عصر بازار

اقتصاددانان گام بعدی ماریو دراگی را پیش‌بینی کردند

محرک‌های پولی بیشتر در دستور کار بانک مرکزی اروپا

عصر اعتبار- ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا به زودی از سفر تابستانی خود باز خواهد گشت و پس از آن، مجددا به دنبال تقویت محرک‌های منطقه یورو خواهد بود.

محرک‌های پولی بیشتر در دستور کار بانک مرکزی اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، با وجود اقدامات بی‌سابقه رئیس بانک مرکزی اروپا، نظرسنجی بلومبرگ از 47 تحلیلگر نشان می‌دهد که 60 درصد آنها معتقدند که اقدامات تحریکی وی هنوز به اتمام نرسیده است. محتمل‌ترین زمان اقدامات تازه نشست سیاست‌گذاری هشتم سپتامبر خواهد بود و این در حالی است که برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است در ماه ژوئن اتفاق بیفتد. با این حال در ملاقات مسئولان بانک مرکزی در روز پنج‌شنبه محرک‌های جدیدی پیش‌بینی نشده است.

    پس از کاهش نرخ بهره در ماه گذشته، تسهیل کمی گسترش‌یافته و اعلام وام‌های طولانی‌مدت برای بانک‌ها، انتظارات در خصوص اقدام مجدد دراگی افزایش یافته است.

    فابین فریتز، اقتصاددانت مدیریت سرمایه کولینو در دورتموند آلمان اعلام کرد: «رشد اقتصادی و در کنار آن رشد دستمزد در منطقه یورو در آینده نزدیک همچنان ضعیف باقی خواهد ماند. تصور چنین موقعیتی با تورمی بالای هدف بسیار سخت خواهد بود.»


    دراگی هفته گذشته در واشنگتن تاکید کرد بسیار حیاتی است که محیط تورمی بسیار پایین روی تنظیم قیمت و دستمزد تاثیر چندانی نگذارد. ماه گذشته نرخ تورم صفر بوده است.

    نگرانی‌های دراگی بر خوش‌بینی اقتصاددانان تاثیر گذاشته است. در بررسی قبل از نشست دهم مارس اتحادیه اروپا، اغلب مخاطبان اعلام کردند که کاهشن نرخ و تقویت تسهیلات کمی انجام شده توسط دراگی کافی بوده است.


    در آخرین بررسی،‌ دو سوم از اقتصاددانانی که اقدامات تازه را پیش‌بینی کردند، اعلام کردند محرک‌های جدید در 5 ماه آینده اجرا خواهد شد. بجز یک نفر بقیه بر این عقیده بودند که بانک مرکزی اروپا تسهیلات کمی را تا مارس 2017 گسترش می‌دهد و 36 درصد اعلام کردند که این بانک نرخ سپرده را به زیر سطح کنونی 0.4 درصدی کاهش خواهد. نزدیک به 25 درصد نیز پیش‌بینی کردند که دراگی خرید ماهانه اوراق قرضه را به بالای 80 میلیارد یورو (90 میلیارد دلار) افزایش خواهد داد.

    برنامه جدید بانک مرکزی اروپا برای آغاز خرید اوراق قرضه مشترک غیربانکی به عنوان بخشی از تسهیل کمی انتظار می‌رود تا از لحاظ اندازه به 7.5 میلیارد یورو در ماه، محدود شود. این برنامه قرار است در انتهای این سه‌ماهه آغاز شود. تنها 11 درصد از اقتصاددانان معتقدند که هدف بعدی بالقوه بانک مرکزی بازار سهام خواهد بود.


    اقتصاددانان انتظار ندارند که تزریق مستقیم نقدینگی به صندوق‌های دولتی یک انتخاب سیاسی واقع‌گرایانه باشد. 93 درصد اعلام کردند که بانک مرکزی به دنبال سیاست توزیع پول بین مردم یا همان «پول هلی‌کوپتری» نخواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی