عصر بازار

چرا بازار الماس از رونق افتاد؟

عصر اعتبار- در صنعت الماس، حتی کلاهبرداری نیز از مد افتاده‌ است. در حالی که قیمت الماس همچنان ثابت باقی مانده،‌ تقاضای این کالای گرانبها به شدت کاهش پیدا کرده است.

چرا بازار الماس از رونق افتاد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، الماس در حال از دست دادن جذابیت خود برای بسیاری از مصرف‌کنندگانی است که در حال حاضر بیشتر پول خود را خرج سفر، کیف‌دستی‌های فانتزی و گجت‌های پیشرفته می‌کنند. مالکان معادن الماس نظیر دی‌بیرز نیز قادر به جلوگیری از افت قیمت الماس به زیر سطوح دهه گذشته نیستند؛ نشانه‌ای از اینکه صنعت در حفظ اعتبار برند خود موفق نبوده است.

    کاترین ویر، یک خریدار الماس اعلام کرد: «من واقعا یک شخص جواهردوست نیستم. الماس برای حلقه‌ ازدواج استفاده می‌شود ولی آی‌پد ها و امثال آن بیشتر در دسترس هستند.»

    آمار بدست آمده از سایت  PolishedPrice.com نشان می‌دهد که الماس هم اکنون ارزان‌تر از سال 2006 معامله می‌شود. بر اساس شاخص فوربس در مدت مشابه، قیمت اجناس لوکس نظیر کار، کفش و غذاهای خوب بیشتر از نرخ تورم بالادستی افزایش داشته است. تقاضای برای جواهرات گرانقیمت نیز از سال 2004 تا 2013 تنها 1.9 درصد افزایش داشته است.


    تلاش تولیدکنندگان بزرگ الماس برای بالابردن بیشتر قیمت‌ها در 5 سال گذشته در سال 2015 از هم پاشید. جواهرسازان که سنگ‌های الماس خام را خریداری کرده و الماس پرداخت شده را به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به فروش می رسانند موفق به عبور از هزینه‌های بالاتر نشده‌اند. تهدید بایکوت مزایده الماس توسط خریداران هند، با افت 15 درصدی قیمت در سال 2015 و کاهش 7 درصدی آن در ماه ژانویه پایان یافته است.

    انحصار دی‌بیرز در عرضه الماس در قرن بیستم به معنای هزینه در متقاعدکردن مصرف‌کنندگان برای پرداخت هزینه‌های گزاف برای کالاهای معدنی و افزایش فروش شده بود. سرمایه‌گذاری آغاز شده در سال 1940 موجب ایجاد شعار «الماس برای همیشه» شد و صنعت به شدت سنگ‌های قیمتی را برای حلقه‌های ازدواج ترویج داد. جواهرسازان با قرض دادن جواهرات به اشخاص مشهوری چون مونوره و جنیفر جونز (برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال 1944) موجب ایجاد هیاهویی در تولیدات کالاهای گرانقیمت شد.

    هزاره جدید به منزله پایان یافتن انحصار بود، به این ترتیب که دیگر عرضه‌کنندگان نیز قادر به فروش سنگ‌های قیمتی خود شدند. این موضوع باعث شد تا شرکت دی‌بیرز بودجه بازاریابی خود را در دهه 2000 به نصف کاهش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی