عصر بازار

گران‌ ترین قراردادهای ورزشی جهان

عصر اعتبار- نایک و آدیداس بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین برندهای ورزشی در جهان هستند. این دو شرکت همواره تلاش می‌کنند تا با بزرگ‌ترین نام‌های جهان در عرصه ورزش قراردادهای رسمی آنچنانی ببندند.

گران‌ ترین قراردادهای ورزشی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز ،  پیشینه قراردادهای رسمی در ورزش به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. نخستین قرارداد بزرگ ورزشی بین دو غول آمریکایی بسته شد. مایکل جردن بسکتبالیست نامدار و شرکت نایک تولیدکننده نام‌‌آشنای پوشاک و لوازم ورزشی، 30 سال پیش نخستین قرارداد رسمی ورزشی را به ارزش 500 هزار دلار امضا کردند. سال‌ها به سرعت گذشتند و حالا هنوز هم مایکل جردن نه‌تنها قرارداد رسمی با نایک دارد بلکه یک مجموعه آموزشی به نام «AirJordan» دارد که سالانه 60میلیون دلار درآمد برایش به ‌ارمغان می‌آورد.

    لبرون جیمز، دیگر بسکتبالیست آمریکایی، بزرگ‌ترین قرارداد ورزشی تاریخ را با برند آمریکایی نایک امضا کرد. خبرهایی که به بیرون درز کرد نشان می‌داد قرارداد جیمز با نایک مادام‌العمر است. او همزمان با گرفتن بخش بزرگ‌تری از فروش «مجموعه کفش‌های لبرون» درآمد سالانه‌اش را با قرارداد جدید افزایش خواهد داد.

    گزارش شده است که قرارداد مادام‌العمر جدید لبرون جیمز و نایک در طول 15 سال آینده 500میلیون دلار کار خواهد کرد. پیشینه همکاری لبرون جیمز و نایک به روزهایی که جیمز تازه‌کار بود، برمی‌گردد. او پس از قرارداد اول خود با نایک دو قرارداد دیگر هم با این برند محبوب امضا کرد. قرارداد دوم 7 ساله و به ارزش 90میلیون دلار بود و قرارداد سوم یک ساله، به ارزش 30میلیون دلار در سال 2010 بسته شد. درهمین‌حال، در ماه دسامبر سال 2015 نایک و لبرون جیمز دوباره به مذاکره بر سر قرارداد نشستند و مواردی به بند مربوط به مجموعه کفش‌های لبرون جیمز اضافه کردند. گزارش‌ها نشان می‌داد که این قرارداد 345میلیون دلار درآمد در سال 2015 به‌همراه داشت.

    کوین دورانت یک پیشنهاد اغواکننده از شرکت پوشاک و کفش ورزشی آندر آرمور (Under Armour)  دریافت کرد و قراردادی به ارزش بین 265 تا 285میلیون دلار با این شرکت به امضا رساند. او همچنین قرارداد خود با نایک را تمدید کرد. نایک عادت دارد بندهای قراردادش را مطابق با هرگونه قرارداد پیشنهادی به ورزشکار از سوی شرکت‌های دیگر تنظیم کند. قرارداد 10 ساله دورانت با نایک به ارزش 300میلیون دلار، دیگر گران‌ترین قرارداد تاریخ ورزشی جهان نیست.

    نگاهی به گران‌ترین‌ها
    پس از مایکل جردن، لبرون جیمز و کوین دورانت که همگی بسکتبالیست هستند و سه رده برتر گران‌ترین قراردادهای ورزشی جهان را در اختیار خود دارند، نوبت به فوتبال می‌رسد. کریستیانو رونالدو بازیکن پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا در رده چهارم این فهرست قرار دارد. او یک قرارداد پنج ساله با نایک، از 2014 تا 2019 بسته که سالانه 21/7 دلار و در کل بیش از 105میلیون دلار برایش درآمد دارد.پس از او رقیب همیشگی‌اش یعنی لیونل مسی قرار دارد. مسی با آدیداس یک قرارداد هفت ساله بسته که سالانه 20میلیون دلار و در کل 140میلیون دلار برایش درآمد خواهد داشت.

    تایگر وودز، گلف‌باز حرفه‌ای آمریکایی نیز در این فهرست حضور دارد. او که حالا ششمین قرارداد ورزشی جهان را بسته، قراردادی پنج ساله از سال 2013 تا 2018 با نایک دارد که ارزش آن سالانه 20میلیون دلار و در مجموع 100میلیون دلار است.

    کوبه برایانت (بسکتبال)، دریک رز (بسکتبال)، راجر فدرر (تنیس)، نیمار (فوتبال)، رافائل نادال (تنیس)، دواین وید (بسکتبال)، دامیان لیلارد (بسکتبال)، روری مکلروی (گلف) و سرانجام ماریا شاراپووا (تنیس) در رده‌های هفتم تا پانزدهم دارندگان گران‌ترین قراردادهای ورزشی در جهان قرار دارند.

    سایر قراردادهای قابل‌توجه
    دیوید بکام شاید نخستین فوتبالیستی از اروپا باشد که برند خود را به سطح بالاتر برد. او یک قرارداد مادام‌العمر با آدیداس در سال 2003 به ارزش 8/16میلیون دلار امضا کرد که به‌نوعی به آدیداس شخصیت بخشید. نایک نیز همواره برند برتر ورزشی در آمریکا بوده و براساس تازه‌ترین بررسی‌ها، این برند محبوب 95درصد از سهم بازار کفش‌های بسکتبال را در آمریکا در اختیار داشته است. این شرکت همچنین در فوتبال هم تقریبا به همراه آدیداس بر بازار مسلط است و بخش بزرگی از نیاز فوتبال اروپا را تامین می‌کند.

    جرج فورمن، بوکسور سنگین‌وزن پیشین جهان در دهه 90 میلادی قراردادی با شرکت سالتون گریل (Salton Grill)  امضا کرد که از قبل هیچ چیز برایش تضمین نشده بود اما فورمن قرار بود حدود 45درصد سود را بگیرد.وقتی در آخرین مسابقه حرفه‌ای‌اش به حریف باخت یک‌میلیون دلار از Salton Gril  گرفت و پس از آن روی تجارت و کسب‌وکار تمرکز کرد.

    سالتون گریل  تصمیم گرفت قراردادش با فورمن را پایان دهد و به او حدود 137میلیون دلار پول نقد به علاوه سهام و حق استفاده از تصویرش در این کسب‌وکار را داد. براساس گزارش شبکه CNBC، جورج فورمن حدود 200میلیون دلار از قراردادش با شرکت سالتون گریل به‌دست آورد که یکی از گران‌ترین قراردادها به‌شمار می‌آید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی