عصر بازار

رئیس اتاق ایران:ایتالیا درتلاش برای حضور موثر دربازار ایران است

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن اشاره به تمایل بسیار شرکت های ایتالیایی برای حضور در بازار ایران، از تلاش نخست وزیر این کشور برای حذف موانع کاری و تامین منابع مالی پروژه ها خبر داد.

رئیس اتاق ایران:ایتالیا درتلاش برای حضور موثر دربازار ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایرنا، محسن جلال پور امروز (چهارشنبه) در نشست تجاری ایران و ایتالیا در محل اتاق ایران افزود: شاهد آن هستیم که شخص نخست وزیر ایتالیا (متئو رنتزی) در مورد تامین منابع مالی، حذف موانع ارتباطات بانکی و تحقق پوشش بیمه صادرات به طور موثر تلاش کردند نه فقط اعضای دولت بلکه ساختارهای مالی و اعتباری کشور ایتالیا را به عرصه بیاورند.
    متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا دیروز(سه شنبه) در صدر هیات 250 نفره سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
    وی افزود: از این نظر باید گفت عملکرد دولت ایتالیا برای استفاده از فرصت بزرگ بازار ایران، از بیشتر دولت‌های اروپایی بهتر بوده است. شکی نیست فرصت‌های متنوع و بزرگ بازار 80 میلیونی و حوزه نفوذ چند صد میلیون نفری ایران در منطقه، توجه همه شرکت های جهانی را جلب کرده است. اما این علاقه تا زمانی که بسترهای لازم مالی، اعتباری، بیمه‌ای و حقوقی از سوی دولت‌های طرفین آماده نشود، در واقع نمی‌تواند به قراردادهای بزرگ و پرسود تبدیل شود که در دو کشور ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی کند.
    جلال پور معتقد است، سیاست نخست وزیر ایتالیا در تمرکز در این حوزه سبب خواهد شد شرکت‌های ایتالیایی سهم بزرگ‌تری از فرصت‌های اشتغال و تولید ثروت را برای مردم ایتالیا به ارمغان ببرند.
    رئیس اتاق ایران افزود: هنوز بسیاری از مشکلات در این عرصه حل نشده و باید این سیاست کارگشا همچنان در اولویت برنامه‌های دولت ایتالیا باقی بماند.
    وی گفت، من از طرف بخش خصوصی ایران و بنگاه‌های ایرانی از این سیاست دولت ایتالیا تشکر می‌کنم و خواستار تداوم آن هستم.
    وی با اشاره به امضای قراردادهای دو جانبه روز گذشته ایران و ایتالیا گفت: در نشست امروز نیز 12 سند دیگر امضا می‌شود؛ اینها غالبا اسناد عملیاتی نهایی هستند که اجازه می‌دهد عملا کار دو طرف روی زمین شروع شود. این مساله نشان می‌دهد اعزام هیات‌های عالیرتبه به ایران و سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به رم در جهت درستی حرکت کرده و ثمرهای خوبی داشته است.
    جلال پور افزود: به‌عنوان کسی که در دو سال گذشته از نزدیک در صحنه توسعه روابط اقتصادی دو کشور حضور دارم، بر این باورم که آنچه تا به امروز عمل کردیم در مقابل فرصت‌هایی که کار دو اقتصاد بزرگ ایران و ایتالیا می‌تواند برای بنگاه‌های ما ایجاد کند، تنها قدمی کوچک از راهی طولانی است.
    وی افزود: ساختار اقتصادی دو کشور نشان می‌دهد می توانیم در عرصه‌های متنوع همکاری‌های متعددی داشته باشیم، این نه تنها وظیفه دولت‌هاست که بسترهای لازم را فراهم کنند و نه تنها وظیفه بنگاه‌هاست که با جدیت فرآیند شناسایی بازار را تا عقد قرارداد پیگیری کنند بلکه سازمان‌های بالادستی بخش خصوصی هم موظفند با رویکردی جدی و حرفه‌ای برای این روند بسترسازی کنند.
    رئیس اتاق ایران گفت: من و همتای ایتالیایی‌ام در این موضوع تفاهم داریم که ما هم تلاش‌هایمان را برای ارتقای روابط اقتصادی دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا تجدید کنیم.
    نشست تجاری ایران و ایتالیا صبح امروز با حضور متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در محل اتاق ایران آغاز به کار کرد.
    در این نشست تجاری، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیر ایتالیا در تهران، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و محسن جلال پور رئیس اتاق ایران حضور دارند.
    همچنین قرار است بعدازظهر امروز، فعالان اقتصادی از بنگاه های ایرانی و ایتالیایی دو نشست برگزار کنند.
    یکی از جلسات مربوط به صنعت است؛ فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه های نفت و گاز، برق و نیرگاه، فولاد، منسوجات و مد، خودرو، پیمانکاری پروژه های بزرگ، شهرسازی و معماری، مخابرات، صنعت ریلی، فرودگاه سازی، کشتیرانی، پالایشگاه و پتروشیمی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.
    ایتالیا در سال های نه چندان دور، نخستین شریک تجاری ایران شناخته می شد و ارزش مبادلات دو کشور در آن سالها به رکورد 7.5 میلیارد یورو در سال رسیده بود که این رقم در سال های اخیر در نتیجه تحریم به 1.4 میلیارد یورو کاهش یافت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی