عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

راه‌اندازی معاملات آتی ارز همزمان با آماده‌سازی اقتصاد برای ارز تک نرخی

عصر اعتبار- سجاد خلیلی گفت: با توجه به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز توسط دولت و بانک مرکزی در حال انجام است، زمان مناسبی برای راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالا به وجود آمده تا بتوانیم ریسک ناشی از معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها را کنترل کنیم.

راه‌اندازی معاملات آتی ارز همزمان با آماده‌سازی اقتصاد برای ارز تک نرخی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، سجاد جلیلی (کارشناس بازار سرمایه) در خصوص راه اندازی معاملات آتی ارز گفت: برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و همچنین اطمینان خاطر در سرمایه گذاری های داخلی به راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانان نرخ ارز نیاز مبرم داریم.
    مدیرکالایی کارگزاری آگاه افزود: باتوجه به اینکه تحریم ها لغو شده و سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، باید بتوانیم از طریق ابزارهای مالی دغدغه آنها نسبت به نوسانات نرخ ارز را پوشش دهیم که در این زمینه، راه اندازی بازار آتی ارز که در شورای عالی بورس نیز تصویب شده است، باید در دستور کار قرار گیرد.
    وی اظهار داشت: با راه اندازی معاملات آتی ارز، ریسک سرمایه گذاری ها کاهش یافته و نوسانات بازار برای فعالان این حوزه ملموس‌تر خواهد شد؛ از سوی دیگر به دلیل انتقال بخشی از سفته بازی ها از معاملات نقدی به معاملات کاغذی، نوسان قیمت ها منطقی‌تر خواهد شد.
    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز توسط دولت در حال انجام است، زمان مناسبی برای راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالا به وجود آمده تا بتوانیم ریسک ناشی از معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها را کنترل کنیم.
    وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی، صرافی ها و فعالان اقتصادی علاقمند به ورود به معاملات آتی ارز هستند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی معاملات آتی ارز سبب شفافیت نرخ ارز می‌شود، از سوی دیگر شیوه ورود سفته بازان نیز به بازار ارز تغییر خواهد کرد.
    مدیرکالایی کارگزاری آگاه در ادامه افزود: با کاهش سفته بازان در بازار نقدی ارز و ورود این گروه به معاملات آتی ارز، تاثیرگذاری آنها بر نرخ ارز کمرنگ می‌شود و به این ترتیب شاهد معاملاتی شفاف‌تر خواهیم بود.

    به گفته جلیلی، حرکت به سمت اقتصاد آزاد و مدیریت بازارها براساس مکانیسم بازار از اهداف دولت است، در همین راستا اگر قرار است بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور در معاملات آتی ارز در بورس کالای دخالت کند، این موضوع باید براساس مکانیسم بازار انجام می‌شود که این روند در کل دنیا نیز رخ می‌دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی