عصر بازار

بررسی مهمانان اخیر برج لاجوری

بانک‌های ایرانی از آستانه تا رم

عصر اعتبار- در هفته اخیر برج لاجوردی میرداماد میزبان سه هیات از هند، قزاقستان و ایتالیا بود. در این مذاکرات در کنار اعلام خواسته ها و توقعات طرفین باز هم بر گسترش روابط بانکی و توسعه همکاری بانکهای دو کشور تاکید شد.

بانک‌های ایرانی از آستانه تا رم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گرچه در دوران حدود 10 ساله تحریم، حوزه بانکی از ساده ترین امتیازات بین الملل نیز محروم شده و به سختی امور خود دراین بخش را می گذارند، روابط کارگزاری قطع و مذاکرات به حداقل رسیده و یا وجود نداشتف اما آغاز مذاکرات هسته ای در دو سال اخیر و در ادامه اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، موجبات ورود مذاکرات بانکی به مرحله جدید اعم از تشدید و عمدتا آغاز رفت و آمدها برای ایجاد روابط بانکی در حوزه بین الملل و همچنین گسترش این روابط رافراهم آورد.

    در این دوره هیات هایی از بانکهای بزرگ کشورهای مختلف به ویژه اروپایی به ایران آمده و یا از ایران سفر کرده و مذاکرات و توافقاتی نیز انجام شد .اتریش، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، سوئیس،آلمان، ایتالیا، الجزایر و مصر از جمله طرف های مورد مذاکره شبکه بانکی بودند.

    اما در هفته اخیر نیز سه هیات از هند ، قزاقستان و ایتالیا وارد ایران شده و در هر یک دیدارهای جداگانه ای در محل بانک مرکزی با هیات عامل این بانک داشتند.

    هندی ها قول واریز بدهی دادند

    در ابتدای هفته اخیر وزیر نفت و گاز هند با رییس کل بانک مرکزی کشورمان دیدار کرد و همانطور که تصور می شد محور اصلی این دیدار به پرداخت بدهی های نفتی ایران از سوی هند اختصاص داشت. وزیر نفت و گاز کشور هند به ایران اطمینان داد که بدهی خود را به زودی از طریق سه بانک معرفی شده از سوی ایران پرداخت می‌کند.

    رئیس کل بانک مرکزی نیز از طرف هندی خواست تا پرداخت‌های این کشور به طور مستقیم به حساب‌های معرفی شده توسط ایران و با ارز یورو انجام شود. درخواست سیف، برای پرداخت ها با یورو در حالی است که با وجود لغو تحریم ها،‌ مبادلات برپایه دلار به دلایلی غیر از هسته ای همچنان با تحریم و مشکل مواجه است.

    تغییر جهت و توسعه فعالیت های اقتصادی و بانکی، تاسیس شعب بانکهای دو کشور، استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه ACU برای تسویه بین کشورهای منطقه و همچنین تمایل هندی ها به سرمایه‌گذاری در پروژه های ایران از جمله توسعه پروژه گازی «فرزاد ب» در بندر چابهار و علاقمندی برای سرمایه گذاری درخصوص انرژی، پتروشیمی و آلومینیوم ایران از دیگر محورهای مذاکرات رییس کل بانک مرکزی کشورمان و وزیر نفت و انرژی هند بود.

    قزاق ها هم از آستانه آمدند

    اما هیات های بانکی قزاق از دیگر مهمانان سیف، در هفته گذشته بودند. وی در دیدار با «دانیار اکیش اف» رییس کل بانک مرکزی قزاقستان ابراز امیدواری کرد تا راه های گسترش هرچه بیشتر روابط بانکی تهران-آستانه و زمینه استفاده از تجربیات فراهم شود.

    سیف، در این دیدار با اعلام علاقه مندی ایران به ویژه شخص رییس جمهور برای گسترش روابط با همسایگان گفت که بر این اساس بانک های مرکزی دو کشور می توانند زمینه گسترش روابط بانکی و کارگزاری را فراهم کنند که البته شرایط حاضر به دلیل رفع تحریم های بین المللی، ‌فرصت مغتنمی را برای شروع همکاری های مستمر و استفاده از تجربیات متقابل فراهم کرده است.

    ایجاد شعب بانکی در سرزمین طرفین، استفاده از تجریبات نظارتی و مقرراتی بانکی، توسعه روابط کارگزاری و بانکداری الکترونیک هم در مورد توجه روسای بانک مرکزی ایران و قزاقستان قرار گرفت.

    ایتالیا می خواد در لحظه تاریخی بماند

    یک روز بعد از دیدار سیف با هیات قزاق، جمعی از بانکداران ایتالیایی به بانک مرکزی رفتند. در این دیدار که تحت تاثیر سفر اخیر رییس جمهور و هیات ایرانی به ایتالیا مثبت پیش رفت، رییس کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به مذاکرات مثبتی که در این سفر داشته اند اعلام کرد که در حال حاضر پیش‌نویس تفاهم نامه‌ای برای همکاری‌های طرفین آماده شده و قرار است در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول به امضای طرفین برسد. این در حالی است که اکنون سیف، در راس هیاتی متشکل از معاونت های ارزی و اقتصادی بانک مرکزی برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به امریکا سفر کرده است.

    بانکداران ایتالیایی نیز که علاقمند به گسترش رابط بانکی با ایران نشان دادند اعلام کردند که با توجه به لغو تحریم ها و فرصت ایجاد شده، در لحظه تاریخی مهمی قرار داشته و خوشحالند که بخشی از این تاریخ خواهند بود به همین منظور برای بهبود هرچه بیشتر روابط با ایران تلاش خواهند کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو