عصر بازار

۵۰ درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

عصر اعتبار- در حالی پورابراهیمی نماینده مجلس اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی را موجب بروز مشکلات دیگر اقتصادی می داند که مصباحی مقدم دیگر نماینده مجلس می پرسد: چطور تولید ضررده باید مالیات بپردازد ولی از سود سپرده بانکی مالیات نگیریم؟

۵۰ درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری افزود:‌سال گذشته بیشترین رقم مالیات معادل 75 هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم اما 50 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

    وی با بیان اینکه بر اساس بررسی ها 200 هزار میلیارد تومان ظرفیت درآمد مالیاتی کشور است، گفت:‌ عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به دلیل ضعف نظام جامع مالیاتی کشور است.

    پورابراهیمی با بیان اینکه در بازه سال های 1363 تا 1394 به جز یکی دو سال نرخ بازدهی سود سپرده های بانکی در مقایسه با تورم منفی بوده است افزود: نباید از سود منفی مالیات گرفته شود .

    این نماینده مجلس درباره مالیات بر سود سپرده های بانکی گفت:‌با نظام اقتصاد ناکارامدی کنونی قرار دادن مالیات بر سود سپرده ها موجب ایجاد مشکلات دیگری برای اقتصاد کشور خواهد شد.

    وی افزود:‌چالش اصلی اقتصاد کشور تعیین مالیات بر سود سپرده نیست و این کار بهای اصلی منابع را افزایش و منابع را کاهش می دهد.

    پور ابراهیمی گفت:‌با قرار دادن مالیات بر سود سپرده ها بازار غیر رسمی بانکی در کشور گسترش می یابد .

    وی افزود:‌ به طور قطع بازارهای موازی آمادگی دارند که در صورت دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی این سرمایه ها را جذب کنند.

    این نماینده مجلس افزود:‌اکنون نرخ های سود بانکی به سپرده ها یکسان نیست و این یکسان نبودن نرخ بر تصمیم سرمایه گذار در سرمایه گذاری تاثیر می گذارد.

    غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه دریافت 25 درصد مالیات از سود تولید کنندگان موجب شده است برخی از آنان به جای تولید سرمایه خود را در بانک ها سپرده کنند گفت:‌ چطور می شود از کسی که مولد نیست و سرمایه گذاری بی آزمون و خطا انجام می دهد مالیات گرفته نشود.

    وی افزود: مالیات بر سود سپرده ها هیچ افزایش هزینه منابعی ایجاد نمی کند.

    مصباحی  مقدم گفت:‌ مالیات بر سود سپرده ها فشاری به نظام بانکی ایجاد نمی کند بلکه مالیات از سود سپرده کم و الباقی به سپرده گذار پرداخت می شود.

    وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بانک ها بدون آزمون و خطا است افزود:‌ مالیات بر سود سپرده ها موجب نمی شود که سرمایه گذاران در نظام بانکی سپرده های خود را به بازار ببرند.

    مصباحی مقدم گفت:‌البته می شود مالیات ها را بر نرخ سود واقعی سپرده ها قرار داد و به نرخ منفی سود ها در مقایسه با تورم مالیات تعلق نگیرد.

    این نماینده مجلس افزود:‌ باید از دولت سوال شود چرا زمانی که می خواهد درباره یارانه بگیران تصمیم بگیرد بررسی سپرده ها را کار مناسبی نمی داند اما برای دریافت مالیات از سود سپرده ها باید درآمد افراد از این بخش بررسی شود؟.

    مصباحی مقدم گفت:‌اگر یک درصد از نرخ سود سپرده های بانکی مالیات گرفته شود هزار و 350 میلیارد تومان درآمد به دست می آید.

    علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این برنامه گفت:‌دریافت مالیات از سود سپرده موجب افزایش تامین مالی نمی شود.

    وی گفت:‌ مساله مالیات بر سود سپرده برپایه درآمدی است و هر کس درآمدی کسب می کند باید مالیات آن را بپردازد.

    عسگری افزود: ‌اگر با دریافت مالیات از سود سپرده ها سرمایه گذاری اشخاص از بانک ها نیز خارج شود این سرمایه وارد بورس یا سکه، ارز می شود که در نهایت دوباره به بانک ها باز می گردد

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو