عصر بازار

ضرورت ارتقای پایه‌های درآمد مالیاتی

۴۵ درصد درآمدهای مالیاتی پنهان هستند

عصر اعتبار- کارشناسان معتقدند که در سازمان امور مالیاتی کشور به جای افزایش مودیان مالیاتی باید پایه‌های درآمد مالیاتی را ارتقا دهیم.

ضرورت ارتقای پایه‌های درآمد مالیاتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساسان شاه‌ویسی کارشناس اقتصادی در خصوص بزرگ‌ترین مشکل سیستم مالیاتی کشور،گفت: اصلاح ساختار مالیات، به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی و دروازه اجرای سیاست‌های کلی اصل44  همواره مد نظر بوده و حال بعد از گذشته یک دهه ازمطرح شدن آن سازمان مالیاتی ساختار آن را تعریف کرده است.

    وی در ادامه یادآور شد: در سازمان مالیاتی کشور به جای افزایش مودیان مالیاتی باید پایه درآمدهای مالیاتی را ارتقا و منطقی کنیم بدین معنی که یک نظارت موثر و یک سامانه نگاهبان از قابلیت و استعداد مالیه در کشور به وجود آوریم.

    شاه ویسی با اشاره به عدم سامانه نگاهبان و نظارت موثر در امور مالیاتی کشور گفت: چندی پیش رئیس سابق سازمان مالیات اظهار کرده بود که 45 درصد درآمدهای مالیاتی پنهان هستند و مورد واکاوی نهادهای نگاهبان مالی در کشور قرار نمی‌گیرند و این مسئله به عنوان مهم‌ترین چالش تبعاتی در  پایین دست و بالادست دارد.

    این کارشناس اقتصادی در خصوص ناکارآمدی دریافت درآمدهای مالیاتی در کشور اظهار داشت: در واقع عده‌ای تحت عنوان مودیان مالیاتی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و مشمول پرداخت مالیات هستند اما از طرفی استنباط این افراد مبنی بر این است که به صورت مذاکرات غیرمتعارف و غیررسمی بخشی از بخشودگی‌های سلیقه‌ای را در درآمدهای مالیاتی حاکم کند که البته این موارد یک طرف موازنه اقتصاد ملی ایران و طرف دیگر قابلیت سیاست‌های مالی و مالیاتی در کشور است.

    وی با اشاره به اینکه اطلاعات مالی موثر بانک مرکزی و سامانه ملی دچار نقص است اظهار داشت: با رفع نقص اطلاعات مالی موجود، نهاد مالیاتی کشور بر اساس گزاره‌های پویایی پایدار و از همه مهم‌تر ثبات‌دهنده در اقتصاد ملی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.


    ***نرخ مالیات باید کاهش پیدا کند

    عباس سلیمیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کشور در حال حاضر تحول و بحران اقتصادی سهمگینی را تجربه می کند، وقتی کشور در رکود به سر می برد گرفتن مالیات و تشدید فشارهای دولتی رکود بیشتری می کند.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر میان سیاست های کمی مالیاتی، از بین بردن رکود و اقتصاد مقاومتی که دولت پیش گرفته تناقض وجود دارد و این راه حل مناسب امروز نیست.

    سلیمیان در خصوص فرار مالیاتی و راهکار جلوگیری از آن اظهار داشت: فرار مالیاتی به کارایی سیستم مالیاتی و طراحی آن باز می گردد تا توانایی لازم را داشته باشد تا به نسبت درآمدها، مالیات برآورد شده را اخذ کند .

    وی تصریح کرد: بخش های تولیدی باید از معافیت مالیاتی بیشتری بهره مند شوند و بخش های صرفا خدماتی که بار مسئولیت کمتری بر دوش می کشند و سهم مسئولیت کمتری در اقتصاد مقاومتی دارند می بایست تحمل بیشتری نسبت به مالیات داشته باشند.

    این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: ارکان اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر تولید است از لحاظ جغرافیایی باید به سمت مناطق فقیرتر با نرخ مالیات کمتر پیش روی کند و در نقاط توسعه یافته تر نرخ مالیات بیشتری اعمال شود تا بتوانیم نقاط آسیب پذیر جغرافیای اقتصادی را تقویت کنیم.

    وی  اظهار داشت: در کشور از رکود و بیکاری گسترده ای رنج می بریم و درآمد واقعی مردم به دلیل بالا رفتن نرخ تورم به شدت کاهش پیدا کرده بنابراین نمی توانیم جامعه را حتی در بخش مصرف و مالیات برارزش افزوده تحت فشار قرار دهیم در نتیجه قدرت خرید مردم و تقاضا کاهش پیدا می کند و صنایع مربوطه به سمت تعطیلی پیش روی می کنند.

    سلیمیان گفت:اداره کشور با مالیات سیاست خوبی نیست و دولت تا حدودی باید تورم و تزریق پول را بپذیرد تا امید به بازار بازگردد و زمانی که اقتصاد فعال شد با سرعت کمی افزایش مالیات را اعمال کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی