عصر بازار

مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد

ورود چک‌های جدید به بازار با سامانه «صیاد»

عصر اعتبار- مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه چکاوک به طور کامل در شبکه بانکی عملیاتی شده است، گفت: زیرساخت‌های سامانه صیاد در سال گذشته فراهم شد و امیدواریم امسال شاهد اولین آثار این پروژه با عرضه چک‌های جدید باشیم.

ورود چک‌های جدید به بازار با سامانه «صیاد»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، داود محمد بیگی در خصوص سامانه صیاد اظهارداشت: این سامانه 3 بخش استانداردسازی چک‌ها، استانداردسازی اقلام اطلاعاتی چک‌ها، تصویر چک بود که به طور کامل انجام شده است.

    وی افزود: از 6 ماهه دوم سال گذشته به دلیل مشکلات به وجود آمده برای اجرایی شدن چکاوک در شبکه بانکی، اجرا سامانه صیاد مدتی به تعویق افتاد و جلسات هماهنگی با مسئولان بانک‌ها برگزار شد تا بتوانند مجموعه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

    مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهارداشت: یک بخش از سامانه صیاد مربوط به صدور چک‌ها می‌شود که در این زمینه هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد انجام و چاپخانه‌هایی که می‌توانند چک‌های جدید را متناسب با استانداردهای بانک مرکزی چاپ کنند، تعیین شدند.

    محمد بیگی افزود: فکر می‌کنیم امسال با توجه به ایجاد زیرساخت‌های به وجود آمده، اگر در چاپ چک‌ها با مشکل برخورد نکنیم، چک جدید منتشر و توزیع خواهد شد اما باید به این مساله توجه داشت که بانک‌ها حجم زیادی چک منتشر و در اختیار مشتریان قرار داده‌اند؛ بنابراین مدت زمانی برای از رده خارج شدن تدریجی چک‌های فعلی لازم است.

    وی افزود: امسال به‌تدریج چک‌های جدید وارد بازار می‌شود اما همچنان باید چک‌های فعلی را بپذیریم و فکر می‌کنم تا 2 - 3 سال آینده فرمت همه چک‌های درگردش بانکی بر اساس استانداردها و ویژگی‌های امنیتی تعریف شده توسط بانک مرکزی باشد.

    مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به ویژگی‌های امنیتی سامانه صیاد، گفت: با راه‌اندازی این سامانه اعتبار سنجی مشتری انجام می‌شود، نرم‌افزارهای لازم برای این کار در حال آماده‌سازی است. پروژه صیاد به دلیل چالش‌هایی که در فرایند اجرایی شدن چکاوک به وجود آمد با تأخیر شروع شد اما اقدامات برای پیاده سازی این سامانه از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و امیدواریم سال 95 شاهد اولین آثار این پروژه با عرضه چک‌های جدید باشیم.

    محمد بیگی در پاسخ به این سوال که چکاوک «چک و اسناد بانکی کاغذی چکاوک» مراحل پیاده‌سازی را به اتمام رسانده‌ است؟ گفت: بله، چکاوک به طور کامل در سیستم بانکی عملیاتی شده اما هر پروژه‌ای که اجرا می‌شود به تدریج نیازمند انجام اصلاحاتی است و بانک مرکزی به صورت ماهانه با مسئولین مربوطه بانک‌ها در خصوص سامانه چکاوک جلسه دارد تا نواقص احتمالی برطرف شود.

    به گفته وی، سامانه به طور کامل اجرایی شده اما مانند هر پروژه‌ای در مرحله بهبود مستمر و پایش سیستم قرار دارد.

    مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازی سامانه چکاوک موجب کاهش چک‌های برگشتی شده است، اظهارداشت: هدف ما از راه‌اندازی سامانه چکاوک کاهش چک‌های برگشتی نبود زیرا این سامانه فرایند وصول و پردازش چک را تسریع و شفاف می‌کند به طوری که پول چک وصول شده در کمتر از 48 ساعت به حساب فرد، در هر کدام از بانکی که باشد، واریز می‌شود.

    مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: در کل هدف اصلی سامانه چکاوک تسهیل و تسریع در مراودات مالی در فرایند کارسازی چک‌ها بود.

    محمد بیگی با بیان اینکه در حوزه چک‌های برگشتی به محض برگشت خوردن چک، اطلاعات صاحب چک در سیستم به ثبت می‌رسد و بانک‌ها از آن مطلع می‌شوند، اظهارداشت: سامانه چکاوک در کنار صیاد در کنار هم می‌توانند موجب بازگرداندن اعتماد به چک شوند

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی