عصر بازار

کارشناسان تحلیل کردند:

۲۰۱۶؛ سال احیای طلا در بازارهای جهانی

عصر اعتبار- تحلیلگران، سال ۲۰۱۶ میلادی را سال احیای طلا در بازارهای جهانی می‌دانند.

۲۰۱۶؛ سال احیای طلا در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از مهر - گروه اقتصادی: قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده به کدام سو خواهد رفت؟ این پرسشی است که فعالان بازار در پی پاسخ آن هستند. برهمین اساس، ابتدا باید بازار طلا در سال 2015 میلادی را بررسی کرد و سپس از آینده بازار جهانی سخن گفت.

    قیمت این فلز زرد در سال 2015 روندی نزولی داشت. براساس مقاله‌ای که در سایت اکونومیک تایمز منتشر شده است، چندین علت برای این روند نزولی برشمرده می‌شود. یکی از علت‌های این کاهش قیمت، آن بود که ترس از رکود در بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا تا حدودی از بین رفت. توافق هسته‌ای ایران نیز موجب شد تا درگیری و مشاجره در منطقه خلیج فارس تا اندازه‌ای کمتر شود که این امر در افت قیمت طلا بی‌تأثیر نبوده است.

    تقاضای این فلز گرانقیمت از چین نیز کمتر شد و از طرفی دیگر دلار آمریکا هم قدرت گرفت. با کم شدن نرخ تورم در آمریکا، اروپا، و ژاپن سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به خرید طلا از خود نشان ندادند. علاوه بر این، بانک‌های مرکزی مخصوصاً در کشورهای در حال ظهور، کمتر طلا خریدند.

    همه این عوامل و برخی عوامل دیگر موجب شدند که نرخ هر اونس طلا از رقمی حدود 1200 دلار در ژانویه 2015 به زیر 1100 دلار در ژانویۀ 2016 برسد اما این نوسانات در سال 2016 چطور شده است؟

    قیمت جهانی هر اونس طلا در سال 2016 میلادی روند افزایشی به خود گرفته و از چند هفته قبل تاکنون به صورت تدریجی در حال افزایش است به طوری که هم اکنون نرخ آن به 1260 دلار رسیده است.

    سایت «گلد پردیکشن» گزارش داده است که علت افزایش اخیر قیمت جهانی طلا را باید در ضعیف شدن دلار آمریکا در مقابل ارزهای دیگر جستجو کرد، همچنین افزایش قیمت طلا دلیل دیگری هم داشته و آن این بوده که فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ کرده است. معمولاً این نرخ بهره بالاست که موجب می‌شود قیمت طلا نزولی باشد.

    در حال حاضر تقاضا برای طلا در بازارهای در حال ظهور همچون چین مشاهده می‌شود. البته عرضه کم طلا نیز موجب افزایش قیمت این فلز زرد شده است.

    در همین حال، «جان پین» تحلیلگر ارشد بازار در دانیل تردینگ به سایت «وال استریت ژورنال» می‌گوید: «ما سه ماه بسیار خوبی را تجربه کردیم. از ماه قبل تا به الان تغییر زیادی وجود نداشته است. اما من تصور می‌کنم که این روند همچنان ادامه یابد.»

    قیمت جهانی هر اونس طلا از کمتر از 1080 دلار در ژانویه 2016 به مرز 1260 دلار در حال حاضر رسیده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو