عصر بازار

طیب نیا خبر داد:

برقراری روابط کارگزاری با بانکهای کوچک خارجی

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد با بیان اینکه روابط کارگزاری بانکی با بانکهای کوچک خارجی برقرار شده است، در عین حال گفت: برخی بانکهای بزرگ خارجی همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف خواهد شد.

برقراری روابط کارگزاری با بانکهای کوچک خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، علی طیب نیا امروز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، 700 هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شده،  این در شرایطی است که براساس مرحله دوم تحریمهای آمریکا، قرار بود یک میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شود که با اجرای آن، صادرات نفت کشور به صفر می رسید.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: صادرات نفت خام و میعانات گازی در گذشته 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که در زمان تحریم و آغاز دولت یازدهم به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، 700 هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شده است.

    طیب نیا ضمن انتقاد از هیاهوی رسانه ها درباره ماجرای سوئیف، گفت: امروز تمامی بانکهای ایران به شبکه سوئیفت متصل هستند و می توانند پیامهای خود را ارسال کنند و ما در دولت علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم.

    وی تصریح کرد: اکنون بانکها به سادگی می توانند از سوئیفت استفاده کنند، ضمن اینکه روابط کارگزاری بانکی ایران با بانکهای کوچک خارجی برقرار شده است ولی برخی بانکهای بزرگ همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف خواهد شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی کشور در 36 سال گذشته 3.2 درصد بوده که با توجه به رشد جمعیت، دیگر این میزان رشد پاسخگو نیست،  اظهارداشت: البته نرخهای رشد اقتصادی در مقایسه با بسیاری از کشورها نوسانهای بسیار زیادی داشته و با وجود اینکه 70 تا 80 درصد رشد های اقتصادی در دنیا ناشی از بهره وری است اما بخش عمده رشد اقتصادی در ایران ناشی از سرمایه گذاری و رشد فیزیکی بوده است.

    به گفته طیب نیا، اقتصاد مقاومتی از درون سرچشمه می گیرد و با استفاده از دانش و فناوری روز، زمینه برای افزایش بهره وری فراهم می شود،  ضمن اینکه اقتصاد مقاومتی برون زا و درون گرا بوده و این ویژگی در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به صراحت بیان شده است. در همین حال اقتصاد مقاومتی سیاستهایی است که برای همه دورانها -چه تحریم و چه پساتحریم - زمینه های رشد پایدار را فراهم خواهد کرد.

    شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی دقایقی قبل با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پایان یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی