عصر بازار

تاثیرات بنزین بر اقتصاد

تاثیر تغییر نرخ بنزین بر اقتصاد کشور

عصر اعتبار- رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی تهران به تشریح نتایج افزایش قیمت بنزین در وضعیت مصرف بنزین و دیگر جنبه‌های اقتصادی کشور پرداخت و تصریح کرد که باید در کنار افزایش قیمت بنزین که اقدامی مثبت برای اقتصاد کلان محسوب می‌شود، به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی باشیم.

تاثیر تغییر نرخ بنزین بر اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر عتبار»به نقل از ایسنا،محسن بهرامی ارض اقدس گفت: افزایش قیمت بنزین از چند منظر قابل بررسی است. یکی از نکات حائز اهمیت در این زمینه این است که باید به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های سوخت و در راس آن‌ها بنزین در اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. این اقدام که در جهت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین است، اتفاقی مثبت در اقتصاد کلان ارزیابی می‌شود.

    وی ادامه داد: نکته دیگر مسئله آلودگی در شهر‌های بزرگ است که در حال حاضر به لحاظ آلایندگی شرایط بسیار بدی را دارند. آلودگی هوا و میزان آلایندگی‌ها آنقدر در شهر‌های بزرگ مثل تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد بالاست که در برخی روزها امکان رفت و آمد شهروندان را سلب کرده است.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: وقتی قیمت بنزین ارزان است خودرو‌های شخصی و خودرو‌های فرسوده‌ای که میزان مصرف‌ سوخت‌شان بسیار بالاست برایشان به صرفه است که با بنزین ارزان تردد کنند و به جای آنکه به دنبال نوسازی برای کاهش مصرف‌ باشند ترجیح می‌دهند بنزین ارزان مصرف کنند و هوای شهر را آلوده کنند.

    بهرامی ارض اقدس ادامه داد: موضوع مهم دیگر رابطه نسبی قیمت حامل‌های انرژی با یکدیگر است. وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند نرخ حمل و نقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، افزایش نرخ بنزین هر چند اندک می‌تواند منجر به افزایش نرخ حمل و نقل شود و برخی کالاها بسته به میزان حجم‌شان برای حمل و نقل مسافر و همچنین حمل بار از افزایش نرخ بنزین متاثر خواهد شد، چرا که بنزین می‌تواند قیمت گازوئیل را هم تحت تاثیر قرار دهد.

    رییس کمیسیون تسهیل تجارت و صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم که وقتی هزینه استفاده از وسایل نقلیه شخصی را افزایش دادیم در کنار آن باید حمل و نقل عمومی از جمله مترو و خطوط اتوبوس‌رانی را توسعه دهیم. این اقدام حتی بر گران کردن قیمت بنزین هم مقدم است؛ یعنی باید زمانی که مجلس افزایش قیمت بنزین را تصویب می‌کند هم‌ زمان به دنبال راهکار‌های را برای توسعه حمل و نقل و عمومی باشد.

    وی به دیگر نتایج افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه پنجم باید قیمت سوخت مان را به قیمت فوب خلیج فارس می‌رساندیم اما این کار صورت نگرفت و قیمت فوب خلیج فارس به قیمت‌های های نزدیک شد و اکنون فرصتی فراهم شده که قانون برنامه پنجم را اجرا کنیم و هم اینکه قیمت‌ها‌یمان را بیشتر به فوب خلیج فارس نزدیک کنیم. اگر این کار محقق شود می‌تواند از قاچاق فراوردهای نفتی و بنزین جلوگیری کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی