عصر بازار

پیش بینی WTO از وضعیت تجارت در سال ۲۰۱۶

رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه امسال چقدر خواهد بود؟

عصر اعتبار- سازمان تجارت جهانی در تازه ترین گزارش خود به پیش بینی وضعیت تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ پرداخت. بر اساس این گزارش کاهش در قیمت کالاها طی چند سال اخیر و نیز افتِ تقاضای جهانی به همراه کاهش در قیمت نفت باعث افت تجارت و کاهش رشد آن شده است.

رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه امسال چقدر خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از خبرآنلاین، بر اساس این گزارش نسبت ارزشیِ تجارت به تولید ناخالص و نسبت رشد تجارت در مقایسه با رشد تولید ناخالص طی چند سال اخیر نیز کاهش قابل توجه ای داشته است. با این وجود انتظار می رود نرخ رشد واردات و صادرات در سطح جهان طی سال 2016 نسبت با سال 2015 رشد قابل قبولی داشته باشد.

     پیش بینی می شود براساس این گزارش رشد تجارت جهانی از 2.8 درصد در سال 2015 به 3.9 درصد در سال 2016 افزایش یابد.

    پیش بینی های این سازمان بیانگر این مطلب است که در کشورهای توسعه یافته میزان رشد صادرات از 3 درصد در سال 2015 به 3.8 درصد در سال 2016 افزایش خواهد یافت.

    برای کشورهای در حال توسعه و نوظهور این رقم از 2.4 درصد در سال 2015 به 3.8 درصد در سال 2016 افزایش خواهد یافت.

    همچنین رشد واردات در اقتصادهای توسعه یافته از 3.1 درصد در سال 2015 به 3.2 درصد در سال 2016 برسد.

    بر اساس این گزارش در سال 2015 بیشترین کاهش رشد صادراتی مربوط به منطقه آسیا به دلیل کاهش رشد اقتصاد چین است. از سوی دیگر بیشترین رشد صادرات مربوط به کشورهای آمریکای شمالی است. پیش بینی می شود در سال 2016 بیشترین رشد صادرات مربوط به آسیا با 5.4 درصد خواهد بود.

    در بخش واردات در سال 2015 میلادی بیشترین کاهش رشد وارداتی مربوط به منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی است.

    از سوی دیگر بیشترین رشد واردات مربوط به کشورهای آمریکای شمالی است. پیش بینی می شود در سال 2016 بیشترین رشد واردات مربوط به آمریکای جنوبی و مرکزی  با 5.7 درصد باشد.

    بر اساس این گزارش در سال 2016 کشورهای حوزه یورو بیشترین  سهم را در رشد واردات جهانی خواهند داشت و پس از آن کشورهای آسیای شرقی سهم اصلی را در رشد تجارت ایفا خواهند کرد. در سال 2015 اتحادیه اروپا به همراه کشورهای آمریکای شمالی بیشترین سهم را در رشد واردات داشتند.

    یکی از عوامل موثر در تجارت جهانی در نقاط مختلف جهان "قیمت کالاها و مواد اولیه" است. بر اساس آمارهای موجود از سال 2011 قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مواد اولیه کاهش مستمری داشته است. قیمت نفت و کالاهای غیر سوختی نیز طی این سال ها روند کاهشی داشته است.

    به اعتقاد برخی از اقتصاددانان با افزایش قیمت کالاها معمولاً تجارت جهانی کالا افزایش و با کاهش قیمت آن در بلندمدت، از رونق تجارت جهانی کاسته می شود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی، انتظار می رود قیمت کالاهای غیر سوختی که بیشترین کاهش  یعنی 15.6- درصد را در سال 2015 داشت، در سال 206 نیز با کاهش 1.7 درصدی مواجه شود، اما قیمت نفت  9.1 درصد افزایش خواهد یافت.

    علاوه بر این، بر اساس گزارشی که بورس اوراق بهادار منتشر کرده است پیش بینی های صندوق بین المللی پول نیز حاکی از این مطلب است که اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، رشد اقتصادی نزدیک به دو برابر کشورهای توسعه یافته در سال 2016 خواهند داشت.

    سازمان ملل نیز در گزارش سالانه خود پیش بینی رشد تجارت 4.7 درصد برای سال 2016 را درنظر گرفته است. براساس گزارش این سازمان، رشد تجارت جهانی در سال 2015 در حدود3.7 درصد بود.


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی