عصر بازار

سیف:

آمریکا باید برای رفع ابهام بانک های اروپایی احساس مسئولیت بیشتری کند

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با ایرنا ضمن تشریح دستاوردهای سفر به آمریکا تاکید کرد: واشنگتن برای رفع ابهامات بانکهای اروپایی به منظور همکاری با ایران، باید احساس مسئولیت بیشتری کند.

آمریکا باید برای رفع ابهام بانک های اروپایی احساس مسئولیت بیشتری کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «ولی الله سیف» که برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به آمریکا سفر کرده بود، در آخرین روز حضور در این کشور، درباره برنامه ها و دستاوردهای این سفر به پرسش های 'ایرنا' پاسخ داد.
    نشست مشترک صندوق بین المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی(World Bank Group) همه ساله در دو نوبت و با حضور رئیسان کل بانک های مرکزی و وزیران اقتصادی و دارایی کشورهای عضو برگزار می‌شود. اجلاس بهاره در اواخر فروردین ماه و اجلاس پائیزه (سالانه) به طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار و هر سه‌سال یک بار نیز یکی از کشورهای عضو به عنوان میزبان اجلاس سالانه تعیین می‌شود. زمان اجلاس بهاره امسال 15 تا 17 آوریل 2016 (27 تا 29 فروردین) بود.
    رئیس کل بانک مرکزی در جریان این سفر با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا‌ به مفاد برجام و دستاوردهای آن برای ایران اشاره و از برخی نواقص و کاستی ها در برقراری ارتباطات و تعاملات پولی و بانکی انتقاد کرد.
    او همچنین با قاطعیت، خواستار رفع موانع ایجاد شده توسط آمریکا و کشورهای غربی در گسترش روابط بانک های بین المللی با ایران شد. مشروح گفت وگوی ایرنا با رئیس کل بانک مرکزی را پیش رو دارید:

    ** به نظر شما، برجام تا چه حد به بهبود روابط اقتصادی و بانکی ایران کمک کرده است؟
    - تفاهم برجام در دوره اخیر اقدامی بسیار بزرگ و تاریخی است که بر اساس مذاکره و تفاهم، ایران توانست حقوق هسته ای خود را تثبیت کرده و ثابت کند اتهاماتی را که دشمنان در مورد انحراف این فعالیت ها مطرح کرده اند بی اساس و غلط است.
    این دستاورد بزرگ که تحت حمایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با درایت و شجاعت رئیس جمهوری و فداکاری ها و تلاش خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده به سرپرستی ظریف حاصل شده، متعلق به همه گروه ها و آحاد ملت ایران است؛ لذا همه وظیفه داریم اولا مسئولانه نسبت به حفظ و مراقبت از آن برخورد کنیم و ثانیا بهره مندی کامل از ظرفیت های آن و دستیابی به نتایج پیش بینی شده را مورد مطالبه قرار دهیم و آن را تا تحقق کامل پیگیری کنیم.
    تحقق کامل تعهدات طرف های مذاکره حق طبیعی ملت ایران است و باید تا تامین کامل آن با حول و قوه الهی با قاطعیت پیگیری شود. لازم است توجه شود که ویژگی مهم برجام «زمان بند بودن» آن است که در صورت اقدامات و پیگیری های به موقع، با گذشت زمان منافعش به تدریج بیش از گذشته نمایان می شود.
    بعد از اجرایی شدن برجام قاعدتا همه طرف های مذاکره باید به سرعت به تعهداتشان عمل می کردند. همه آنها نسبت به اجرای موثر برجام متعهد هستند. در این رابطه ایران اقداماتی را که لازم بود انجام داده است. در طرف مقابل نیز همه تحریم هایی که تعهد شده بود لغو شده اند.
    بعد از اجرای برجام صادرات نفت ایران رشد چشم گیری داشته است. همه منابع مالی کشور نیز که باید آزاد می شدند اکنون در دسترس هستند. اینکه شاهدیم در حال حاضر آرامش در بازار ارز وجود دارد و صف تخصیص ارز برای واردات کالا از بین رفته، ناشی از همین شرایط است. البته همانطور که گفته شده هنوز مشکلاتی بر سر راه جابجایی و تبدیل منابع ارزی بانک مرکزی وجود دارد.

    ** در حال حاضر ارتباطات بین المللی بانکی با کشورهای آسیایی و اروپایی را چگونه ارزیابی می کنید؟
    - خوشبختانه طرف‌های آسیایی و اروپایی کم و بیش تحرک های مثبتی را نشان داده اند. البته نوع برخورد کشورهای اروپایی در این رابطه از منظر همکاری‌های بانکی متفاوت است. یکی از دلایل اصلی آن هم در کنار پیچیدگی های صنعت بانکداری و زمانبر بودن ایجاد ارتباطات کارگزاری جدید، مربوط به نگرانی ها و ابهاماتی است که بانک ها در مورد کار با ایران دارند.
    در بعضی از کشورها نگاه مثبت و استنباطی درست از وضعیت بانک های ایران وجود دارد و لذا می بینیم در عمل کار را با ایران شروع کرده اند. به عنوان نمونه بانک مرکزی ایتالیا با توجه به تحرکات مثبت در روابط دو کشور به خصوص بعد از بازدید رئیس جمهوری، به صورت فعال همکاری با بانک مرکزی ایران را در سطح مناسبی شروع کرده است. حتی در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول در واشنگتن یک تفاهم نامه بانکی بین بانک های مرکزی دو کشور در ارتباط با گسترش روابط و همکاری های فنی به امضا رسید.
    همچنین چند بانک بزرگ ایتالیایی که به همراه نخست وزیر آن کشور به تهران سفر کرده بودند ارتباطات خوبی با برخی بانک های تجاری کشور شروع کرده اند. در جلسه ای که در بانک مرکزی با هیات بانکی ایتالیا به سرپرستی رئیس انجمن بانکداران ایتالیا داشتیم طرف ایتالیایی علاقمندی زیادی برای گسترش روابط بانکی با ایران نشان داد و همزمان یکی از بانک های تجاری بزرگ و بین المللی آن کشور روابط بانکی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد.
    بانک های اتریشی نیز تمایل زیادی نشان داده اند و در حال انجام تشریفات و مقدمات مربوط به افتتاح حساب برای بانک مرکزی و برخی بانک های تجاری هستند. گسترش روابط با بانک های اروپایی به تدریج وضعیت مناسب تری پیدا خواهد کرد.

    * مشکلات موجود در برقراری ارتباطات بانکی بین المللی چه مواردی است؟
    - لازم است به این مهم توجه شود که مکانیزم های بانکی، بانکداری و روابط کارگزاری بانکی یکی از پیچیده ترین موضوعات بین المللی است. این پیچیدگی ها و قوانین و مقررات حاکم بر بانکداری بین الملل تحت تاثیر دو عامل مهم بحران جهانی که بانکها در گسترش آن در سطح بین المللی نقش اصلی را داشتند و گسترش پولشویی و تامین مالی تروریسم که باز بانکها محمل اصلی آن بوده اند، تشدید شده اند و متاسفانه در این سالها به علت تحریم های ظالمانه و انزوای سیستم بانکی کشور فاصله بعضا زیادی بین روش های بانک های ایران با استاندارد های بین المللی وجود دارد؛ البته با تلاش شبانه روزی همکاران بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور اقدامات خوبی برای شناسایی خلا ها و پر کردن آنها در دست اقدام است. به عنوان یک تجربه تلخ باید اذعان کرد که بازسازی و جبران ویرانی ها و تخریب ها به زمانی به مراتب بیشتر از ساختن یک بنای جدید نیاز دارد.
    شاید جالب باشد که بدانیم یکی از موضوعات مورد بحث در نشست اخیر صندوق بین المللی پول و همچنین هیات ثبات مالی، همین موضوع بیش از حد پیچیده شدن مسایل بانکی بود.
    نظام بانکداری ایران در کنار مواجهه با مشکلات و تنگناهای بانکداری بین المللی و تلاش برای فایق شدن بر آنها، با برخی مسایل خاص نیز مواجه است.
    به عنوان نمونه تحریم ها سبب شده بود که اقلام بازی بین بانک های کشور و همتایان خارجی خود ایجاد شود که خود مانع بزرگی بر سر راه شروع مجدد همکاری های مشترک بود.

    * فعالیت هایی که پس از اجرای برجام تاکنون در حوزه بانکی انجام شده چیست؟
    - بانک مرکزی و نظام بانکی از زمان اجرایی شدن برجام اقدام برای رفع موانع موجود را شروع کرده‌اند. به همین جهت شاهد هستیم که با گذشت زمان به مرور روابط بانکی در حال گسترش است. یکی از اقداماتی که در این رابطه موثر بوده است تعیین وضعیت اقلام باز و تعیین تکلیف مطالبات موسسات بیمه صادراتی اروپایی مانند ساچه (ایتالیا(، هرمس (آلمان) و کوفاس (فرانسه) و اوکابه (اتریش) بوده است که همکاران ما بعد از بررسی و رفع مغایرت اقدامات لازم را برای پرداخت و تسویه آنها شروع کرده اند.
    به زودی در اتحادیه این موسسات موضوع رتبه ریسک ایران مطرح خواهد شد که امیدواریم با رسیدن به رتبه مناسب در آینده بتوانیم از منابع مالی بین المللی با شرایط سهل تری استفاده کنیم.
    همانطور که قبلا گفته شد و مورد بازدید خبرنگاران نیز قرار گرفت خوشبختانه سوئیفت در تمام بانکهای کشور متصل بوده و قابلیت برقراری ارتباط و مخابره پیام در سطح بین المللی فراهم شده است. با ایجاد و گسترش روابط کارگزاری که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود کارایی و استفاده از سوئیفت نیز گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

    * طرف آمریکایی چه نقشی در بهبود روند اجرای برجام دارد؟
    - در ارتباط با تسریع بازگشت کامل ایران به بازار مالی دنیا، آنچنان که در برجام تعهد شده است، طرف آمریکایی می تواند نقش جدی تر و ملموس تری را ایفاء کند. البته اقداماتی را شروع کرده اند ولی به نظر ما به هیچ وجه کافی نیست. آمریکا باید برای رفع ابهامات بانکها برای کار با ایران احساس مسئولیت بیشتری کند. همانطور که در زمان اعمال تحریم ها برای وادار کردن بانکها به قطع رابطه با بانکهای ایرانی به تک تک آنها مراجعه و آنها را مورد تهدید قرار می داد و یا بانکهای مختلف را با مبالغ هنگفت جریمه می کرد در شرایط فعلی نیز بایستی به صورت شفاف، نگرانی ها و ابهامات بانک‌های اروپایی را برطرف کند. متاسفانه تا به حال اقدام موثری از طرف آمریکایی ها مشاهده نکرده ایم و به همین دلیل هم هست که ادعا می کنیم از این حیث تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده است. لذا آنها باید با سرعت و حساسیت بیشتر و با روش های اعتمادساز نسبت به رفع نگرانی بانک ها و موسسات مالی به منظور شروع همکاری با بانک های ایرانی در سطح بین المللی اقدام کنند. بدیهی است ما از تمام فرصت ها استفاده می کنیم که حداکثر منافع را از ظرفیت برجام به نفع کشور و مردم عزیزمان به دست آوریم.

    * نظام بانکی ما چه اقداماتی برای حضور در عرصه بین المللی باید انجام دهد؟
    - با توجه به فضای جدید پس از برجام نظام بانکی ما هم باید به سرعت نقایص و عدم انطباق های خود با استانداردهای روز دنیا را مرتفع کند. اشاره شد به علت شرایط تحریم نظام بانکی کشور از حیث تطابق با استانداردهای روز دنیا عقب مانده است و لذا هرچه سریعتر باید اینگونه نواقص برطرف شود. اصلاح وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی، یکی از اقدامات بسیار مهم در این رابطه است. بر اساس پیگیری‌های انجام شده، اخیرا در جلسه ای که در اداره مرکزی این گروه در پاریس با حضور همکاران وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برگزار شد. در این جلسه گزارشی از آخرین پیشرفت‌ها و اقدامات ایران در رابطه با تطبیق با استاندارد های روز ارایه شد. آخرین اقدام در این جهت تصویب قانون مربوط به مبارزه با تامین مالی تروریسم بود که اخیرا و بعد از تصویب شورای نگهبان، توسط رییس جمهور محترم ابلاغ گردید و بانک مرکزی هم متعاقبا آنرا به تمام بانک‌های کشور بخشنامه کرد. برگزاری جلسه مذکور و ارایه گزارش های مربوطه بسیار مثبت واقع شد و مسئولین این سازمان از اقدام های به عمل آمده تشکر کردند. درهر حال خروج نام ایران از لیست کشورهای غیر همکار با این سازمان تحول مهمی در برقراری روابط بانکی بین المللی برای ما خواهد بود. البته این اتفاق فرایند خاصی را اقتضا می کند که باید طی شود و ما هم تلاش خواهیم کرد که آن را به سرعت پیش ببریم. این موضوع یکی از محورهای مذاکرات ما با صندق بین المللی پول هم بود و از آنها خواستیم اقدامات لازم را برای سرعت بخشیدن به این امر انجام دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو