عصر بازار

بررسی روند تغییرات بازار فیوچر سکه را در اولین ماه سال ۹۵

دو روی سکه آتی در فروردین

عصر اعتبار- قیمت جهانی طلا پس از رشد ۱۶ درصدی در سه ماه نخست امسال که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، نوسانان قیمت مثبتی را برای سکه در بازار آتی بورس کالای ایران رقم زد.

دو روی سکه آتی در فروردین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اگر چه طی روزهای اخیر، بهای اونس جهانی با افت نسبی روبه‌رو‌ شده است، اما این روند به دلیل رشد قیمت‌ها از سه ماه گذشته تا کنون روند افت قیمت سکه دربازار نقدی و آتی را کندتر کرده است. معاملات جهانی طلا یکی از متغیرهایی است که باعث افزایش یا کاهش قیمت و تغییر در حجم معاملات می‌شود؛ تغییرات قیمت ارز و قیمت طلا هم در جهت صعودی و هم در جهت نزولی روی میزان قیمت سکه آتی طی یک ماه گذشته تاثیر بسیاری گذاشته است.

    نمودار قیمت تسویه معاملات بازار آتی سکه نشان می‌دهد که قیمت تسویه آتی سکه از ابتدای فروردین سال جاری تا 23 این ماه به تاثیر تغییرات مثبت اونس در بازارهای جهانی روند صعودی در پیش گرفته اما از این تاریخ به بعد با افت نرخ مواجه شده است. تحلیلگران معتقدند کاهش مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی در شرایط کنونی روندی عادی و طبیعی است. به عقیده آنها این روند نزولی موقتی است و قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده مجددا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و این احتمال وجود دارد تا پایان امسال به بیش از 1350 دلار در هر اونس برسد. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که نیروهای ساختاری بازار طی بلندمدت موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا خواهند شد که این موضوع می‌تواند روند قیمت‌ها در بازار آتی را تحت تاثیر قرار داده و مجددا رشد قیمت‌ها همانند روزهای پایانی سال 94 حجم معاملات را افزایش دهد.

    به گفته کارشناسان طلا پتانسیل زیادی برای افزایش بیشتر قیمت دارد و تصور می‌شود انتظار بیشتر برای سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی جایز باشد. سرمایه‌گذارانی که منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا هستند تا اقدام به خرید کنند در اشتباه هستند و شرایط فعلی نشان می‌دهد رشد قیمت طلا با توجه به متغیرهای موجود به ویژه ریزش قیمت نفت در پی شکست مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ نفت در دوحه که ریزش بازارهای سهام را نیز به دنبال داشت، تداوم پیدا می‌کند.طی 4 ماه گذشته، فدرال رزرو اطمینان داده بود که در سال 2016 میلادی 4 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و تا پایان سال نرخ بهره را به 5/ 1 درصد می‌رساند ولی اکنون مقام‌های فدرال رزرو می‌گویند که نرخ بهره را تنها دو بار افزایش خواهند داد. این مساله نیز می‌تواند موجب کاهش ارزش دلار و افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا و در نتیجه بهای سکه در بازار نقدی و آتی سکه شود.

    به نظر می‌رسد نوسانات ارزش دلار و گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره آمریکا می‌تواند مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا و در نهایت سکه باشد، البته در حال حاضر نوسانات دلار کاهش یافته و نمودار مربوط به این واحد پولی نشان می‌دهد که تقریبا با ثبات بوده و نوسانات اخیر آن در دو هفته اخیر 30 تومان ارزیابی شده است. در یک ماه ابتدایی سال جاری اگر چه، تغییرات قیمت ارز در داخل کشور و همچنین تغییرات قیمتی اونس جهانی شرایط مناسبی را برای رونق معاملات آتی سکه فراهم کرد، اما حجم معاملات در ماه‌های پایانی سال گذشته نشان می‌دهد که آتی سکه قبل از سال جدید از تقاضای بیشتری برخوردار بوده که عامل اصلی آن نیز تقاضای پایان سال معامله‌گران بوده است.

    بنابراین حجم معاملات آتی سکه طی یک ماه گذشته بیش از 6 تا 15 هزار قرارداد آتی سکه طی یک روز بوده اما این در شرایطی است که در ماه پایانی سال 94 حجم معاملات بین 18 تا 20 هزار قرارداد ثبت می‌شد که کارشناسان بازار آتی سکه این تغییر در تقاضا را هیجانات ناشی از عید نوروز اعلام کردند. حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران از ابتدای سال جاری تا کنون به 192 هزار و 199 قرارداد رسیده است، این در شرایطی است که طی اسفند سال 94 حجم معاملات به 313 هزار و 359 قرارداد رسیده بود که این نشان از رشد 38 درصدی حجم معاملات دارد. کارشناسان آتی سکه عامل اصلی این افت تقاضا در سال جاری را تغییرات بهای طلا در بازارهای جهانی و نرخ ارز در بازار آزاد عنوان می‌کنند و معتقدند مسیر تازه بهای طلا طی ماه‌های آتی می‌تواند انگیزه معامله‌گران را افزایش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو