عصر بازار

دلایل کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران گفت:‌ تاخیر در تصویب بودجه سالانه ، اجرا نشدن قانون جدید مالیات ها و مصوبه اخیردولت درباره تجدید ارزیابی ها سبب کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر شده است.

دلایل کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از صدا و سیما ،علیرضا عسگری مارانی افزود: بودجه سال 95 هنوز در مجلس مصوب نشده و برنامه ششم توسعه که قرار بود نقشه راهاقتصاد کشور در 5 سال آینده شود هنوز به تصویب نرسیده است.

    وی ادامه داد: قانون جدید مالیات هنوز در صحنه اجرایی نشده است و سرمایه گذاران بخش های مختلف از جمله بخش مسکن هنوز متوجه عوارض این قانون در بخش مسکن نیست.

    عسگری با بیان اینکه قیمت هزینه های دولتی هنوز مشخص نشده است ، گفت: قیمت بنزین هنوز مصوب نشده و همه موارد ذکر شده در قیمت تمام شده بنگاهها موثر است که  سبب کاهش شاخص بورس این روزهای اخیر شده است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران گفت: دلیل سوم کاهش ارزش شاخص بورس
    در روزهای اخیر مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص تجدید ارزیابی است که اجازه نمی دهد این تجدید ارزیابی ها به سمت افزایش سرمایه بنگاهها برود و در صورتیکه این اتفاق بیفتند بنگاه مورد نظر باید مالیات پرداخت کند که با این امکان ، دیگر نمی تواند ثروت تولید کند.

    عسگری افزود: دولت هزینه استهلاک را در تجدید ارزیابی ها قبول نمی کند و در این بین ذینفعان دیگری مانند سازمان رقابت هستند که هنوز نظر خود را در خصوص استهلاک های یاد شده ارائه نداده اند.

    وی گفت : یکی از دلایل دیگر کاهش شاخص بورس این است که برخی از سهامداران ،‌ نسیه خرید می کنند  و در خرید نسیه 40 درصد باید سهامدار پول داشته باشد و 60 درصد هم کارگزار تسهیلات ارائه می دهد ولی وقتی این توازن برقرار نشود سبب افت شاخص بورس می شود.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران گفت : در روزهای اخیر برخی از افراد از
    خبرهایی صحبت می کنند که به برجام مربوط می شود و این خبرها ناخواسته اثرات مخربی بر وضعیت اقتصادی مناسبی که در برخی از بخشها در داخل کشور داریم گذاشته است و باعث می شود شاخص بورس کاهش داشته باشد.

    وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی جهان مناسب نبوده و در حال رکود است ، گفت: متاسفانه این شرایط بد به کشور ما هم کشیده می شود و کاهش شاخص بورس را به همراه دارد.

    عسگری افزود: متاسفانه احساسی عمل کردن سهام داران طی چند ماه اخیر و توجه آنها به اطلاعات غیرواقعی که از طریق فضای مجازی و اجتماعی به آنها می رسید سبب شده است این کاهش شاخصها طی چند روز اخیر اتفاق بیفتد.

    وی با اظهار امیدواری درباره روزهای مثبت بورس در هفته های آینده گفت:‌ برخی از سهام
    مانند سهام بانکی در شرایطی که  دارای ارزش ذاتی است و با توجه به بازشدن سوئیفت در روزهای آینده می تواند روند مثبتی داشته باشد.

    عسگری خاطر نشان کرد: دولت در مرحله اول برجام سیاسی را که کار بسیار سختی بود به سرانجام رسانده است و امیدواریم برجام را در بخش اقتصادی و صنعتی هم که کار بسیار سخت و مشکلی است در روزهای آینده به سرانجام برساند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی