عصر بازار

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد:

افزایش سقف درآمدهای دانشگاه از امکانات مازاد، راه تحقق اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- معاون دانشجویی، فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر تحقق شعار سال ۹۵ مبنی بر "اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل " و تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به این مهم تأکید کرد و گفت: این دانشگاه در راستای عملیاتی کردن این شعار، برنامه‌های متعددی پیش رو دارد.

افزایش سقف درآمدهای دانشگاه از امکانات مازاد، راه تحقق اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا,حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی ابراهیمی با بیان این مطلب اظهار داشت: در دوسال اخیر یکی از کارهای مهمی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، بحث صرفه جویی اقتصادی در ثبت قراردادها با حفظ کیفیت خدمات بود و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شرکت‌هایی قرارداد امضاء کرد که علاوه بر بازدهی بالا و خدمات مناسب، مبلغ قرارداد پایین‌تری نسبت به دیگر شرکت ها پیشنهاد می کردند و در حقیقت بین شرکت های طرف قرارداد به لحاظ کیفیت خدمات دهی و مبلغ قرارداد رقابتی سالم ایجاد شد.

    وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در دوسال اخیر در برخی از بخش‌ها، ثبت قرارداد به لحاظ مالی با شرکت‌های مقابل را افزایش ندادیم به طور مثال قرارداد سلف و خدمات تغذیه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همان مبلغ قرارداد سال گذشته و با کیفیتی حتی بالاتر به امضاء رسید و این یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و باید در اکثر دانشگاهها تحقق یابد.

    معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به طور مثال مبلغ ماهیانه قرارداد با یکی از شرکت‌های پیمانکاری تهیه و توزیع غذای دانشجویان ما در سال 92 ، 100 میلیون تومان بوده که خوشبختانه این مبلغ با ارایه خدمات و کیفیت بهتر، به 70 میلیون تومان در ماه کاهش یافته است که به نظر می‌رسد در این زمینه یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به خوبی رعایت شده است.

    وی گفت: به تعبیر دیگر اگر در سال 92 یا 93 قرارداد سلفی ما با یکی از شرکت‌های تهیه غذا در طول سال مبلغی حدود 700 میلیون تومان باشد، با اعمال اقدامات اقتصاد مقاومتی این رقم با حفظ کیفیت خدمات، در سال به 610 میلیون تومان کاهش یافته است.

    وی برون سپاری خدمات رفاهی و دانشگاهی ‌به‌ویژه در بحث نقلیه و نظافت را یکی از اقدامات سال 95 عنوان کرد و گفت: بنا داریم بحث برون‌سپاری در این مقوله را در سال جاری عملیاتی کنیم تا با هزینه‌های پایین‌تر و کیفیت خدمات بالاتر، به اهداف خود دست یابیم.

    تعویض خودروهای فرسوده دانشگاه، راهی برای کاهش هزینه سوخت و حفظ محیط زیست

    ابراهیمی یادآور شد: به طور مثال امسال در راستای برون سپاری برخی از خدمات رفاهی- دانشگاهی، تلاش داریم با تعویض خودروهای فرسوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علاوه بر کاهش هزینه‌های سوخت، به لحاظ محیط زیستی نیز گام‌هایی برداریم و به نظر می‌رسد این کار از نظر اقتصاد صرفه‌جویانه، اقدامی به‌جا و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

    وی همچنین بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دانشجویی و رفاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد و گفت: یکی از اهداف ما افزایش درآمدزایی دانشجویان است و در این راستا تلاش داریم ارایه برخی از خدمات مازاد خود در دانشگاه را به دانشجویان یا سایر افراد داوطلب بسپاریم.

    وی افزود: به عنوان مثال سلف و رستورانی که در محیط خوابگاه یا دانشگاه، در هنگام شب تعطیل است را می‌توان به افراد دانشجو یا سایر افراد اجاره داد که این کار سبب اشتغالزایی برای دانشجویان می‌شود و اجاره این سلف یا رستوران صرف خدمات جانبی یا آموزشی دانشگاه می‌شود و منبع درآمدی نیز برای دانشگاه می‌شود و به نظر می‌رسد برای تقویت بنیه خدمات دانشگاهی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، این کار منطقی باشد.

    بالا بردن سقف درآمدهای حوزه دانشگاهی از امکانات مازاد از جمله برنامه های ماست

    معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تثبیت ثبت قراردادها، افزایش خدمات رفاهی با همان قیمت‌های قبلی و بالابردن سقف درآمدهای حوزه دانشگاهی از امکانات مازاد را از جمله اقدامات پیشنهادی برای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها عنوان کرد.

    به گفته این مقام مسئول، دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی و پژوهشی، به دلیل اینکه خود مصرف کننده هستند، نقش کلیدی و تاثیرگذاری در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی دارند و بدون شک رسالت اصلی دانشگاهها در بحث تولید علم با کمک اقتصاد مقاومتی، محقق می‌شود و دانشگاه ها باید همواره راه‌هایی پیدا کنند که مصرف را کاهش و تولید و بازدهی را افزایش دهند و اگر این دو مقوله ( کاهش مصرف و افزایش تولید) انجام شود، قطعا اقتصاد مقاومتی به بهترین نحو شکل می‌گیرد.

    وضعیت کرسی های آزاد اندیشی در محیط های آموزشی ودانشگاهی رضایت بخش نیست

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت وجود کرسی‌های آزاد اندیشی در محیط‌های آموزشی و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این کرسی‌ها به صورت منسجم در دانشگاه ما بنا به دلایلی تحقق نیافته است. البته سال گذشته ما در قالب مناظرات دانشجویی، برنامه های خود را انجام دادیم.

    معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر ضرورت تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی در میان دانشجویان سراسر کشور تأکید کرد و گفت: معتقدم تشکل‌های دانشجویی ما باید در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی، افکار، نظرات و انتقادات خود را آزادانه و در چارچوب مشخص، بیان کنند و قطعاً این هم اندیشی‌ها و تبادل افکار دانشجویان سبب تحول و پویایی و بازشدن افکار و عقاید آنها می‌شود. نباید صرفا دانشجویان در مقاطع تحصیلی خود درگیر مسائل داخلی، شخصی و آموزشی خود باشند و باید فضای تبادل افکار واندیشه‌ها و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را تقویت کنیم.

    مقوله کرسی های آزاد اندیشی، مبحثی بر زمین مانده است

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، وی در پایان خاطرنشان کرد: البته اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای برگزاری جلسات هم اندیشی تا حدودی فعال هستند اما باید فضا را برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی در میان دانشجویان و اساتید فراهم سازیم. بطورکلی به عنوان یک مسئول از وضعیت کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه‌های پزشکی یا غیرپزشکی رضایت ندارم و مقوله کرسی‌های آزاد اندیشی، مبحثی بر زمین مانده است که فقط طی سال‌های گذشته در حد شعار بیان شده و متاسفانه به صورت منسجم در سال‌های اخیر عملیاتی نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو