عصر بازار

وزیر اقتصاد و دارایی وعده داد:

پرداخت سهام عدالت دو میلیون تومانی به دو دهک پایین درآمدی

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد و دارایی وعده داده با ارائه لایحه‌ای به مجلس تا پایان سال جاری سهام را آزاد کند و هر نفر یک میلیون تومان و افراد دو دهک پایین دو میلیون تومان از محل سهام عدالت دریافت کنند.

پرداخت سهام عدالت دو میلیون تومانی به دو دهک پایین درآمدی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، علی طیب‌نیا شب گذشته در دیدار با کارکنان واحدهای تابعه وزارت اقتصاد و دارایی در کرمان ضمن انتقاد شدید از نحوه اجرای سهام عدالت گفت: سهام عدالت به شیوه‌ای که اجرا شد، جز بی‌صاحب‌سازی بنگاه‌های اقتصادی ثمره‌ای نداشت و 62 بنگاه اقتصادی بی‌صاحب شدند، آیا 42 میلیون سهامدار امکان مدیریت شرکت‌ها را دارند؟

    وی با انتقاد به این موضوع که در یکی از استان‌ها 30 درصد از سهام شرکتی متعلق به یک شخص حقوقی است گفت: نه مردم از منفعت سهام عدالت برخوردار شدند، نه شرکت‌ها و نه دولت.

    اگرچه 11 سال از اولین باری که موضوع سهام عدالت مطرح شده می‌گذرد و هنوز هیچ کدام از دارندگان آن نفعی از این سهام نبرده‌اند، اما اکنون وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرده که تا پایان سال بتواند لایحه‌ آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ببررد. لایحه‌ای که بر اساس قول وزیر اقتصاد بتواند سهام‌های 11 ساله را آزاد کند. طیب‌نیا گفته اگر سهام عدالت آزاد شود هر نفر می‌تواند از یک میلیون تومان برخوردار شود و در صورتی که دارندگان سهام متعلق به دو دهک فقیر جامعه باشند، به ازای هر نفر دو میلیون تومان سهام خواهند داشت و افراد می‌توانند از منافع آن برخوردار شوند.

    اما منافعی که وزیر اقتصاد متصور است از این سهام‌ها حاصل شود، بیش از این است. وی گفته در صورت آزادسازی سهام عدالت شرکت‌ها صاحب پیدا کرده و در یک قالب کارآمد مدیریت شده و نقش موثری در رشد اقتصادی کشور خواهند داشت.

    پیش از طیب‌نیا هم سخنگوی در آخرین روزهای سال 94 اعلام کرده بود که دولت در صدد ایجاد تغییراتی در مساله سهام عدالت است. نوبخت گفته بود: چند جلسه است هیات دولت در این باره بحث می‌کند. واگذاری سهام عدالت کار خوبی بود ولی در عمل و اجرا اهداف آن محقق نشد، لذا لازم بود تغییراتی در ساز و کار آن فراهم شود.

    اگرچه نوبخت هم توضیحی در مورد وجود طرح جدید و یا زمان ارائه آنه به مجلس نداده است اما گفته بود: وزیر اقتصاد اجزای لایحه جدید دولت را در خصوص سهام عدالت برای رسانه‌ها تشریح خواهد کرد.

    اما فعلا نه سخنگوی دولت و نه وزیر اقتصاد هیج‌کدام جزئیاتی از سهام عدالت نداده‌اند. تنها جزئیات طرح شده وعده سهام یک و دو میلیون تومانی برای دارندگان آن است که طیب‌نیا به عنوان جدیدترین خبر عنوان کرده. اما این اولین باری نیست که مساله سهام عدالت و پرداخت آن عنوان می‌شود. آن هم درست در نزدیکی انتخابات‌های حساس. باید منتظر ماند و دید آیا دولت جزئیات بیشتری در این مورد عنوان می‌کند یا نه.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی