عصر بازار

در سفر موگرینی به تهران مطرح می‌شود

پیشنهاد کمک اتحادیه اروپا به تهران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی

عصر اعتبار- چگونگی کمک اروپا برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و تشویق بانک های خارجی به همکاری با ایران از جمله موضوعاتی است که هیئت عالی رتبه اتحادیه اروپا در سفر شنبه آینده به تهران با مقامات ایرانی به بحث خواهد گذاشت.

پیشنهاد کمک اتحادیه اروپا به تهران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  تسنیم، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است شنبه در راس هیئتی به ایران سفر کند.

    مذاکرات موگرینی و هفت کمیسر دیگر اتحادیه اروپا در تهران بالاترین سطح مذاکرات این اتحادیه با ایران طی بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.

    قرار است در جریان این سفر یک روزه موضوعات مختلف از بانکداری گرفته تا مسائل حقوق بشر مورد بحث قرار گیرد.

    یک مقام ارشد اروپا با بیان این که اتحادیه اروپا بحث بازگشایی دفتر دیپلماتیک دائمی در تهران را نیز مطرح می کند گفت: ما در صدد تعامل مجدد و تدریجی با ایران هستیم.

    سفر این هیئت اتحادیه اروپا به تهران در حالی انجام می گیرد که طی ماه های گذشته و پس از اجرای توافق هسته ای هیئت های سیاسی و اقتصادی زیادی از دولت های عضو به ایران سفر کرده اند که آخرین مورد از این هیئت ها سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران بوده است که هفته جاری انجام شد.

    سفر کمیسرهای اتحادیه اروپا به ایران اگرچه با امضای توافقات تجاری همراه نخواهد بود اما این سفر می تواند راه را برای همکاری کشورهای کوچک اروپایی با ایران در عرضه تجاری و اقتصادی هموار کند.

    اتحادیه اروپا امیدوار است با این سفر بتواند ایران را به سمت انجام اصلاحات در جهت نیل به اقتصاد بازار آزاد، انجام اصلاحات سیاسی و افزایش رعایت حقوق بشر سوق دهد.

    موضوع سوریه نیز از دیگر مواردی است که در این سفر به بحث گذاشته خواهد شد.

    این سفر چند روز پس از آن انجام می گیرد که اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه 82 ایرانی را برای یک سال دیگر تمدید کرد. این افراد به بهانه نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های اروپا قرار گرفته اند.

    بر اساس این گزارش در جریان مذاکرات کمیسرهای اتحادیه اروپا با مقامات ایرانی همچنین این موضوع به بحث گذاشته می شود که اتحادیه اروپا چگونه می تواند به ایران در پیوستن به سازمان تجارت جهانی کمک کند.

    این که اتحادیه اروپا چگونه می تواند بانک های اروپایی را تشویق کند تا روابط خود را با ایران از سر بگیرند نیز در جریان مذاکرات دو طرف مطرح خواهد شد.

    یک مقام اروپایی در این باره گفت: لازم است فضای سرمایه گذاری در ایران را بهبود ببخشیم.

    به رغم رفع تحریم های بانکی غرب علیه ایران هنوز بانک های بزرگ از احیای روابط خود با ایران خودداری می کنند. باقی ماندن تحریم دلاری آمریکا علیه ایران و ترس بانک ها از جریمه های میلیاردی باعث شده است بانک های خارجی تمایلی برای ازسرگیری روابط با ایران نشان ندهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی