عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد

خبرهای تازه در حوزه مسکن

وام ساخت ۱۵۰ میلیون تومان شد

عصر اعتبار- نشست خبری امروز مدیرعامل مسکن حاوی اخبار مهم و تازه‌ای در حوزه تسهیلات‌دهی سال ۱۳۹۵ بود. افزایش وام ساخت مسکن، فروش اقساطی و همچنین افتتاح حساب امانی نزد این بانک از اهم این اخبار است.

خبرهای تازه در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمد هاشم بت‌شکن با تشریح جزییات برنامه‌های بانک مسکن در سال جاری با اشاره سه اقدام مهم اجرایی در حوزه سیاست‌های اعتباری این بانک به افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت اشاره کرد.

    وی از دریافت مجوز از بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار برای بالابردن سقف فردی مشارکت ساخت که تا 80 درصد کل سرمایه‌گذاری در این بخش بدون احتساب قیمت زمین را در بر گرفته و به ازای آن تسهیلات پرداخت می‌کند سخن گفت.

    به گفته مدیر عامل بانک مسکن شرکت‌های انبوه‌ساز می‌توانند به یک شرط تا حد 150 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات دریافت کند.

    آنطور که بت‌شکن اعلام کرده است شرکت‌های انبوه‌سازی که بتواند تکنولوژی جدید وارد کشور کرده و به ازای آن موجب صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی شوند از این مزیت برخوردارند که به ازای هر واحد مسکونی بتوانند 150 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند این رقم در شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان قابل اجراست.

    وی در توضیحات بیشتر گفت: انبوه‌سازانی در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر تا 130 میلیون تومان و در سایر شهرها تا 100 میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات ساخت بهره‌مند شوند این در حالی است که اگر انبوه‌سازی بخواهد تسهیلات دریافت کرده، اما ساخت‌وساز وی با تکنولوژی جدید و صرفه‌جویی و بهره‌وری همراه نبوده و به عبارتی یک ساخت‌وساز معمولی داشته باشد در شهرهای نام برده شده تا 130 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 90 میلیون تومان و در سایر شهرها نیز تا 70 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات مشارکت مدنی ساخت دریافت می‌کنند.

    مدیر عامل بانک مسکن در ادامه به سیاست‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های کوچک و متوسط و بزرگ فعال در تولید مصالح ساختمانی اشاره کرد.

    وی گفت: در رابطه با شرکت‌های کوچک و متوسطی که در بخش مسکن و ساختمان کار می‌کنند، قرار است تا 80 درصد پیش فاکتور خرید ماشین‌آلات تسهیلات مشارکت مدنی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت کنیم تا بتوانند نیاز تامین سرمایه در گردش آنها را تا حدی برطرف کنند.

    بت‌شکن در رابطه با شرکت‌های بزرگ تولید مصالح ساختمانی نیز اعلام کرد که برای آنها حد اعتباری شامل ترکیبی از سیاست‌های اعتباری در نظر گرفته شده که می‌تواند به آنها کمک قابل توجهی کند.

    طرح تضمین معاملات فروش اقساطی اجرا می‌شود

    خبر دیگری که مدیر عامل بانک مسکن به آن اشاره داشت بحث فروش اقساطی بود که مدت‌ها مطرح و این بانک با انبوه‌سازان در رابطه با آن مذاکرات بسیاری داشته است.

    بنابر آنچه بت‌شکن توضیح داد، کلیه انبوه‌سازان عضو انجمن صنفی می‌توانند با مراجعه به شعب اصلی و مرکزی بانک مسکن در استان‌ها و همچنین شش شعبه اصلی این بانک در تهران از این طرح استفاده کنند.

    بر این اساس انبوه‌سازان می‌توانند تا 50 درصد قرار‌داد که سقف بدهی تضمینی بیش از 150 میلیون تومان نباشد و همچنین اقساط ماهیانه به بیش از سه میلیون تومان نرسد از این طرح استفاده کنند در عین حال که باید پلاک واحد مسکونی دارای پروانه معتبر بوده و بیش از 10 سال از آن نگذشته باشد.

    این طرح در حالی اجرا می‌شود که بنا بر گفته مدیرعامل بانک مسکن با توجه به این‌که انبوه‌سازان می‌خواهند واحدهای مسکونی خود را بدون دریافت تسهیلات و با توافق بین خود و خریدار به فروش رسانده اما از عدم پرداخت اقساط همواره نگران هستند با ورود به بانک مسکن و تضمین معاملات فروش اجرایی می‌شود در این حالت اگر قسطی با تاخیر پرداخت شود، این بانک مسکن خواهد بود که نسبت به واریز آن اقدام خواهد کرد. از دیگر شرایط مربوط به دوره اقساط و 50 ماهه بودن آن است. در طرح تضمین معاملات فروش اقساطی نرخ کارمزد موثری که بانک مسکن دریافت می‌کند حداکثر 2.3 درصد است.

    حساب‌های امانی فعال می‌شود

    فعال‌سازی حساب‌های امانی دیگر موضوع مطرح شده در نشست خبری امروز بت‌شکن بود.

    آنطور که مدیر عامل بانک مسکن در رابطه با این طرح توضیح داد پیش فروشنده باید یک حساب کوتاه مدت نزد بانک مسکن باز کند در این حالت خریدار مبلغ پیش فروش را به این حساب واریز و بانک مسکن نیز با نظر مهندسین ناظر و طبق پیشرفت فیزیکی کار مطابق با قرار‌داد بین طرفین مبلغ پیش‌فروش را به حساب پیش‌فروشنده واریز می‌کند.

    وی در رابطه با کارمزد بانک مسکن در مورد حساب‌های امانی نیز گفت که برای هر قرار‌داد مبلغ ثابت 100 هزار تومان و در مجموع نیم درصد کل ارزش قرار‌داد دریافت خواهد شد.

    بت‌شکن به سایر برنامه‌های این بانک در سال جدید نیز اشاره داشت و گفت: ارائه‌ تسهیلات برای تکمیل مسکن مهر تا سقف 55 هزار میلیارد تومان، تاسیس صندوق‌های جدید مسکن و ساختمان، توسعه راهکارهای جدید تامین مالی از طریق انتشار اوراق مالی در بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه از طریق ایرانی‌های خارج کشور و همچنین راه‌اندازی لیزینگ مسکن با مجوز بانک مرکزی در دستور کار این بانک قرار دارد.

    سرمایه 5 هزار میلیاردی بانک مسکن با فروش اموال وزارت راه

    مدیر عامل بانک مسکن از تصویب افزایش سرمایه بانک مسکن در قالب بودجه 1395 در مجلس خبر داد و گفت: بنابر مصوبه مجلس با پیشنهاد افزایش سرمایه این بانک موافقت شده و براین اساس پنج هزار میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی به فروش رسیده و به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن اعمال خواهد شد که این موضوع موجب بالارفتن توان تسهیلات‌دهی بانک می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو