عصر بازار

راهی برای خانه دار شدن جامعه

عصر اعتبار- روزگذشته رییس جمهوری درمورد ضرورت تامین مسکن برای خانوارهای ایرانی و تاکیدات حضرت‌امام(ره) برای ایجاد مسکن برای نیازمندان و افراد ناتوان که قادر به تامین سقفی برای زندگی خود نیستند، صحبت‌هایی را مطرح کرد که بازهم جان کلام ایشان بر محور حضور بخش خصوصی برای دست گیری از دولت و ملت قرار داشت. اما با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله مسکن برای داشتن یک زندگی ساده لازم است مطالبی را عنوان نماییم.

راهی برای خانه دار شدن جامعه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از روزنامه آفرینش، روزگذشته رییس جمهوری درمورد ضرورت تامین مسکن برای خانوارهای ایرانی و تاکیدات حضرت‌امام(ره) برای ایجاد مسکن برای نیازمندان و افراد ناتوان که قادر به تامین سقفی برای زندگی خود نیستند، صحبت‌هایی را مطرح کرد که بازهم جان کلام ایشان بر محور حضور بخش خصوصی برای دست گیری از دولت و ملت قرار داشت. اما با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله مسکن برای داشتن یک زندگی ساده لازم است مطالبی را عنوان نماییم.

    سه نیازابتدایی انسان از بدو خلقت شامل خوراک، پوشاک و مسکن بوده است که حذف هریک از این موارد،آرامش زندگی را از بشر می‌گیرد و اگر حیات انسان را تهدید نکند، سخت ترین مشقت‌ها را برای وی به همراه خواهد داشت. لذا باتوجه به این حساسیت و ضرورتی که درمورد اهمیت مسکن مطرح شده ‌است، باید دید عملکرد ما در این حوزه چگونه بوده و چه دستاوردی را برای ملت به بار آورده‌ایم.

    درابتدا بد نیست اشاره کوتاهی به تسهیلاتی که برای مسکن درنظر گرفته شده اشاره‌ای داشته باشیم. درحال حاضر با توجه به قدرت خرید پایین مردم، بازار مسکن دچار رکود شده و قطعا باید با سیاست‌های حمایتی موجب خروج ازرکود و توانایی مردم برای خرید مسکن شد. یکی از این تسهیلات دادن وام به متقاضیان خرید مسکن می‌باشد. اما با نگاهی به میزان سپرده‌گذاری، سود تسهیلات و نحوه بازپسگیری وام‌ مسکن، عملاً شرایط را برای بخش‌های ضعیف جامعه غیرقابل دسترسی می‌نماید.

    این درحالی است که دربسیاری از کشورها، دولت به عنوان متولی امورات مردم خانه‌هایی را ایجاد می‌کند تا خانواده‌هایی که قادر به تهیه مسکن نیستند، بتوانند حداقل یک سرپناه برای خود فراهم سازند. جالب است بدانید که سود تسهیلات درکشورهایی همچون ژاپن زیر یک درصد، آمریکا 3.5 درصد، در کشور ترکیه و همسایه ما نرخ بهره وام مسکن برای بازپرداخت اقساط تنها 0/75 درصد است، درهند با جمعیت میلیاردی سود وام مسکن 4/5 درصد است، و اتحادیه اروپا نیز به صورت جمعی در پرداخت‌های بالای 20 سال زیر 8 درصد سود تعیین کرده‌اند. حال درکشورما سود تسهیلات مسکن 13 درصد عنوان شده است، اما در زمان سررسید(نهایتاً12ساله) شما در قبال 80 میلیون تومان وام مبلغی نزدیک به 180 میلیون تومان باید پرداخت کنید!

    نکته دیگر سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که از سوی دستگاه اجرایی برای خانه دار شدن مردم در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه در امر سیاست گذاری مسکن، یکی از ضعیف ترین کشورهای منطقه هستیم. کشورهایی به مراتب از ایران ضعیف‌تر و با جمعیت بالاتر توانسته‌اند تا حد قابل توجهی نیاز مسکن مردم خود را برطرف سازند. مسکن مهر اوج سیاست‌های حمایتی برای خانه دار شدن مردم بود که متاسفانه شکست بزرگی بر بخش مسکن و به طور کلی اقتصاد کشور وارد ساخت.

    تامین هزینه های ساخت مسکن مهر از منابع بانک مرکزی یکی از دلایل بروز تورم افسار گسیخته در سال‌های گذشته بوده است. ساخت و سازهایی که بدون مطالعات کارشناسی شده صورت پذیرفت، و در فضای غبارآلود و ابهام انگیز نظارت‌ها به دست پیمان کارانی سپرده شده که حداقل‌های استاندارد ساختمان سازی را رعایت نکردند، چنان شده که امروز بیش از 5 هزار واحد ازاین پروژه با وجود تکمیل شدن، خالی از سکنه بوده و رغبتی برای زندگی درآنها وجود ندارد و مالکان به دنبال فروش این واحدهای بی کیفیت می‌باشند.

    عدم پایبندی به تعهدات منعقد در قراردادهای تکمیل پروژه‌ها با مردم، بی اهمیتی به موضوع پیگیری قراردادها و عدم فراهم سازی حداقل‌ها برای یک زندگی، تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که این پروژه عظیم برای خانه دار شدن مردم دنبال می‌کرد.

    البته جمع وجور کردن مسئله مسکن مهر بسیار سخت و پیچیده است و شاید درآینده‌ای نچندان دور مباحث و مسائل قضایی بیشتری از این پروژه مشاهده نماییم، اما در حال حاضر تکمیل این پروژه و تحویل آنها پس از ماه‌ها و سال‌ها به مردم در اولویت سیاست‌های مسکن دولت قرار دارد.

    رییس جمهوری چاره کار برای خانه دار شدن مردم را، ورود بخش خصوصی به عرصه ساخت و ساز مسکن عنوان کرده‌اند، اما واقعیت این است بخش خصوصی داخلی و خارجی هیچگاه در بازاری که ثبات و رونق ندارد وارد نخواهد شد و اگر هم پا به میدان بگذارند همچون نمونه‌هایی که در مسکن مهر شاهد آن بودیم، برای تامین منافع خود، منافع مردم را پایمال می‌کنند. لذا این مسیرهای پرتنش راه مناسبی برای خانه دار شدن مردم نیست.

    بهترین راه برای خانه دار شدن مردم تسهیل روند خرید یا ساخت مسکن می‌باشد. اجرای طرح‌های همچون مسکن اجتماعی و یا صندوق پس انداز جوانان، اعطای تسهیلات مناسب با درآمد و توان اقشار متوسط و ضعیف که درآمدشان کمتر از سود و پرداخت اقساط وام مسکن می‌باشد، سرمایه‌گذاری با سود تضمین شده برای مشارکت عموم و سپردن کار به بخش خصوصی متعهد با ایجاد فضای رقابتی و نظارتی، استفاده ازالگو وتجربه کشورهای موفق درامر سیاست گذاری مسکن و... . شاید اجرای این سیاست‌ها در حیطه عمل با توجه به امکانات محدود و توان مالی کشور مقدور نباشد، اما هرچقدر جامعه را درمیان مشکلات تامین مسکن رها کنیم و دستگیری نکنیم، تبعات و معضلات اجتماعی بزرگتری گریبان گیر کشور و ملت خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو