عصر بازار

سیف در شورای روابط خارجی آمریکا؛

قدرت های جهانی به تعهدات خود پایبند باشند

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در جریان سفر به آمریکا در شورای روابط خارجی این کشور‌ عنوان کرد: قدرت های جهانی طرف مذاکره با ایران، باید به تمام آنچه تعهد داده‌اند عمل کنند، حتی اگر به این معنا باشد که قوانین و تنظیمات خود را تغییر دهند تا ایران به نظام های مالی آمریکا متصل شود و یا اینکه صراحتاً به تمام بانک های جهان اعلام کنند که به خاطر همکاری با ایران مجازاتی متوجه آنان نخواهد بود، باید هرچه لازم است انجام دهند در غیر این صورت برجام شکست خواهد خورد.

قدرت های جهانی به تعهدات خود پایبند باشند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی اله سیف با اشاره به تلاش های بی شمار ایران در راستای اجرا دقیق برجام خاطرنشان کرد: از نظر بنده، طرف های مذاکره با ایران  به تعهدات خود وفا نکرده اند. اگر این رفتار ایران است که مانع  همکاری بانک های دنیا با ایران می‌شود،آنها پیش از امضای برجام نیز کاملاً از این رفتار مطلع بودند. ما تغییری نکرده‌ایم،‌آنها تنها این معاهده را امضا کردند تا صرفاً ما به تعهدات خود عمل کنیم و نیز به بهانه اینکه ایران مسئول است اقدامی نمی کنند.

    طرف های مذاکره به تعهدات وفادار نبوده اند
    سیف ضمن اعتراض به عدم پایبندی برخی طرف های مذاکره با ایران به تعهدات برجام با ارایه تصویری از وضعیت اتفاقاتی که در طول سه ماه گذشته از اجرای این برنامه رخ داده است گفت: در برجام آمده است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده متعهد به انجام تمام اقدامات تنظیمی و اجرایی لازم برای تضمین رفع موفقیت آمیز و موثر تحریم ها می شوند، تا ایران توانایی لازم برای پیوستن به بازارهای جهانی را بدست آورد. من ارزش این معاهده را تخفیف نمی‌دهم، مسایلی نظیر اسناد رهنمودی OFAC، سفر های اخیر به دیگر کشورها در راستای تشویق همکاری های اقتصادی و یا مجوز های صادره برای ترغیب به مشارکت در تجارت و سرمایه گذاری در ایران،همه از جمله دستاوردهای مثبت برجام بوده اند. با این حال، همه اینها پس از گذشت سه ماه کافی نیستند، در حال حاضر ما نمی توانیم از دارایی های بلوکه شده ایران استفاده کنیم.


    اقتصاد ایران علیرغم تحریم ها مقاوم شده است
    رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در پی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، اقتصاد ایران و روابط آن با جهان وارد دوران جدیدی شد، گفت: پیش از برجام، تلاش ما این بود که نه تنها آثار منفی تحریم ها را از طریق مقاوم سازی اقتصاد کاهش دهیم بلکه برای پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهان و  افزایش تجارت و سرمایه گذاری برای بعد از تحریم ها شرایط را مهیا کنیم.
    وی افزود: در طی دو سال گذشته، ما توانستیم به پیشرفت های چشمگیری در ترمیم ثبات اقتصاد کلان کشور از طریق بهبود مدیریت مالی، تقویت نظام بانکی و تثبیت بازار معاملات ارزی، افزایش رشد و تسهیل اصلاحات ساختاری دست یابیم.
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه این موفقیت ها در دورانی حاصل می شد که تحریم های یک جانبه علیه ایران ادامه می یافت تصریح کرد:  این دستاوردها نشان دهنده این است که علیرغم اظهارات بی پایه و اساس برخی، تحریم ها ایران را به پای مذاکرات با 5+1 نکشاند و ایران بر سر حق قانونی خود  مبنی بر ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، مصالحه نکرده است.

    وضعیت اقتصاد ایران بهبود یافته است

    سیف علیرغم وجود رکود ناشی از افت شدید قیمت نفت وضعیت اقتصادی در ایران را مثبت خواند و افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری نرخ تورم تک رقمی شود، ضمن آنکه با سیاست های انقباضی، پول قدرت و اعتبار بیشتری پیدا کرده و همزمان‌ بازار معاملات ارزی تثبیت شده است.  همچنین گام‌هایی در جهت یکسان سازی نرخ ارز نیز برداشته شده که منوط به بازسازی مناسب روابط بانکی با بانک های خارجی است.
    وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش حیاتی بانک ها در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد:  نظام بانکداری در ایران با قدمتی بیش از 9 دهه و برخورداری از تجربیات مفید روابط بانکی و کارگزاری با بسیاری از بانک های آسیایی و اروپایی در دهه های اخیر و حتی با بانک های آمریکایی تا پیش از سال 1995، در نظام اقتصادی ایران بسیار حائز اهمیت است.
    سیف نظام بانکداری ایران را با وجود موفقیت های متعدد دارای چالش‌های گوناگون خواند و گفت: ضمن مقابله با این چالش ها‌، بانک های دولتی و خصوصی ایرانی در حال بازسازی هستند و مجدداً در آنها سرمایه گذاری می شود تا از تقویت مالی مناسبی برخوردار شوند. موسسات اعتباری نیز ملزم به ادغام و اخذ مجوز بانکداری شده اند. مطالبات معوق پیگیری می شوند و گام هایی نیز در جهت تقویت ترازنامه های بانکی برداشته خواهد شد. ما به کمک های صندوق بین المللی پول برای رفع تمام این موانع و چالش ها نیازمندیم.


    قدرت نظارتی بانک مرکزی تقویت شده است

    سیف با اشاره به تقویت قدرت نظارتی بانک مرکزی در دو سال گذشته تصریح کرد: بانک های ایرانی خارج از کشور مشمول نظارت های دقیق بانک مرکزی ایران و‌ نیز نهادهای نظارتی کشورهای میزبان هستند. ضمن آنکه بانک مرکزی از طرق نظارت شرکتی و قوانین ضد پولشویی و بر اساس سرمایه و نقدینگی لازم تعیین شده توسط کمیته بال به تقویت نظارت در راستای حصول اطمینان از کارآمدی رویه های مدیریت ریسک در بانک‌ها و مطابقت با استاندارد های جهانی اهتمام داشته است. به علاوه، بانک های ایرانی بیش از پیش گزارش های مالی خود را مطابق با استاندارد های جهانی گزارشگری مالی یعنی IFRS تهیه می کنند.

    وی افزود: ما همچنین در راستای جلوگیری از جرایم مالی و تسهیل پیوند نظام بانکداری ایران به اقتصاد جهانی، سعی کرده ایم بر ارتقای چارچوب قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی از طریق بهبود دستورالعمل ها و خط مشی های شناسایی دقیق مشتری ارتقا یابد.
    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر تصویب  قانون مبارزه با پولشویی و اجرایی شدن آن در سال های گذشته، به تصویب اخیر قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: با تصویب این قوانین موانع مهمی از روند از سرگیری روابط بانکی با بانک‌های خارجی بر طرف خواهد شد. ضمن آنکه ما کماکان به تقویت چارچوب قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی متعهد مانده ایم و از صندوق بین‌المللی پول خواسته ایم که ارزیابی خود را مطابق گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ما ارایه دهد و همچنین مصمم هستیم که به گروه اوراسیایی AML/CFT بپیوندیم.

    ایران رتبه 18 اقتصاد جهان را داراست
    رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ایران با جمعیتی قریب به 80 میلیون نفر و دارای نیروی کار جوان، تحصیل کرده و کارافرین و برخوردار از موهبت ذخایر نفتی و گازی غنی، توانسته است رتبه 18 را در جهان برای تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید کسب کند، افزود: اقتصاد ایران با ارزش 1.4 هزار میلیارد دلاری، به خوبی متنوع است و از بنیان صنعتی بومی شده وسیعی دارد. ایران ظرفیتی در حد بازار مصرف کننده ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، منابع گاز طبیعی روسیه‌ و معادن استرالیا را داراست.
    وی افزود: در 25 سال گذشته کشور ما توانسته است پنج برنامه توسعه را به اتمام برساند و میلیون ها دلار سرمایه از بیش از 50 کشور گوناگون را جذب کند. این سرمایه گذاری ها در بخش های گوناگون از جمله انرژی، پتروشیمی، معدن، صنعت فولاد، ارتباطات، خودرو سازی و غیره بوده‌اند. ایران همچنین ظرفیت های زیادی در حوزه  فناوری ‌های اطلاعاتی و صنایع هوایی دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو