عصر بازار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خبر داد:

افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

گندم‌ شناسنامه‌دار می‌شود

عصر اعتبار- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: گندم‌های عرضه شده به مراکز خرید شناسنامه‌دار می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، جواد رشیدی ظهر امروز در ستاد اجرایی توسعه بخش کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه قنوات و آب‌های سطحی موجود نیازمند مدیریت هر ساله و مرمت و بازسازی است، اظهار کرد: در صورتی که روند اختصاص اعتبارات همچون سال گذشته در فصل زمستان باشد، کارآیی به زیر 50 درصد تنزل می‌یابد.

    وی با بیان اینکه در صورت ابلاغ سریع‌تر اعتبارات، کار‌ها نیز به موقع انجام‌ می‌شود، در ادامه ترویج آبیاری نوین را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: دستور جهاد کشاورزی تکیه بر آبیاری قطره‌ای به خاطر میزان صرفه‌جویی بالای آن است.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه 18 طرح و پروژه برای آبیاری تحت فشار ثبت شده که اجرای آن به دلیل عدم تأمین اعتبار به تأخیر افتاده است، اضافه کرد: از آن جا که سیاست وزارت بر توسعه آبیاری قطره‎ای است، این طرح‎ها با تأمین اعتبار باید به آبیاری قطره‌ای تبدیل شوند.

    وی ادامه داد: از سویی ثبت نام کنندگان برای این طرح هزینه کرده‌اند و از سویی دیگر نیز زمین‌ها قابلیت آبیاری قطره‌ای ندارند که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و مشکل برق این زمین‌ها نیز رفع شود.

    * توسعه گلخانه‌های شهرستان همدان

    رشیدی توسعه گلخانه‌های شهرستان را در حد انتظار دانست و افزود: در خصوص احداث گلخانه در شهرستان متقاضی داریم به طوری که هیأت‌هایی از سایر کشور‌ها به ویژه روسیه سفارشاتی داشتند که خواسته‌های آنها در تولید سبزی و صیفی در استان ساده و قابل تولید است.

    وی با بیان اینکه شهرستان همدان ظرفیت ایجاد 120 هکتار گلخانه را دارد، تصریح کرد: قابلیت تولید محصولات گلخانه‌ای و سفارشات را داریم که منجر به ارتقای بهره‌وری و سودآوری خواهد شد.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خواستار پویایی تعاونی گلخانه‌داران شد و ادامه داد: تعاونی‌های گلخانه‌داران باید به منظور ایجاد تعاون،‌ همکاری و همفکری برای برنامه تناوب زمانی تولید به منظور پیوستگی عرضه به بازار را در دستور کار قرار دهد.

    وی خاطرنشان کرد: گلخانه‌های تازه‌تأسیس که در ابعاد وسیعی پیشرفت دارند ابتدا دفتر ارتباطی با سایر کشور‌ها داشته و حتی سفارش‌هایی نیز داشته‌اند.

    رشیدی مشکلات تأسیس گلخانه متقاضیان را کند بودن روند کاری برشمرد و گفت: موافقت صدور پروانه و سایر خدمات همدان نسبت به اصفهان 17 برابر کند‌تر است که علت آن تأخیر استعلام ادارات 11گانه، 13گانه و 17گانه توسط نظام مهندسی است که خواستار هماهنگی لازم در این خصوص هستیم.

    وی به ارائه سود تسهیلات در احداث گلخانه‌ها اشاره کرد و افزود: تسهیلات گلخانه در مناطق برخوردار 16 درصد و در مناطق غیر برخوردار 14 درصد مصوب شده است.

    *سعی می‌کنیم شرکت‌های احداث گلخانه بومی باشند

    این مسئول ادامه داد: در سازه گلخانه پلاستیکی مورد تأیید کارشناسان وثیقه قابل قبول است که در این خصوص به دلیل تبدیل اراضی کشاورزی و یا مشاع بودن سند مشکل وجود دارد.

    وی اظهار کرد: در ارائه تسهیلات به گلخانه پلاستیکی متأسفانه بانک نقشه UTM می‌خواهد که اداره ثبت اسناد کارشناسان این بخش را ندارد و با این تفاسیر نمی‌دانم چرا این طرح تعطیل شده است.

    رشیدی ادامه داد: در ارائه تسهیلات به مراجعان متأسفانه در بانک کشاورزی دفعات رفت و آمد و استعلامات مقداری بیش از حد است که موجب کندی روند شده که باید این مهم اصلاح شود.

    وی با تأکید بر اینکه گلخانه‌ها آب صنعتی دارند، تصریح کرد: توافق شده که منابع آب گلخانه‌ها به اندازه مصرف گلخانه از آب صنعتی باشد.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان پرداخت تسهیلات به شرکت‌های احداث کننده گلخانه‌ها را یکی از مشکلات احداث گلخانه‌ها دانست و گفت: این عملکرد سبب می‌شود راهی برای چانه‌زنی در نرخ گلخانه نباشد که این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

    وی ادامه داد: سعی می‌کنیم که شرکت‌های تولید و احداث گلخانه بومی باشند تا در صورت پیشامد مشکل رفع مسائل راحت‎تر صورت گیرد.

    رشیدی در خصوص آسیب‌های سرمازدگی نیز بیان کرد: خسارت عمدتاً در درختان زردآلو و بادام بود؛ خوشبختانه در اوج سرما درختان گردو به گل ننشسته بودند و تعدادی نیز که خسارت دیدند در ایام باروری سه بار به گل می‌نشینند.

    وی با بیان اینکه در غلات نیز خسارت در برگ‌های جانبی بوده است، اظهار کرد: در گندم و جو نیز 10 درصد خسارت داشتیم.

    رشیدی با بیان اینکه در زنبورداری نیز خسارت در بخش زنبورداران غیر کوچنده بوده است، اظهار کرد: امسال به دلیل نوسانات دمایی و باز شدن تخم زنبور‌ها مقداری خسارت زنبورداران غیر کوچنده بیشتر بود.

    *پیش‌بینی خرید 80 هزار تن گندم در همدان

    وی با بیان اینکه امور اراضی کشاورزی مجهز به خودرو‌های گشت 131 شده است،‌ خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته این خودرو‌ها فعالیت خود را آغاز کردند و امسال نیز این فعالیت ادامه دار.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان ادامه داد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، موارد را با تلفن 131 در میان بگذارند تا رسیدگی شود.

    وی در ادامه به ورود سن به مزارع اشاره کرد و با بیان اینکه مبارزه با سن مادر اولویت جهاد کشاورزی است، گفت: با توجه به اینکه سن، وارد مزارع شد، شرایط اقلیمی و دما باعث جلوگیری از خسارت شده و شرایط مبارزه فراهم نشد؛ منتظر فعالیت سن‌ها با افزایش دما هستیم.

    رشیدی ادامه داد: شهرداران بخش‌های شهرستان می‌توانند کمک‌های بسیاری در بخش کشاورزی در شهرستان داشته باشند.

    وی با اشاره به آغاز خرید گندم در استان‌های جنوبی اظهار کرد: در شهرستان همدان نیز تا پایان ماه ستاد استانی تشکیل و دستور‌العمل ابلاغ و خرید گندم آغاز خواهد شد.

    مدیر جهاد کشاورزی همدان پیش‌بینی میزان خرید گندم در سال جاری را 80 هزار تن دانست و گفت: از اراضی آبی به طور متوسط 4 هزار و 200 کیلوگرم و از اراضی دیم 790 کیلوگرم از هر هکتار گندم برداشت می‌شود.

    وی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری را حداکثر با 15 درصد افزایش مطرح کرد و افزود: قیمت خرید تضمینی گندم از یک‌هزار و 270 تومان و پنج ریال تا یک‌هزار و 360 تومان و پنج ریال متغیر است که این تفاوت قیمت با توجه به کیفیت گندم خواهد بود.

    رشیدی خاطرنشان کرد: امسال باید گندم‌های عرضه شده به مراکز خرید شناسنامه‌دار باشند که در این راستا آمار کشاورزان از قبل به مراکز ارائه شده است.

    وی با بیان اینکه این امر به منظور جلوگیری از سوء استفاده و جابجایی گندم نامرغوب انجام می‌شود، افزود: انتظار همکاری کشاورزان با کارشناسان را داریم.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان به اختصاص 85 درصد یارانه دولتی بلاعوض در توسعه مکانیزاسیون آبیاری اشاره کرد و ادامه داد: این امر به منظور ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب صورت می‌گیرد.

    وی اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت کشاورزی امسال بیشتر به آبیاری قطره‌ای تأکید دارد، در برخی مناطق همدان آبیاری تحت فشار لازم است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی