عصر بازار

یک فعال بازار مسکن پیش‌بینی کرد

احتمال سبقت ۵ درصدی اجاره بها از نرخ تورم

عصر اعتبار- رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است اجاره بها در سال ۹۵ بین ۵ تا ۸ درصد از شاخص تورم پیشی خواهد گرفت.

احتمال سبقت ۵ درصدی اجاره بها از نرخ تورم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: همواره وقتی بازار مسکن به رکود برمی‌خورد بازار اجاره داغ می‌شود؛ چرا که توان خرید متقاضیان پایین می‌آید. بر همین اساس در شرایط فعلی رکود مسکن احتمالا اجاره بها در سال جاری بین 5 تا 8 درصد بالاتر از شاخص تورم قرار می‌گیرد.

    وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته شاهد بودیم که قیمت ملک مقدار اندکی افزایش پیدا کرد. علتش این بود که همه تصور می‌کردند قیمت مسکن در سال 95 جهش خواهد یافت. اما به طور قطع و یقین رشد قیمت مسکن در سال 95 پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود و جهش قیمت نخواهد داشت.

    رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده احتمالا دولت برنامه‌هایی را برای حوزه‌های اقتصادی از جمله مسکن خواهد داشت. این مساله امیدواری‌هایی برای افزایش توان متقاضیان مسکن ایجاد می‌کند. البته بانک مسکن در سال جاری وام‌ها را افزایش داد و شاهد بودیم که وام 80 میلیون تومانی به 160 میلیون تومان رسید اما تسهیلات باید متناسب با قیمت مسکن و به صورت شناور پرداخت شود.

    خسروی با اشاره به سه دوره جهش قیمت مسکن پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های 68، 86 و 91 شاهد بودیم که قیمت مسکن یکباره جهش کرد. در سال 91 رشد سه برابری قیمت دلار باعث افزایش سه برابری قیمت مسکن شد و به همین دلیل با قدرت خریداران مصرفی فاصله‌ی بسیاری گرفت و هنوز این فاصله پر نشده است. لذا مسکن در سال 95 ظرفیت جهش قیمت ندارد.

    وی تاکید کرد: ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی رابطه‌ای تنگاتنگ با هم دارند و بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند. در اواخر سال گذشته شاهد امضای برجام بودیم اما مباحثی که در سال جاری مطرح می‌شود نشان می‌دهد دریچه‌های برجام هنوز به روی اقتصاد کشور باز نشده است.

    رییس سابق اتحادیه املاک تهران با بیان این‌که 184 شغل کلیدی به بخش مسکن وابسته است، گفت: 70 درصد بخش مسکن به اقدامات دولت بستگی دارد، بخشی هم در دست واسطه هاست و مقدار اندکی به مساله‌ی برجام مربوط می‌شود. لذا برای رونق مسکن در سال جاری باید هر سه بخش ذکر شده با یکدیگر تعامل داشته باشند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو