عصر بازار

ذخیره ۳۴۰ تنی طلا در ایران

عصر اعتبار- با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود اما رتبه ۵۴ تولید طلا را در جهان در اختیار دارد و به گفته معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ذخیره ای بالغ بر ۳۴۰ تن وجود دارد.

ذخیره ۳۴۰ تنی طلا در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از شبستان ،بر اساس برآوردها در طول تاریخ بشر تا سال 2012 در مجموع 174 هزار تن طلا استخراج شده‌است. معادل 5٫6 میلیارد اونس تروا و از نظر حجمی معادل 9261 مترمکعب (مکعبی که با اضلاع 21 متری) که بر اساس برآوردها 50 درصد آن به صورت جواهرات، 40 درصد به صورت شمش‌ها و سکه‌های سرمایه‌گذاری در ذخایر طلای رسمی بانک‌های مرکزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌های شخصی و حدود 10 درصد در بخش صنعت نگهداری می‌شود. تولید جهانی طلا در سال 2011 حدود 2700 تن بود که نسبت به 2260 تن سال 2008 افزایش داشته‌است. از دهه 1880 تاکنون بخش بزرگی از تولید طلای دنیا در آفریقای جنوبی انجام شده‌است. در حدود نیمی از کل طلایی که تاکنون استخراج شده از آفریقای جنوبی آمده‌است و از سال 1905 تا 2007 به طور پیوسته همیشه این کشور در صدر فهرست تولید طلا قرار داشت. در سال 1970 این کشور 1480 تن طلا معادل 79 درصد کل طلا تولید جهانی را به خود اختصاص بود. سهم آفریقای جنوبی در تولید طلا در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته به طوری‌که چین در سال 2007 با 276 تن بزرگترین تولید کننده طلا شد.

    بنابراین گزارش، هند بزرگترین واردکننده طلا در دهه‌های اخیر بوده‌است که به دلیل تقاضای بالای جواهرات طلا در این کشور است. برآورد می‌شود که 18 هزار تن طلا در خانه‌های هندی‌ها نگهداری می‌شود. هرچند در سال 2013 تقاضای طلا در چین از هند پیشی گرفت. واحد اندازه‌گیری طلا در بازار جهانی اونس تروا معادل 31.1 گرم است. قیمت طلا در آوریل 2013 معادل 1300 دلار برای هر اونس بوده که معادل حدود 41٬800 دلار برای هر کیلوگرم است.

    این گزارش می افزاید: با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود کشورمان رتبه 54 تولید طلا را در جهان در اختیار دارد اما سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران طی چند سال گذشته همزمان با رشد قیمت جهانی طلا، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد. طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.

    هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیشتر استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان، ارغش نیشابور، سقز ، طرقبه مشهد و سیستان و بلوچستان در دست اجرا بوده و به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حجم ذخایر قطعی و احتمالی طلای کشور نیز بالغ بر 320 تن می‌شود. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شوند. در ایران وجود 300 تن ذخیره قطعی طلا محرز شده است که با بررسی‌های انجام شده،انتظار می‌رود این مقدار ذخیره به هزار تن افزایش یابد.

    بنابراین گزارش، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به نقل از بهروز برنا، معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در نشست تخصصی فعالان علوم زمین نوشته است: "معدن زرشوران در استان آذربایجان غربی گواهی کشف 106 تن و ذخیره احتمالی تا 200 تن طلا دارد که اکتشاف در این معدن باید به طور جدی پیگیری شود. آذربایجان غربی، استان طلایی کشور است. آذربایجان غربی روی کمربند طلازایی جهان قرار دارد که از اروپا آغاز شده و از ترکیه به ایران و سپس پاکستان می‌رسد. در این استان یکصد محدوده طلای در حال اکتشاف وجود دارد. ذخایر طلای جهان بالغ بر یکصد هزار تن است که 47 هزار تن آن قطعی است. نیم درصد ذخایر قطعی جهانی این فلز در استان آذربایجان غربی واقع است. ایران یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان و دارای هفت درصد ذخایر شناخته شده معدنی دنیاست و وجود 68 نوع ماده معدنی بویژه 42 عنصر غیرفلزی و 11 عنصر فلزی در ایران ثابت شده است. میزان ذخایر شناسایی شده معدنی ایران نزدیک به 60 میلیارد تن است که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی اعلام شد. ایران دارای 12 معدن در کلاس جهانی (طلا ، سنگ آهن، سرب و روی ، مس و...) است که سه نوع معدن در استان آذربایجان غربی جای دارد."

    یادآور می شود: برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت اکنون از 5400 معدن فعال کشور، سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود. ارزش صادرات بخش معدن در سال 1392، یک هزار و 970 میلیارد دلار اعلام شد که این میزان در سال 1393 به یک هزار و 500 میلیارد دلار کاهش یافت.

    سه معدن بزرگ طلای ایران به شرح زیر است:
    معدن طلای زرشوران
    معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در 35 کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است. گواهی کشف معدن طلای زره‌شوران پس از عملیات اکتشافی گروه‌های داخلی و خارجی به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صادر شده است. واحد فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت سالانه سه تن شمش طلا در منطقه زره‌شوران تکاب آغاز خواهد شد. بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm (گرم در تن) برآورد شده است. ذخیره احتمالی این معدن 30 میلیون تن با عیار متوسط 5 ppm است.

    معدن طلای آق‌دره
    معدن طلای آق‌دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در 30 کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. شرکت معدنی پویازکان آق دره (سهامی خاص) اولین شرکت معدنی فعال در زمینه طلا در کشور می باشد . این شرکت فعالیت خود را در سال 1375 آغاز نمود ٬ دفتر مرکزی شرکت در شهرستان کرج و معدن در کیلومتر 50 جاده تکاب تخت سلیمان قرار دارد . معدن از نوع سطحی بوده و دارای عیار طلای 1.5 گرم بر تن می باشد شرکت های فراوری به غیر از طلا نقره و جیوه را نیز از این کانسنگ استخراج می نمایند. کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق‌دره در 30 کیلومتری شهرستان تکاب با ظرفیت تولید سالیانه 2/2 تن به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون فعال است.

    معدن طلای موته
    معدن طلای موته در نزدیکی روستای موته و روستای رباط ترک و در فاصله 50 کیلو متری از شهرهای گلپایگان، دلیجان و میمه قرار دارد. معدن طلای موته که در این محل واقع است به صورت روباز است و دارای 9 کانسار طلادار می‌باشد. ذخیره اکسیدی معدن (تا سال 1380) بهره برداری شده است. عیار متوسط طلای این معدن ppm 2 ( 2 گرم در تن ) می‌باشد که در هر روز 1 الی 2 کیلوگرم طلا با درصد خلوص70 ٪ ( 18 عیار) تا 95٪ ( 24 عیار ) در شمشهای 2 تا 10 و 13 تا 15 کیلویی تولید می‌شود. در حال حاضر سالانه نزدیک به 200 کیلو طلا از معدن طلای موته استخراج می‌شود. کارخانه فرآوری طلای ایران در موته 15 سال پیش با همکاری یک شرکت استرالیایی به بهره برداری رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی