عصر بازار

بازخوانی تجربه ترکیه در کنترل نرخ تورم

ترکیه چگونه تورم بالای ۵۰ درصد را به کمتر از ۱۰ درصد رساند؟

عصر اعتبار- بررسی تجربه ترکیه در حوزه کاهش نرخ تورم نشان می دهد این کشور در یک سیزده توانسته است نرخ تورم را از بالای ۵۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهد .

ترکیه چگونه تورم بالای ۵۰ درصد را به کمتر از ۱۰ درصد رساند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد ترکیه توانسته است نرخ تورم کمتر از 10 درصد را حفظ نماید این در حالی است که در همین دوره سیزده ساله ایران به رغم توفیق همسایه غربی در کنترل تورم ، با فشارهای متعدد تورمی روبرو بوده است .در سال های 2000 و 2001 میلادی ، وقتی با تورم های بالاتر از 50 درصد روبرو بود، توانست با اتخاذ سیاست های مناسب پولی و مالی تورم را کاهش داده و یک دهه دستاورد مذکور را حفظ کند .
    هر چند ایران در سال های 2011 تا 2013 با شوک تورمی روبرو شد. سیاست های مهار تورم در سال های پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و همین امر سبب شد نرخ تورم از بالاتر از 30 درصد به کمتر از 13 درصد کاهش یابد . دولت هر چند تک رقمی کردن نرخ تورم را در دستور کار داده است اما بررسی ها نشان می دهد تداوم این سیاست از جمله مهمترین اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد .

    مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی نسبت به مقایسه وضعیت ایران و ترکیه اقدام کرده است . مرور تجربه ترکیه نشان می دهد اتخاذ سیاست های انقباضی در حوزه حجم پول یکی از مهمترین برنامه هایی است که در دستور کار دولت ترکیه قرار گرفته است . این اقدام هر چند موجب کندی رشد اقتصادی در برخی دوره ها می شود اما در کل می تواند موفیقیت این سیاست را تضمین نماید . ترکیه در سال 2001 با رشد اقتصادی منفی 5.7 درصد روبرو شد اما این روند در سال های پس از 2001 تداوم نیافت و رشد اقتصادی در ترکیه نیز رو به بهبود گذاشت . تولید ناخالص داخلی ترکیه از کمتر از 300 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 800 میلیارد دلار در سال 2013 رسیده است .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو