عصر بازار

طیب نیا:

افزایش سرمایه‌ بانک‌ها نقش موثری در رفع مشکل تولیدی بنگاه‌ها دارد

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک‌ها نقش بسیار موثری در رفع مشکل تولید بنگاهها دارد گفت: نظام بانکی ما تامین کننده منابع مالی برای بنگاههای تولیدی است.

افزایش سرمایه‌ بانک‌ها نقش موثری در رفع مشکل تولیدی بنگاه‌ها دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی طیب نیا در جریان رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس طی سخنانی اظهار کرد: بزرگترین و مهمترین مشکلی که در حال حاضر بنگاههای تولیدی کشور با آن مواجه هستند مشکل تامین منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‌های اختصاصی است و نظام بانکی ما هم تامین کننده منابع مالی برای بنگاههای تولیدی است.

    وی افزود: در حال حاضر به دلایل مختلفی بانکها نمی‌توانند این وظیفه را به نحو مناسب انجام دهند و با مشکل کمبود سرمایه مواجه هستند. در واقع نسبت کفایت سرمایه در حد 4 درصد بوده و با استانداردهای بین‌المللی فاصله‌ی زیادی دارد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد:‌ در حال حاضر بیش از 100 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی است و بیش از 90 هزار میلیارد تومان نیز مطالبات غیر جاری بانکها می‌باشد. همچنین بخش مهمی از منابع بانکها به عنوان دارایی های مازاد مسدود است و برآورد نشان می دهد چیزی حدود 70 درصد تسهیلاتی که سیستم بانکی ارائه می‌کند از جنس استمهال است.

    طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بنابراین منابعی که بانک‌ها اعطا می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند نیازهای بخش تولید کشور را تامین کند. به عنوان مثال در مواردی که بانک‌ها به عنوان واسطه مالی با بانک‌های خارجی عمل می‌کنند به دلیل صورت‌های مالی نامناسب و مشکل کفایت سرمایه قادر نیستند منابع مالی لازم را از خارج جذب کنند، اگر هم بتوانند بانک‌های خارجی تضمین بانک‌های ما را نمی‌پذیرند و انتظار دارند دولت تضمین دولتی صادر کند.

    وی همچنین افزود: برای این که بتوانیم این مشکل را حل کنیم و بانک‌ها قادر باشند به تولید کنندگان منابع مالی لازم را اعطا کنندکه بخش تولید از این وضعیت خارج شود پیش بینی کردیم که از محل منابع حاصل از حساب تسعیر در بانک‌های دولتی افزایش سرمایه داده شود و این منابع را بانک‌ها بلافاصله صرف پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی کنند.

    طیب‌نیا ادامه داد: بر اساس منافع حاصل از این اقدام تراز نامه‌ی بانک‌های دولتی اصلاح می‌شود، کفایت سرمایه‌ی بانک‌ها افزایش می‌یابد و این امکان را خواهند داشت که نیازهای تولید کشور را تامین کنند. همچنین قدرت واقعی بانک‌ها افزایش می‌یابد و تراز نامه بانک مرکزی هم اصلاح می‌شود.

    وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: ما در پیشنهادی که دولت در لایحه خود در بودجه ذکر کرده پیش بینی نکردیم که بدهی دولت را تسویه کنیم و آنچه که در مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی هم آمده رفع بدهی‌هایی بود که دولت به دلیل بی انضباطی مالی امضاء کرده بود.

    وی تصریح کرد: آیا معتقدید پیشنهاد دولت در لایحه بودجه پایه‌ی پولی را افزایش می‌دهد. مطلقا این گونه نیست هیچ تاثیری بر پایه‌ی پولی ندارد و باعث تزریق پول به اقتصاد نمی‌شود.

    طیب نیا اظهار کرد:‌ همچنین در ماده 46 قانون رفع موانع تولید مطرح شد که بدهی ارزی تولید کنندگان مانعی برای رونق اقتصادی است. بنابراین معتقدم افزایش سرمایه بانک‌ها نقش بسیار موثری در رفع مشکل تولیدی بنگاه‌ها دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو