عصر بازار

ماجرای یک راننده کامیون که تولید کننده گیاهان دارویی شد

راه‌اندازی کسب و کار برای ۸ نفر با فروش طلای همسر

عصر اعتبار- یک کارآفرین با فروش طلاهای همسرش کار تولید عرقیات گیاهی را شروع کرد و اکنون سالانه یک میلیون لیتر عرقیات تولید و برای ۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

راه‌اندازی کسب و کار برای ۸ نفر با فروش طلای همسر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سازمان بسیج سازندگی، جمال قویتی خاطرنشان می کند: «به مرور سود خوبی حاصل شد و کار را گسترش دادم. با استفاده از وام خوداشتغالی بسیج سازندگی ابتدا یک واحد 300 متری برای کارگاه اجاره و 2 نفر را استخدام کردم.

    امروز مساحت کارگاهم به 1000 متر مربع رسیده، اما باز هم با کمبود فضا مواجهم. 8 کارگر را هم در استخدام دارم و 10 دستگاه بزرگ عرق گیری در اختیار دارم. در حال حاضر 90 نوع عرقیات گیاهی را به میزان 1 میلیون لیتر در سال تولید می کنم و از روند پیشرفت و سوددهی کار بسیار راضی هستم. در سال گذشته فقط 500 تن نعناع از کشاورزان خریدم و عرق آن را تولید کردم.»

    عرقیات یکی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است. در ایران ده ها نوع نوع گیاه وجود دارد که عرق گیری شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    عرقیات طبی، اسانس های گیاهی یا داروهای معطری هستند که به آب اضافه می شوند و می‌تواند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کرده و بر روند ساخته شدن هورمونها، درجه حرارت و سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌های استرس و جنسی، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی تاثیربگذارند.

    این مواد معطر با تحریک مغز و ترشح انتقال دهنده‌های عصبی موجب پدید آمدن حالات روانی خاصی در انسان می‌شود و احساس سلامت، سرخوشی، خوشنودی و خرسندی را به وجود می‌آورند. مصرف عرقیات می‌تواند استرس شده و تا حدودی درد را کاهش داده و موجب تعادل عاطفی شود. از جمله عرقیات پرمصرف می‌توان به گلاب، عرق نعنا، عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک اشاره کرد.

    عرقیات گیاهی از نسبتی تنگاتنگ با طب سنتی و بومی کشورمان برخوردار است و به همین دلیل همزمان با افزایش میل مردم به طب سنتی، مصرف عرقیات گیاهی نیز در کشور رو به افزایش گذاشته است.

    جمال قویتی یکی از تولید کنندگان موفق عرقیات گیاهی در کشور است. او که پیشتر راننده ماشین سنگین بوده است، پس از دست دادن کامیونش به کار تولید عرقیات گیاهی روی آورده و حالا پس از 3 سال تلاش یک کارگاه بزرگ تولید عرقیات گیاهی راه اندازی کرده و برای 8 نفر هم به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

    جمال قویتی درباره نحوه آشنایی اش با عرصه تولید عرقیات گیاهی، می گوید: «تا 4 سال قبل راننده کامیون بودم اما نتوانستم قسط های ماشین را پرداخت کنم و کامیون را از دست دادم. مدتی بیکار بودم و شرایط زندگی مساعدی نداشتم تا اینکه یکی از دوستان از من دعوت کرد که وارد عرصه تولید عرقیات شوم اما هیچ سرمایه ای نداشتم و کار را هم بلد نبودم. او به من گفت فقط با 3 میلیون تومان می توانم کار تولید عرقیات را شروع کنم و خودش تولید عرقیات را به من یاد خواهد داد.»

    او می افزاید: «در آن مقطع هیچ پول و سرمایه ای نداشتم. ناچار شدم طلاهای همسرم را بفروشم و به این وسیله 3 میلیون تومان سرمایه بدست آوردم و یک دستگاه عرق گیری کوچک به ارزش 2 میلیون تومان خریدم. کار را با تولید عرق نعناع شروع کردم. با کشاورزان منطقه صحبت و آن ها را متقاعد کردم نعناع را به صورت امانی به من بفروشند تا پس از فروختن عرقیات، پول محصولات را به آن ها بازگردانم.»

    جمال قویتی خاطرنشان می کند: «به مرور سود خوبی حاصل شد و کار را گسترش دادم. با استفاده از وام خوداشتغالی بسیج سازندگی ابتدا یک واحد 300 متری برای کارگاه اجاره و 2 نفر را استخدام کردم. امروز متراژ کارگاهم به 1000 متر مربع رسیده اما باز هم با کمبود فضا مواجهم. 8 کارگر را هم در استخدام دارم و 10 دستگاه بزرگ عرق گیری در اختیار دارم. در حال حاضر 90 نوع عرقیات گیاهی را به میزان 1 میلیون لیتر در سال تولید می کنم و از روند پیشرفت و سوددهی کار بسیار راضی هستم. در سال گذشته فقط 500 تن نعناع از کشاورزان خریدم و عرق آن را تولید کردم.»

    این تولید کننده موفق درباره علت موفقیت خود، می گوید: «کار عرق گیری، پیچیده و حساس است. من بارها شکست و ضرر را تجربه کردم تا به کیفیت مطلوب رسیدم. بازار عرقیات در کشور مطلوب است و مردم هم طی سال های اخیر به مصرف عرقیات روی خوش نشان داده اند. اما مهمترین عامل فروش خیلی خوب محصولات من، کیفیت بالا، خالص بودن عرقیات و نیز قیمت تمام شده پایین و منصفانه است. سال گذشته از فروش محصولات تقریبا 200 میلیون تومان سود خالص نصیبم شد.»

    جمال قویتی با تقاضاهای زیادی از عراق و ترکیه برای صادرات محصولات کارگاهش رو به روست. او که سخت پیگیر ثبت نشان تجاری (برند) محصولاتش است، در مقام قیاس بین شغل قبلی و شغل فعلی اش، می گوید: «کار رانندگی ماشین های سنگین در آمدی پایین دارد و در عین حال خطرناک است. یک راننده همیشه از خانواده خود دور است و هر لحظه ممکن است همه چیزش را در معرض نابودی ببینید.

    امروز که برای 8 نفر شغل ایجاد کرده ام و به 8 خانواده نان می رسانم، بسیار خوشحالم. در کنار خانواده ام هستم و درامد مناسبی دارم، در کل شرایطم قابل قیاس با گذشته نیست و خدا را به این خاطر بسیار شاکرم. البته در کنار این، مشاغل زیادی هم به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است، خرید محصولات از کشاورزان دزفولی و خوزستانی کمک زیادی به آن ها کرده است.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو