عصر بازار

کشاورزی پیشرو در تحقق اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم؛

رشد صادرات در برابر کاهش واردات

عصر اعتبار- بررسی عملکرد دولت یازدهم در بخش کشاورزی نشان می دهد در این مدت، تحولات مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به خوبی مسیر خود را طی می کند به گونه ای که همسو با کاهش واردات، تولید و صادرات افزایش یافته و امنیت غذایی محقق شده است.

رشد صادرات در برابر کاهش واردات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آمارهای مربوط به رشد اقتصادی کشور نشان می دهد که بخش کشاورزی در مدت سپری شده از دولت یازدهم، مسیر توسعه خود را پیدا کرده و توانسته است شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده است را به خوبی محقق سازد.
    وزارت جهاد کشاورزی، «ارتقاء بهره وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی و نهاده­ها، ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی، توسعه صادرات موادغذایی و محصولات کشاورزی و استفاده از منابع تولید خارجی در چارچوب کشت­های فراسرزمینی» را از برنامه های خود در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام کرده است.
    براساس آمارهای اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، تولیدات کشاورزی از حدود 97 ملیون تن در سال 1392 با 15.4 درصد رشد در سال 94 به بیش از 112 ملیون تن رسید.
    همچنین در راستای حفظ، احیا و پایداری منابع و توان تولیدی کشور، در دو سال گذشته سامانه های نوین آبیاری در سطح 270 هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح 200 هزار هکتار به اجرا درآمده است.
    در این مدت، عملیات آبخیزداری نیز در سطح یک میلیون و 340 هزار هکتار صورت گرفته که طبق برآوردها، با این سطح از آبخیزداری، علاوه بر تقویت پوشش گیاهی، حداقل 500 مترمکعب آب در هر هکتار ذخیره سازی می شود.
    از سوی دیگر، توسعه کشت نشایی به جای بذرکاری با تولید بیش از یک میلیارد نشا و با صرفه جویی آب به میزان حداقل سه هزار مترمکعب، اجرای عملیات جنگل کاری در 90 هزار هکتار اراضی کشور و عملیات بیابان زدایی و کنترل کانون های بیابانی در سطح 59 هزار هکتار، از دیگر اقدام های وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته است.
    همچنین برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی اقدام های مهمی صورت گرفته که از جمله می توان به ارتقای 60 درصدی ضریب حفاظتی اراضی کشاورزی و کاهش 50 درصدی تخلف و تغییر کاربردی های غیرمجاز نسبت به سال 92 و راه اندازی یگان ویژه حفاظت اراضی کشاورزی برای نخستین بار در 250 نقطه بحرانی کشور اشاره کرد.
    در این مدت همچنین، میزان تولید و سطح حمایت های عمومی دولت از کشاورزان افزایش یافته است به طوری که بیش از 28 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین و بیش از 26 هزار دستگاه انواع ادوات عمده کشاورزی به کشاورزان تحویل و 50 رقم اصلاح شده بذر و نهال در بخش های زراعت و باغبانی تولید و معرفی شده است.
    تامین مناسب، به موقع و تثبیت قیمت کودهای شیمیایی، اعلام به موقع و مناسب قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تامین، فرآوری و دسترسی آسان کشاورزان به انواع نهاده های مورد نیاز مانند نهال های شناسنامه دار، بذور با کیفیت، سموم، آفت کش ها و واکسن های دامی نیز از دیگر اقدام ها به منظور افزایش سطح حمایت های عمومی دولت از تولیدکنندگان محسوب می شود.
    از سوی دیگر با روی کارآمدن دولت یازدهم، تلاش شده ضریب امنیت غذایی با اتکا به تولیدات داخلی افزایش یابد؛ بررسی ها و آمارها نیز از افزایش 67 درصدی میزان خرید گندم داخلی از 4.8 میلیون تن در سال 92 به بیش از هشت میلیون تن در سال 94، افزایش 400 هزار تنی تولید شکر استحصالی از چغندرقند و نیشکر نسبت به سال 92 با تولید یک میلیون و 500 هزار تن در سال 94 و دستیابی به رکورد بی سابقه تولید این محصول در 20 سال گذشته حکایت می کند.
    در دو سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی به رونق اقتصادی، توسعه و تجارت محصولات کشاورزی نگاه استراتژیک داشته به طوری که با مجموعه اقدام های صورت گرفته، تراز تجاری کشاورزی و غذایی روند مثبت را طی کرده و از منفی 8.1 میلیارد دلار سال 1392 به منفی 5.4 میلیارد دلار در سال 1393 بهبود یافته است.
    در این مدت، واردات و مازاد بر نیاز مصرف برای حمایت از تولید داخل 30 درصد کاهش یافته و بخش کشاورزی توانسته است در فضای کسب و کار کشور سهم 32.6 درصدی را به خود اختصاص دهد.
    همچنین صادرات 332 هزار تنی مرغ و تخم مرغ برای نخستین بار از کشور در این دوره اتفاق افتاده که نشانه ای از توسعه تجارت محصولات کشاورزی است.
    در دولت تدبیر و امید، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید تولید محصولات کشاورزی بوده و در این زمینه می توان به آبزی پروری در آب های دریاهای جنوب و شمال کشور با استفاده از فن آوری پرورش ماهی در قفس و با پیش بینی تولید 200هزار تن در برنامه ششم توسعه، زراعت گیاهان دارویی و توسعه و گسترش صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی محصولات تولیدی اشاره کرد.
    این وزارتخانه همچنین برای ایجاد ظرفیت های جدید تولید به سمت توسعه کشت محصولات زراعی مانند کشت پاییزه چغندرقند به دلیل محدودیت آبی با اتکا به ارقام سازگار و ایجاد باغ های دیم مثمر در اراضی شیبدار با بارش بیش از 400 میلی متر روی آورده است.
    همچنین در این مدت 28 هزار میلیارد ریال برای توسعه روش های نوین آبیاری برای بهره وری مناسب و مصرف بهینه آب کشاورزی با توسعه روش های نوین آبیاری در کشور اختصاص یافته است. خوداتکایی 90 درصدی ایران در تولید حبوبات و برداشت 700 هزار تن حبوبات از 825 هزار هکتار در سال 94، از دیگر اقدامات بخش کشاورزی کشور است.
    به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، 80 درصد جو و بخش زیادی از علوفه های تازه مانند یونجه و شبدر مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

    ** لغو تحریم ها حجم تجارت محصولات کشاورزی را افزایش داد
    آمارها نشان می دهد در دولت یازدهم با اجرای برجام و لغو تحریم ها، تعاملات بین المللی به ویژه در تجارت محصولات کشاورزی، مسائل قرنطینه ای افزایش یافت به طوری که نهاده های کیفی تری از کشورهای اروپایی به کشور وارد می شود.

    ** تراز بازرگانی بخش کشاورزی مثبت پنج میلیارد دلار
    براساس گزارش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تراز بازرگانی بخش کشاورزی در سال گذشته مثبت پنج میلیارد دلار بوده است. همچنین ذخایر استراتژیک گندم از 300 هزار تن در سال 1392 به بیش از 6 میلیون تن افزایش یافته و این میزان ذخایر به معنی مقاوم شدن اقتصاد در برابر تکانه های خارجی است. خرید گندم با رشد 68 درصدی از 8.4 میلیون تن در سال 1392 به 1.8 میلیون تن در سال 1394 افزایش یافت.
    در این رابطه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، درباره موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در اجرای بند هفتم سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی امنیت غذایی و ذخایر استراتژیک گفته است: در سه سال گذشته، بخش کشاورزی همواره رشد اقتصادی مثبت داشت و حتی سال 94 که رشد اقتصادی بخش خدمات بین صفر و یک و رشد اقتصادی بخش صنعت منفی بود، رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت شد و این بخش توانست تا پایان سال 1394 به رشد مثبت یک تا 1.5 برسد.
    به گفته وی، در سه سال گذشته تولیدات کشاورزی در بخش های مختلف 13.5 درصد افزایش داشت. همچنین در این مدت با رشد تولید چغندرقند، تولید شکر 300 هزار تن افزایش و واردات این محصول کاهش یافت.
    سخنگوی دولت یادآورشد: در این مدت تراز بازرگانی بخش کشاورزی از منفی هشت میلیارد دلار به منفی سه میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

    ** صفرشدن تراز تجاری بخش کشاورزی در برنامه های اقتصاد مقاومتی
    وزیر جهاد کشاورزی پیش از این درباره برنامه های این وزارتخانه در تحقق اقتصاد مقاومتی گفته بود، در بخش کشاورزی نگاه ما به تراز غذاست که تلاش داریم آن را از تراز منفی به صفر برسانیم.
    به گفته حجتی، در سال 1392 تراز غذای کشور 8.1 میلیارد دلار منفی بود که سال 93 این رقم به 5.5 میلیار دلار منفی رسید؛ این بدان معناست که تراز تجاری بخش کشاورزی 2.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.
    وی افزود: تلاش داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی و طبق برنامه، با کمک تولیدکنندگان و دولت این تراز را به سمت صفر برسانیم و خوشبینیم در یک افق قابل قبول، این کار را با حفظ منابع پایه انجام دهیم.
    وزیر جهاد کشاورزی، «کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، برنامه ریزی، ایجاد و بهره برداری از ظرفیت های جدید تولید محصولات کشاورزی مانند آبزی پروری با فن آوری پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 200 هزارتن در برنامه ششم توسعه، گسترش تعاملات و مناسبات با کشورهای جهان در زمینه کشاورزی، گسترش بکارگیری دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری در بخش کشاورزی و توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان» را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی برشمرد.

    ** دستاوردهای بخش کشاورزی از نمونه های اقدام و عمل است
    وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم پیگیری و اجرای طرح های بخش کشاورزی در سال 95 گفت: دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت یازدهم از نمونه های اقدام و عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
    محمود حجتی با یادآوری اینکه رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید ضمن تاکید بر ضرورت توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خواستار اجرای طرح های تدوین شده بخش های مختلف در چارچوب اقتصاد مقاومتی شد گفت: رئیس جمهوری با بیان اینکه کاهش وابستگی کشور به خارج از مشخصه های اقتصاد مقاومتی است، از دستاوردهای بخش کشاورزی در ارتقای خوداتکایی و همچنین بهبود تراز غذایی کشور به عنوان شکل عملی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد کرد.
    وی درباره خرید محصولات کشاورزی گفت: اتخاذ روشهای اجرایی برای خرید سریع کلزا و پرداخت به موقع از کشاورزان به منظور اجرای طرح 10 ساله افزایش تولید دانه های روغنی در مسیر اقتصاد مقاومتی و دستیابی به ضریب 70 درصدی خوداتکایی در تولید این محصول و کاهش وابستگی کشور به واردات روغن ضروری است.

    ** اولویت سال 95 تولید و صادرات بخش کشاورزی
    با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهمترین صحنه های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی را « امنیت غذایی، تامین ذخایر راهبردی و استراتژیک کشور اعلام و تاکید کرد که بخش کشاورزی در این زمینه نقش مهمی دارد.
    وی، از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی را «کمبود آب» در کشور بیان کرد و افزود: کاهش آب های زیرزمینی و فرونشست زمین نتیجه برداشت های نادرست و بیش از اندازه از سفره های زیر زمینی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. کشاورزی از بخش هایی است که بیشترین استفاده از آب را دارد بنابراین باید برای بهره برداری بهتر از آن، به سمت آبیاری مدرن حرکت کنیم؛ این کار به منابع مالی زیاد نیاز دارد که همه باید به آن کمک کنیم.
    معاون اول رئیس جمهوری در ادامه از دیگر اولویت های مهم کشور در سال 95 را که در دستور کار دولت قرار دارد، کشت های گلخانه ای تمام صنعتی عنوان کرد و گفت: این کار سبب ایجاد اشتغال و همچنین صرفه جویی در آب و خاک می شود.
    وی به بخش دامپروری و تولید پروتئین در کشور نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این بخش ها در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است؛ نابراین باید دغدغه تولیدکنندگان این بخش را برای تولید با کیفیت و همچنین بازارهای صادرات رفع کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی