عصر بازار

قیمت دلار در دامنه ۱۰ روزه نوسان کرد

هیجان صفر در بازار ارز

عصر اعتبار- هفته آخر فروردین با واکنش‌های متفاوت بازارهای داخلی به گفته‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی شروع شد. روز شنبه، اظهارات هفته گذشته ولی‌الله سیف در شورای روابط خارجی آمریکا بیش از هر خبر دیگری مورد توجه بود، اما بازارهای سهام و ارز واکنش‌های ناهمسانی به این مواضع داشتند.

هیجان صفر در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته در حالی که شاخص کل بورس هزار و 603 واحد یعنی نزدیک به 2 درصد کاهش را تجربه کرد، در بازار ارز، خبری از هیجان نبود تا دلار از دامنه مشخص 3 هزار و 470 تا 3 هزار و 493 تومان خارج نشود. در اولین روز هفته، شاخص ارزی تنها 5 تومان رشد کرد و به قیمت 3 هزار و 480 تومان رسید، البته روز پنج‌شنبه نیز این انتظار در بازار وجود داشت که دلار روز شنبه افزایش قیمت را تجربه کند، همان طور که «دنیای اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود به این امر اشاره کرده بود. به این ترتیب، می‌توان گفت نوسان جزئی روز شنبه واکنش طبیعی بازار بوده و از اخبار بیرونی تاثیر نپذیرفته است، البته دیدگاه‌های دیگری نیز در بازار وجود داشت. به عنوان مثال، برخی فعالان اعتقاد داشتند که عرضه قوی بازارساز موجب شدکه بازار ارز در مقایسه با بازار بورس نوسان چندانی را تجربه نکند. این در حالی است که گروه دیگری معتقد بودند که اگر بازیگران بازار تصور کنند که روند قیمت افزایشی است، وارد بازار خواهند شد و دلار موجود در آن را جمع و دپو خواهند کرد، امری که به افزایش‌های هیجانی قیمت کمک خواهد کرد. روز شنبه بازار سکه نیز شاهد نوسان چندانی نبود و سکه تمام بهار آزادی با رشد جزئی هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان رسید.

     


    چرایی واکنش منطقی دلار

    روز گذشته تقاضا در بازار ارز کمی تحرک بیشتری نسبت به روزهای انتهایی هفته گذشته داشت. با این حال، این تقاضا به میزانی نبود که بازار را با نوسان خاصی مواجه کند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که از آذر سال 93، بازار ارز شاهد جمع آوری ارز از سوی معامله‌گران ارزی نبوده است و این دسته نتوانسته اند نقش اصلی را در بازار ایفا کنند،‌ عاملی که موجب شده نوسانات شاخص ارزی کاهش یابد. آخرین بار در آذر سال 93 بود که عرضه ارز بازارساز در نتیجه تقاضای زیاد معامله‌گران ارزی بی‌ثمر شد تا دلار با یک شوک افزایشی مواجه شود. برخی فعالان بازار اعتقاد دارند زیان‌هایی که از دی ماه 93 در نتیجه رفتارهای سفته‌بازانه معامله‌گران ارزی در آذر 93 گرفتار این دسته شد، باعث شده این دسته رفتارهای سفته‌بازانه را کنار بگذارند. با این حال، دسته دیگری اعتقاد دارند که بازار ارز نسبت به بازارهای دیگر در تحلیل عوامل بیرونی با احتیاط بیشتری عمل می‌کند، عاملی که موجب می‌شود درجه هیجان در بازار ارز نسبت به بازارهای دیگر کمتر باشد. روند بازار در 10 روز گذشته نیز نشان داده که دامنه 3 هزار و 470 تا 3 هزار و 493 تومان دامنه معقولی است که معامله‌گران اعتقاد دارند دلار در آن نوسان خواهد کرد. در واقع خود معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار به زودی از این بازه خارج نخواهد شد، البته دسته دیگری در بازار اعتقاد دارند که تقاضا به‌صورت سنتی از ماه اردیبهشت وارد بازار خواهد شد و بازار در اواخر فروردین با تقاضای خاصی مواجه نیست. با این حال، دلار در اواخر فروردین سال‌های 93 و 94 افزایش قیمت را تجربه کرده است، موضوعی که موجب می‌شود ادعای دسته مذکور تا حد زیادی رد شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو