عصر بازار

سخنان سیف کارساز بود

گوشزد کردن موانع اجرای برجام در خاک آمریکا

عصر اعتبار- مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: سفر رئیس کل بانک مرکزی به آمریکا سه ماه بعد از اجرای برجام، سفر مهمی است و طبیعی است که در داخل خاک آن کشور مباحث مربوط به موانع اجرای برجام به طور جدی تری پیگیری شود.

گوشزد کردن موانع اجرای برجام در خاک آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدعلی کریمی با بیان اینکه موضع اصلی دکتر سیف در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول این است که اقدامات طرف مقابل در جریان اجرای برجام در برابر اقداماتی که ایران انجام داده کافی نیست، افزود: مخاطب اصلی این اظهارات، آمریکا و طرف غرب بوده و بیانات دکتر سیف با هدف وادار کردن آمریکا به انجام تعهدات حداکثری خود بوده است.
    محمدعلی کریمی با بیان اینکه در اظهارات سیف در شورای روابط خارجی آمریکا، سخنی از عدم فعالیت سوئیفت نبوده است، گفت: جالب است که برخی همکاران رسانه ای از بازنشدن سوئیفت سخن گفته اند که این موضوع پیش از این روشن شده که مایه تعجب است و روشن است که سخن دکتر سیف ناظر بر عدم همکاری برخی بانک‌ها به دلیل ترس از اعمال جریمه توسط آمریکا و نیز عدم صدور مجوز آنها برای انجام معاملات دلاری با بانک های ایرانی بوده است. سامانه جهانی سوئیفت باز است اما معاملات بر پایه دلار به واسطه تحریم‌های اولیه آمریکا همچنان ناممکن است و سخن بانک مرکزی این است که این موضوع باید به گونه‌ای حل شود. همانطور که رئیس کل هم اشاره کرد در برجام آمده است که تعاملات مالی بین‌المللی ایران باید روان و تسهیل شود و اکنون نظام مالی و بانکی آمریکا مزاحم این روند است ،کشورهای 5 + 1 کمک کنند این مهم زودتر حل شود.

    وی خاطرنشان کرد: به فضل الهی این سفر آثار و برکات خود را بجا خواهد گذاشت و انتظار می رود کشـــورهای 5 + 1 در تسریــع بــرقــراری روابط بانکی و تسهیل مسیر تعاملات بین المللی بانکی تحرک بیشتری از خود نشان دهند؛ کما اینکه بلافاصله پس از سخنان دکترسیف در شورای روابط خارجی، مسئولان دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) در جلسه ای با همکاران بانک مرکزی ایران  به بررسی مسائل پیش رو به صورت جزئی و عملیاتی پرداختند و در همان جلسه مقرر شد اقداماتی فوری صورت گیرد.
    به گفته وی، بازتاب سخنان انتقادی رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ها و محافل اقتصادی آمریکا اثرگذار و گسترده بوده و با توجه به اشاره ایشان به مقاوم بودن اقتصاد ایران، به این بیانات از زاویه قدرت نگاه شده است.
    مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اقدام بانک‌های خارجی در برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی یک امر زمان‌بر و مطابق با روال بانکداری بین الملل است و تاکنون نیز بیش از 300 رابطه کارگزاری ایجاد شده است. طبیعی به نظر می‌رسد که مقام ارشد بانکی ایران در این سفر بر پایبندی طرف مقابل بر تعهدات خود تاکید و کاستی ها ی موجود را گوشزد کنند.
    وی ابراز امیدواری کرد:  امیدواریم رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی نیز در راستای این هدف از اعلام مواضع رییس کل بانک مرکزی حمایت کرده و در انتشار تحلیل‌ها و اظهارنظرها با مراجعه به منابع معتبر، دقت کافی به عمل آورند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی