عصر بازار

بخش هزینه ای هدفمندی یارانه ها به کمیسیون بازگشت

عصر اعتبار- بخش هزینه ای تبصره مربوط به هدفمندی یارانه در لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بازگشت.

بخش هزینه ای هدفمندی یارانه ها به کمیسیون بازگشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی، برای رای گیری پیشنهاد ارجاع تبصره 14 بخش هزینه ای لایحه بودجه، به دلیل خرابی دستگاه های رای گیری، آرای نمایندگان با قیام و قعود اخذ شد.
    در این تبصره آمده است: در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15 دی 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ 480 هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال و ردیف های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام کند.
    در بند الحاقی 4 تبصره 14 این لایحه آمده است: منابع حاصل از اجرای این تبصره صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر می‌شود.
    بر اساس بند الحاقی 5 تبصره 14 این لایحه، خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکفل آنها 5 نفر و بیشتر باشند از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی با تقاضای آنها از یارانه برخوردار هستند، دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.
    در بند الحاقی6 تبصره 14 این لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

    **نوبخت:منابع حاصل از هدفمندی باید صرفا صرف تولید و اشتغال شود
    معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بعنوان نماینده دولت در باره تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 کل کشور سخنرانی می کرد گفت: باید منابع حاصل از حذف سه دهک پردرآمد جامعه صرفا به بخش تولید و اشتغال اختصاص یابد.
    محمد باقر نوبخت با بیان این که مغایرتی بین صدر و ذیل این تبصره وجود دارد، افزود: با عنایت به اینکه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه در سال 95 باید منابع را در بخش درآمدی مشخص می کردیم اما با توجه به مخالفت دولت، مجلس نظر دارد؛ ولی در بخش هزینه ای تاکید داریم این مزایا از حصول منابع باید صرف پرداخت اشتغال و تولید شود اما کمیسیون نظر به پرداخت اولویت با خانواده های تحت پوشش کمیته امداد دارد.
    نوبخت با قرائت ماده 7 و 8 قانون هدفمندی یارانه اظهار داشت: آیا نظر مجلس این نیست که بر اساس این مواد، منابع حاصل از اصلاح قیمت ها و حذف سه دهک پردرآمد جامعه به نظام تامین اجتماعی، بهبود انرژی و سلامت و تولید داده شود؟
    وی ادامه داد: اما متاسفانه در بخش هزینه ای تبصره 14 این موارد به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر داده شده است.
    علی لاریجانی در این هنگام گفت: درست است، اشکال مهمی در نگارش این متن وجود دارد که مناسب نیست اما مراد، این چیزی که نگاشته شده نیست، بلکه این است که منابع حاصل از حذف یارانه دهک های بالا صرف موارد دیگر شود.
    نوبخت ادامه داد: اگر منابع حاصل از هدمندی و حذف سه دهک پر درآمد جامعه به بند 7و 8 قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص یابد و برای موارد حمایتی و تولید استفاه شود، دولت نیز موافق است.
    محمد رضا پور ابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق در حمایت از بخش هزینه ای تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانه در لایحه بودجه 95 کل کشور و در حمایت از این تبصره گفت: موضوعات مختلفی در کمیسیون تلفیق برای نگارش این تبصره وجود داشت که به تصویب نرسید.
    وی ادامه داد: فلسفه جابجایی منابع این بود که دغدغه نمایندگان در بخش اشتغال و تولید رفع شود و پس از بحث های عدیده ای که شد، به این نتیجه رسیدیم که منابع حاصل از هدفمندی و اینکه دولت مکلف شده سه دهک پردرآمد جامعه را حذف کند، صرفا در بخش تولید و اشتغال هزینه شود.
    سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: اما در خصوص اینکه ذیل موضوع اشتغال و تولید چه مواردی باشد، قطعا کمیسیون تلفیق نظرش کمک بلاعوض به نهاد و جاهای مختلف نبود.
    لاریجانی از پورابراهمی پرسید که پس قبول دارید که این تبصره دارای ایراد است ولی اینکه منابع حاصل از تبصره کجا هزینه شود، اشکال دارد.
    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مشخص شود که تسهیلاتی که به اشتغال داده می شود به کجا خواهد رفت و در قانون هدفمندی نیز یک مبغلی برای حمل و نقل و تولید و اشتغال وجود دارد که در بخش هزینه های تبصره 14 دیده نشده است.
    لاریجانی گفت: ما دو کار می توانیم انجام دهیم؛ یکی اینکه به این تبصره رای ندهیم و ایرادهای آن را سپس بررسی کنیم. یکی دیگر اینکه بخش هزینه ای این تبصره را به کمیسیون بازگردانیم تا ایرادهای مطرح شده برطرف شود.
    پورابراهیمی گفت: ما موافق بازگشت بخش هزینه ای تبصره 14 به کمیسیون برای شفافیت ذیل این تبصره درباره تولید و اشتغال هستیم.
    در ادامه، لاریجانی از نمایندگان خواست که درباره این پیشنهاد نظر خود را اعلام کنند اما به دلیل اینکه دستگاه های رای گیری خراب بود لاریجانی از نمایندگان خواست با قیام و قعود نظر خود را علام کنند که اکثریت نمایندگان حاضر در صحن مجلس با این موضوع موافقت کردند.
    لاریجانی سپس گفت : پس در کمیسیون تلفیق قرار است درباره بحث بنزین نیز مذکراتی انجام شود و این اشکال وارد به تبصره 14 نیز مدنظر قرار گیرد. البته کمیسیون صنایع نیز پیشنهادی دارد که درباره بنزین مورد توجه واقع شود.
    پس از سخنان نوبخت، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه در مخالفت با این تبصره سخنرانی کرد و سید ناصر موسوی لاریگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با این تبصره به اظهار نظر پرداختند.
    نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانون اساسی اصل 43 بند 9 این تبصره را دارای اشکال دانست و خواهان گنجاندن بخشی برای حمایت از تولید و کشاورزی شد.
    محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان نیز در اخطار اصل 67 قانون اساسی و تذکر مواد متعددی از آیین نامه داخلی با اشاره به وجود عدد شکننده نمایندگان حاضر در صحن، از رییس مجلس خواست نسبت به این موضوع توجه بیشتری کند.
    وی گفت: 28 نفر از نمایندگان مجلس دور دومی هستند که به شهرهای خود رفته اند اما با این احتساب که 262 نفر می شویم، حدود 195 نفر در صحن حضور دارند و مابقی به مجلس نیامده اند همین موضوع باعث تاخیر 45 دقیقه ای آغاز جلسه علنی مجلس شد.
    لاریجانی در پاسخ به وی گفت: اخطار شما به دلیل اینکه در جای خود داده نشده است، وارد نیست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی