عصر بازار

مصادیق جرایم مالیاتی و مجازات‌های پش‌بینی شده برای مجرمان

عصر اعتبار- بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که از ابتدای امسال لازم‌الاجرا شده، مرتکبان جرائم مالیاتی به مجازات‌های درجه شش مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

مصادیق جرایم مالیاتی و مجازات‌های پش‌بینی شده برای مجرمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، 31 تیر سال 94 بود گکه اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسید و حالا پس از گذشت هشت ماه یعنی از ابتدای سال 95 لازم‌الاجرا شده است و بر اساس اصلاحیه این قانون با جرائم مالیاتی برخورد می‌شود.

    چه کارهای جرم مالیاتی هستند؟

    در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، هفت مصداق برای جرم مالیاتی احصا شده است که بر اساس آن هر فردی این هفت کار را انجام دهد مجرم مالیاتی محسوب و طبق قانون مجازات می‌شود.

    1- تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

    2- اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

    3- ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم و امتناع از انجام تکالیف قانون مبنی بر ارسال اطلاعات مالی، موضوع مواد 169 و 169 مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و واردن کردن زیان به دولت با این اقدام

    4- عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواد قانونی تعیین شده.

    5- تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نهام خود بر خلاف واقع.

    6- خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه سال متوالی

    7- استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

    مجرمان مالیاتی به مجازات‌هایی محکوم می‌شوند؟

    نخست اینکه مرتکب یا مرتکبان جرایم مالیاتی به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند و به موجب ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، مجازات‌های درجه شش عبارتند از 1- حبس بیش از شش ماه تا دو سال 2- جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال 3- محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال 4- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال

    بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه مرتکب هر یک از جرائم مالیاتی، شخص حقوقی باشد برای مدت شش ماه تا دو سال به یکی از مجازات‌های 1- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی 2- ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری محکوم می‌شود. ضمن اینکه مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نیست.

    مرتکب یا مرتکبان جرائم مالیاتی علاوه بر مجازات‌های فوق‌الذکر، مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه‌های متعلق قانونی که تا مهلت مرور زمان رسیدگی مالیاتی (پنج سال) مطالبه نشده باشد و همچنین ضرر و زیان وارده به دولت یا حکم مراج قضایی هستند.

    آیا مجرمان مالیاتی فقط به مجازات درجه شش محکوم می‌شوند؟

    اعمال مجازات‌های درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی نافی از اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب هفتم آبان 1390 مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانون تمدید آن مصوب سال 1394 نیست.

    چه کسانی می‌توانند علیه مرتکبان اقامه دعوا و اعلام جرم کنند؟

    اعلام جرائم و اقامه دعوا علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضایی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می‌پذیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی