عصر بازار

پژویان:

احتمال حذف افراد مستحق از دریافت یارانه بالاست

عصر اعتبار- جمشید پژویان درباره مصوبه اخیر مجلس که بر اساس آن باید ۲۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شوند، معتقد است که دولت امکان شناسایی ۲۴ میلیون نفر از ثروتمندترین افراد جامعه را برای خارج‌کردن آنها از فهرست یارانه‌بگیران ندارد و در صورتی که چنین امکانی نیز داشته باشد کسانی که باید حذف شوند، ۲۴ میلیون نفر نیستند.

احتمال حذف افراد مستحق از دریافت یارانه بالاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، جمشید پژویان، اقتصاد دان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصمیم مجلس برای حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران، بیان کرد: اگر اقتصاد کشور در شرایطی بود که امکان شناسایی برای دولت به صورتی که خطای یک و دو به حداقل برسد، (نظریه‌ی اقتصادی که در آن مطرح شده یارانه باید طوری پرداخت شود که این دو خطا –یارانه گرفتن کسانی که مستحق نیستند و یارانه نگرفتن کسانی که مستحق هستند- به صفر می‌رسید) قطعا حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران به نفع اقتصاد کشور بود.

    او افزود: ولی در شرایط کنونی که دولت امکان چنین شناسایی ندارد و در نتیجه عملکرد او در حذف یارانه‌بگیران می‌تواند با خطاهایی همراه باشد که به موجب آن کسانی از دریافت یارانه حذف شوند که نیازمند هستد و در عوض ثروتمندان همچنان یارانه بگیرند.

    این استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین افزود: من نمی‌دانم مجلس بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته است ولی مصوبه مجلس برای حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران بسیار غیر منطقی است. در ایران افرادی وجود دارند که در زمان کوتاهی و با یک معامله چندین میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند ولی دولت اطلاعی از شغل و میزان درآمد آن‌ها ندارد، در چنین شرایطی طبق مصوبه مجلس حذف یارانه افرادی مانند قضات و اساتید دانشگاه در دستور کار قرار می‌گیرد که ارزش افزوده بالایی را برای کشور دارند.

    پژویان گفت: بنابراین دولت امکان شناسایی ندارد از سوی دیگر هم معلوم نیست مجلس عدد 24 میلیون نفر را از کجا آورده است؟ به نظر من عدد 24 میلیون نفر برای حذف یارانه بگیران عدد مناسبی نیست و در صورت شناسایی هم تعداد کسانی که باید حذف شوند، 24 میلیون نفر نخواهند بود.

    رئیس پیشین شورای رقابت بیان کرد: در نتیجه چنین حذفی برای دولت ریسک بالایی دارد و احتمالا انجام آن با خطای بالایی همراه خواهد بود، از سوی دیگر به انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری نیز نزدیک هستیم، بنابراین طبیعی است که دولت با اجرای حذف 24 میلیون نفری یارانه بگیران موافق نباشد.

    او تصریح کرد: دولت پیش‌تر منتقد سیاست پرداخت یارانه‌ها بود چون این پرداخت‌ها به بودجه دولت فشار می‌آورد ولی طبیعی است که اکنون و در نزدیکی انتخابات نخواهد چنین ریسکی کند و با تبعات خطاب بالای این ریسک مواجه شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو