عصر بازار

تاثیر تحولات اقتصاد جهان بر ایران

اقتصاد جهانى با چه نرخ بهره ای اداره می شود؟

عصر اعتبار- مرتضی ایمانی راد تحلیل گر مسایل اقتصادی در کانال تلگرام خود نوشت:در بین مدیران من خیلى کم مدیرانى را دیده ام که براى تدوین استراتژى هاى خودشان نگاه جدى به اقتصاد جهانى داشته باشند.

اقتصاد جهانى با چه نرخ بهره ای اداره می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، سیاستمداران هم خیلى کم به این مساله توجه میکنند. آنقدر مرزهاى اقتصادى خود را بسته ایم و آنقدر سر در لاک خود کرده ایم و آنقدر با ایده خودکفایى زندگى کرده ایم که یادمان رفته که جهانى هست و این جهان هم اقتصادى دارد که به شدت اقتصاد ایران و در نتیجه شرکتهاى ایرانى را تحت تاثیر جدى قرار می دهد.

    بسیارى از مشکلات ساختارى اقتصاد ایران ناشى از نوسان شدید قیمت نفت و بى تدبیرى سیاستگذاران در مدیریت این نوسانها است . به همین  دلیل پیشنهاد میکنم که مدیران نگاهشان را از اقتصاد داخلى کمى هم متوجه اقتصاد جهانى کنند. مثلا آیا مدیران اقتصادى کشور میدانند که اقتصاد غرب و به خصوص امریکا هنوز از رکود عمیق سال ٢۰۰٨ خارج نشده است .

    آیا می دانید که پس از اینکه امریکا نتوانست اقتصاد جهان را با خودش جلو ببرد ، تحت تاثیر قرار گرفت و وضعش خرابتر شد و در نتیجه دلار امریکا شروع به کاهش کرد و به دنبال آن نفت و سایر کالاها شروع به رشد کردند. آیا میدانید که اگر فدرال رزرو بر اساس آنچه که گفته دوبار نرخ بهره را در سال ٢۰١٦ بالا ببرد دوباره دلار بالا مى رود و با خودش ارزهاى جهانى و نفت و طلا و سایر کالاها را پایین می کشد.

    آیا می دانید که دنیا با پول انتشار یافته توسط بانکهاى مرکزى دارد اداره می شود و اگر این سیاست اثر بخشى خود را از دست بدهد چه بر سر نظام جهانى مى آید. آیا می دانید که اقتصاد جهان با نرخ بهره نزدیک به صفر و بعضا منفى ( اروپا و ژاپن ) دارد اداره می شود و این درحالى است که بازارهاى بورس سر به فلک کشیده اند. این شکاف نشان از بحران میدهد و نفت همیشه اولین قربانى بحران هاى جهانى است .

    آیا می دانید که به خاطر این روندها سرمایه گذاران به سمت ین و فرانک و به طور موردى یورو هجوم آورده اند و تقاضایى که براى ارزهاى کالا پایه ایجاد شده و موجب بالا رفتن قیمت آنها شده ، ممکن است دوباره به حالت سال ٢۰١٥ برگردد.

    آیا می دانید سر و سامان دادن به اقتصاد جهانى بسیار بسیار سخت است و ممکن است اقتصاد جهانى یک زایمان در سال ٢۰١٧ داشته باشد.

    آیا می دانید که تعداد مقالاتى که به بحران احتمالى اقتصاد جهانى اشاره می کنند در هر ماه رو به افزایش است . و نهایتا آیا می دانید که هر یک از این اتفاقات ( اگر رخ دهد ) فشار بدى را بر اقتصاد ایران به جا خواهد گذاشت و فکر می کنید که زمان آن نرسیده است که هنگام تدوین استراتژى ها لازم است تحول این مسایل دیده شود و در نتیجه استراتژى ها بر اساس هیجان تدوین نشود ( چون ما ایرانیها از نظر تصمیم گیرى هیجانى بى نظیر هستیم ) بلکه بر اساس هوشمندى تدوین شوند.

    بى توجهى به اقتصاد جهانى ، بى توجهى به اقتصاد ایران است و بى توجهى به اقتصاد ایران بى توجهى به شرکت خودتان است . شاید هم ما فکر میکنیم که این اقتصاد جهانى است که باید اثر تغییرات و تحولات اقتصاد ایران را بر اقتصاد جهانى ردیابى کند. !

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو