عصر بازار

چرا ثروتمندان پول‌های خود را پنهان می‌کنند؟

عصر اعتبار- در دنیای مبهم سپرده‌های بانکی در کشور‌های دیگر به قصد فرار از مالیات نام بعضی کشور‌ها می‌درخشد. این کشور‌ها که هنوز معمایی برای فعالیت‌های مالی هستند، به نام بهشت مالیاتی شناخته می‌شوند.

چرا ثروتمندان پول‌های خود را پنهان می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران جیب،  اما بهشت مالیاتی در چه کشور‌هایی هستند؟ ویژگی مهم این کشور‌ها آن است که می‌توان بدون نگرانی از پرداخت مالیات و بدون مواخذه به آنها پول انتقال داد. در این کشور‌ها مالیات یا به بسیاری از فعالیت‌های تجاری تعلق نمی‌گیرد یا جنبه‌ای ظاهری دارد. کشور‌هایی مانند لوگزامبورگ، سوییس و جزایر کیمن.

    به تازگی به لیست کشور‌های پناهگاه مالیاتی، پاناما هم اضافه شده است. افشای 11.5میلیون اسناد از یک دفتر حقوقی نگاه‌ها را به سمت این کشور آمریکای مرکزی جلب کرد. به‌خصوص به اسامی افرادی که سرمایه خود را برای پنهان نگه داشتن از بقیه در این کشور مخفی کرده‌اند. در ابتدای افشای اسناد و مدارک پاناما، سروصدای بلند شده این سوال را ایجاد می‌کرد که آیا به راستی داشتن یک حساب بانکی در این بهشت مالیاتی لزوما به این معنا است که از کسب‌و‌کار‌های غیر‌قانونی به دست آمده‌اند؟

    برای حل این معما، از کارشناسان خواسته‌ایم روشن سازند چه چیزی ثروتمندان را به پنهان کردن پول‌هایشان در خارج از کشور ترغیب می‌کند-اگر به قصد فرار از مالیات نیست،‌ پس دلیل آنها برای این اقدام چیست؟ چرا ثروتمندان پول خود را در بانک‌های خارجی نگهداری می‌کنند؟ با فرض اینکه همه به قانون پای‌بند باشند و سهم دقیق خود را از مالیات پرداخت کرده باشند، ثروتمندان با دو هدف به بهشت مالیاتی روی می‌آورند: اول محافظت از دارایی خود و دوم حفظ حریم خصوصی‌شان.

    تصور کنید که کسی مالک یک شرکت معدنی باشد. ترس این شخص از آن روزی است که به دلیل رعایت نکردن قوانین محیط زیست تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. شاید سپردن و قرار دادن اموال به یک مؤسسه اعتباری در کانادا، بتواند او را از این نگرانی برهاند که روزی تمام پول‌هایش را از دست بدهد. حال چه بهتر که این کشور امن، کشوری از میان بهشت‌های مالیاتی باشد.

    به عقیده استادیار دانشکده حقوق «مدرسه عالی بازرگانی شولیک» از نقطه نظر اقتصادی، پولی که به بانک اعتباری خارجی سپرده شده، دیگر از آن شخص نیست و طلبکاران برای دسترسی به آن با مشکل روبه‌رو هستند. اما قانون همیشه می‌تواند تغییر کند! به نظر می‌رسد، دارایی که در کشوری دیگر پنهان شده، حتی برای طلبکاران هم قابل شناسایی خواهد شد. بنابراین، اگر شخصی بدهی داشته باشد، ممکن است دارایی او در بانکی داخل کشور خودش مصادره شود و اما بقیه اموال غیر‌قابل دسترسی خواهد ماند.

    با استفاده از یک طرح مشابه، احتمالا می‌توان از عواقب یک‌طلاق احتمالی فرار کرد. اما اگر همسر سابق شخص از وجود این حساب در خارج از کشور با خبر باشد، ممکن است شما را در یک باتلاق قانونی گرفتار کند. استادیار حسابداری دانشگاه تجارت «ایوی» می‌گوید: «اگر می‌خواهید فرزندان شما یا برادر شما به لانه تخم‌مرغ شما دسترسی نداشته باشند، یک منطق مشخصی می‌گوید آن را دور از دیدگان دیگران قرار دهید.»

    پس به عقیده کارشناسان اقتصادی،‌ رازی که افراد ثروتمند را به سپرده‌گذاری در بهشت‌های مالیاتی ترغیب می‌کند، این است که آنها نمی‌خواهند ثروت خود را در معرض نمایش دیگران قرار دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو