهی نخواهیم داشت و در 50 سال گذشته جمعیت شهری کشور به 65 میلیون نفر رسیده که تقریبا 10 برابر شده است.

    آخوندی تاکید کرد: همچنین معتقدم جمعیت ناشی از مهاجرت هم در آینده کند می‌شود.

    وی با بیان اینکه تعداد خانوار رو به کاهش است و امروز به 3 نفر می‌رسد گفت: باتوجه به افزایش طلاق میزان نیاز به واحدهای مسکونی افزایش یافته است و باتوجه به کاهش نفرات خانوار، امروز به تعداد واحد مسکونی زیاد با متراژ کم نیاز داریم.

    وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت کالبدی شهرها  گفت: متاسفانه عمده شهرها از درون دچار پوسیدگی و فرسودگی هستند و شهرها پفکی شده‌اند بطوری که پیرامون شهرها در حال رشد است و همزمان مراکز شهرها پوسیده شده‌اند که این وضعیت به تغییرات ارزش زمین هم اثرات خیلی زیادی گذاشته است.

    آخوندی با بیان اینکه سیاست‌ها در حوزه مسکن عمدتا باید مرکزگرا باشند ادامه داد: پیشنهادی که امروز رئیس‌جمهوری به بنیاد مسکن داده این بود که فعالیت‌های خود را به سمت نوسازی مراکز شهری هم ببرند و دولت هم از این موضوع استقبال می‌کند.

    وی با اشاره به افزایش بیش از حد مجاز جمعیت کلانشهرها گفت: شهر تهران برای سکونت 5 میلیون نفر طراحی شده که به تدریج جمعیت شهر تهران به 5/7 و 5/8 میلیون نفر رسید و در حال حاضر هم به 5/11 میلیون نفر در حال افزایش است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور قطع افزایش بدون برنامه شهرها با بزرگتر شدن مشکلات ترافیکی تامین منابع آبی و آلودگی هوا همراه خواهد بود.

    آخوندی با تاکید بر اینکه سیاست دولت توسعه کلانشهرها نیست ادامه داد: به طور قطع هر چه کلانشهرها بزرگتر شود گرفتاری‌ها و نابسامانی‌های شهری هم بیشتر می‌شود.

    وی افزود: جمعیت کلانشهر مشهد باید تا حد یک میلیون و 900 هزار نفر کنترل می‌شد اما امروز جمعیت این شهر به 3 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است و این کلانشهر چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد. این در حالی است که مشهد پایتخت تشیع جهان است و این وضعیت برای این شهر خوشایند نیست.

    وزیر و راه شهرسازی ادامه داد: دشت مشهد زمانی مرکز میوه ایران بود اما امروز به دلیل توسعه شهری چیزی از این دشت باقی نمانده است.

    آخوندی ادامه داد: همچنین اصفهان هم برای جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری طراحی شده اما امروز جمعیت این کلانشهر به یک میلیون و900 هزار نفر رسیده است و این وضعیت را در شهرهای اهواز و تبریز و حتی قم هم شاهد هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمام سیاست‌های حمایت از شهرهای مسکنی دولت برای شهرای میانی یعنی شهرهای زیر 200 هزار نفر خواهد بود و سیاست‌های مسکنی را فقط برای این شهرها دنبال می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه اکثر شهرهای میانی وضعیت خوبی دارند گفت: شهرهای میانی کشور جمعیت‌پذیر هستند و از طریق ارائه تسهیلات می‌توانیم به جمعیت‌پذیری و توسعه این شهرها کمک کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن نمی‌توان شعار داد گفت: اصلی‌ترین کار و سیاست در حوزه مسکن تلفیق سیاست‌های خرد و کلان است و منظور از سیاست‌های خرد پس‌اندازهای خانوار است که بتوان با سیاست‌های کلان یعنی ارائه تسهیلات بانک‌ها متقاضیان را صاحب خانه کرد.

    آخوندی گفت: با سیاست پس‌انداز در حال حاضر افراد می‌توانند چند برابر پس‌اندازی که کرده‌اند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی در بازه زمانی یکساله 80 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که در نهایت 120 میلیون تومان قدرت خرید دارند همچنین زوج‌ها می‌توانند برای یک پلاک ثبتی 160 میلیون تومان تسهیلات بگیرند که با رقم پس‌انداز خود قدرت خرید 240 میلیون تومانی در بازار مسکن دارند که این رقم 70 درصد هزینه خرید را در شهرهای میانی پوشش می‌دهد.

    وی ادامه داد: البته این رقم در کلانشهرها مشمول زوج‌ها می‌شود اما در شهرهای میانی تمام افراد شامل دریافت وام مسکن هستند.

    آخوندی با بیان اینکه 240 میلیون تومان در شهر تهران هنوز رقم بسیار بزرگی برای خرید خانه نیست گفت: در شهرهای میانی خانوار با 160 میلیون تومان قدرت خرید خوبی دارند و این رقم می‌تواند 70 درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

    وی با اشاره به استقبال مردم از سیستم پس‌انداز گفت: طبق آمار اعلام شده روزانه به طور متوسط 210 نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند.

    آخوندی با بیان اینکه در دهه 70 سیستم پس انداز برای خرید خانه خوب پیش رفت گفت: در اوایل دهه 80 تعداد خانوارهایی که برای خرید خانه از سیستم پس‌انداز استفاده کرده بودند به 3 میلیون خانوار رسید اما متاسفانه در ادامه این راه قطع شد و دولت اعلام کرد که برای خانه‌دار شدن نیازی به پس‌انداز نیست.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: هر چند که عدم استفاده از سیستم پس‌انداز برای خانه‌دار شدن سیاستی جذاب است اما به طور قطع عقلایی و عملیاتی نیست.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر به همان سیستم سیاست پس‌انداز برای خرید خانه برگشته‌ایم گفت: بطور قطع این سیاست به نفع بافت‌های میانی شهرها است و در چند سال آینده این سیاست نظم قابل توجهی به شهرسازی می‌دهد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ایجاد شهرهای جدید گفت: اندیشه‌ای که در شکل‌گیری شهرهای جدید دنبال می‌کنیم این است که مناقطعی که اشتغالزایی دارد شهر جدید ایجاد کنیم مانند عسلویه و چابهار.

    وی با بیان اینکه حاشیه جنوبی ایران از جنگل خالی شده افزود: میزان تراکم نفر در کیلومتر در حاشیه سواحل جنوبی کشور به 4.8 نفر رسیده است که این امنیت ملی را هم به خطر می‌اندازد.

    آخوندی افزود: اگر بنیاد مسکن علاقه داشته باشد می‌تواند در ساخت شهرهای جدید هم ورود کند و دولت از این سیاست استقبال می‌کند.

    وی همچنین با اشاره به بحث مالی برای پروژه‌های مسکنی گفت: ایجاد صندوق‌های  خاص برای پروژه‌های خاص را دنبال می‌کنیم که می‌تواند پروژه‌ها را تامین مالی کند مانند تامین مالی شهرک اکباتان که این شهرک هم برای تاسیس صندوق تامین مالی داشت و بنیاد مسکن هم می‌تواند از این سیاست استفاده کند.جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی