عصر بازار

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی خبر داد

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر به کشاورزان ۱۱ استان

عصر اعتبار- مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی گفت: بارش باران سنگین، سیل، تگرگ، سرمازدگی و طوفان ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های زراعت، باغبانی، امور زیربنایی، دام و طیور و آبزیان ۱۱ استان زد.

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر به کشاورزان ۱۱ استان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از تسنیم، محمد موسوی امروز در نشست مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی اظهار کرد: 40 درصد اراضی که در 11 استان کشور به خاطر سیل روزهای اخیر آسیب دیده است، بیمه هستند، همچنین 40 هزار نفر بهره‌بردار در حوزه زیربخش باغبانی و 100 هزار بهره‌بردار در حوزه زراعت و در مجموع 140 هزار بهره‌بردار در بارش سنگین تگرگ، طوفان و سرما‌زدگی دچار خسارت شده‌اند.

    وی افزود: در حال جمع‌بندی اطلاعات هستیم تا پیشنهاد مشخص خود را درباره خسارت کشاورزان به ستاد مدیریت بحران کشور ارائه دهیم.

    مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی ادامه داد: اصلاح کانال‌ها و زیرساخت‌ها به سرعت در حال ترمیم است.

    موسوی تصریح کرد: 2 هزار میلیارد تومان خسارت بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، امور زیربنایی، دام و طیور، آبزیان است که از بارش سنگین باران، تگرگ، سرما‌زدگی، سیل و طوفان ایجاد شده است.

    * سیل روزهای اخیر در مجموع به نفع بخش کشاورزی است

    وی افزود: با وجود اینکه بارندگی و سیل روزهای گذشته به بخش‌های مختلف کشاورزی خسارت‌هایی وارد کرده است اما در مجموع در میزان تولید بویژه در سایر استان‌ها اثرگذار است.

    مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی یادآور شد: مدیریت و پیشگیری از وقوع سیل در کشور برعهده وزارت نیرو است اما وزارت جهاد کشاورزی در بحث خشکسالی، سرمازدگی و رسیدگی به امور آن مسئولیت دارد.

    موسوی گفت: بعد از وقوع خسارت پایش و ارزیابی‌های ستاد مدیریت بحران و بیمه محصولات کشاورزی آغاز شده است و در حال جمع‌بندی این گزارشات هستیم که به نظر می‌رسد ظرف چند روز آینده نهایی شود.

    وی در ارتباط با اینکه چه میزان از اراضی و باغات کشور که در روزهای اخیر خسارت دیده‌اند، بیمه‌ هستند، گفت: صندوق بیمه 27 درصد سطح باغات را بیمه کرده است که این رقم در بخش اراضی کشور 34 درصد است.

    مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی افزود: 25 درصد باغات خسارت دیده بیمه بوده است، همچنین در حدود 34 درصد اراضی کشاورزی که در روزهای اخیر دچار حادثه شده‌اند، بیمه هستند.

    موسوی در ادامه صحبت‌های خود گفت: 500 هزار هکتار اراضی زراعی بین 20 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند که غالب آن گندم و جو و در 9 استان کشور است.

    وی اضافه کرد: در بخش باغی نیز هزار و 50 میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در 12 استان با سطح زیرکشت 121 هزار و 314 هکتار خسارتی بین 30 تا 100 درصد مشاهده شده است.

    مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به لزوم آبخیزداری برای کاهش خسارت سیل گفت: طرح جامع‌ آبخیزداری برای پیشگیری وقوع سیل و مدیریت کانون‌های بحران طرح آبخیزداری تهیه و تصویب شده و در اختیار سازمان مدیریت قرار گرفته است.

    این مقام مسئول در خصوص وضعیت خسارت دامداری‌ها از وقوع سیل و اسکان دام و طیور روستاییان گفت: جهاد کشاورزی برای این کار از ظرفیت کشت و صنعت‌ها و شرکت پشتیبانی امور دام استفاده کرده است  و حتی برای تسریع در انجام این کار پیمانکاران نیز ادوات و ماشین‌آلات خود را برای انتقال دام کشاورزان در اختیار ما قرار داده است.

    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی مناطق در محاصره سیل قرار داشتند، علوفه مورد نیاز دامداری‌ها تامین شد.

    موسوی اضافه کرد: برای جبران خسارت کشاورزان صندوق بیمه کشاورزی خسارت بیمه‌شدگان را جبران می‌کند همچنین تسهیلات کم‌بهره برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

    مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی در پایان صحبت‌های خود گفت: بارندگی‌ها با میزان تولید رابطه مستقیم بویژه در دیم‌زارها و نزول رحمت الهی باعث افزایش تولید در واحد سطح سال جاری خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو